Gå til innhold
  • Bli medlem

Rimelig powerbank med solcelle


Annetteh

Anbefalte innlegg

Annonse

Det korte svaret er nei.

Hvis du er ute etter en god powerbank, kan jeg anbefale denne, og hvis du trenger ytterligere lading, så ville jeg heller ha skaffet et solcellepanel i tillegg, eller kjøpt en ekstra powebank. Vet det er mange som er fornøyd med Anker sine. se f.eks denne artikkelen av forummedlemmet Isak. Er man litt fornuftig med hvordan man bruker mobil osv klarer man seg stort sett uten ekstra lading på de aller fleste turene med kort til medium varighet.

Problemet med powerbanker med solcelle er at solcellepanelet er så lite, at det tar uendelig lang tid å få ladet. typisk 50 timer pluss om man har direkte sollys og ideell vinkel mot sola.

Hvis du hadde spurt om anbefaling på en dyr, god og tung løsning, hadde jeg derimot hatt svaret klart: Denne fysaken nedenfor bruker jeg når jeg ikke trenger å ta for mye hensyn til vekt. Solcellepanelet veier 1,3 kg og powebanken ca 900 gram... Med sine 94wh er det akkurat innenfor at man får lov til å ha det med seg på fly, og har et utall forskjellige tilkoblingspunkter. Kan lades opp på ca 2 timer og 15 min på strøm. På en godværsdag i sommer testet jeg å lade opp fra nesten tomt batteri, og brukte ca 11 timer, så det tar litt tid med større panel, også...

sherpa.thumb.jpg.3c95c0c47fddee03c155a6225aa6baeb.jpg

 

 

 

Endret av Erlend Gudvangen Bjørkeng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kommer Ann hva du skal,fungere jo og skru av tlf og bruke den når du skal og ha med et vanlig kamera...eller ha en dum tlf som varer i 2 uker. På sykkel tur så har jeg ladet på bensinstasjoner osv med hurtiglading så får man mye strøm på 1 times tid mens man spiser og tar en pause. 1 ukes tur og powerbank og forsiktig bruk av mobil fungere jo og :) og treffer du på strøm 3 timer kan du gå "offline 1 uke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet et par billige kjøpt fra Kina og Biltema. De har vært ganske små. Men effekt blir dårlig på de. Tar lang tid å lade noe som helst strøm i de. Trenger du solcelle ville jeg kjøpt et panel med litt størrelse. Ellers bruker jeg selv 1-2 powerbank på tur. Den jeg bruker mest er på 11000 og veiee ganske lite. Det holder fint til 2-3 ladinger pp mobil. Har ikke mobil så mye påslått så som regel kommer jeg hjem med strøm både i powerbank og mobil etter en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, borgern skrev:

Har testet et par billige kjøpt fra Kina og Biltema. De har vært ganske små. Men effekt blir dårlig på de. Tar lang tid å lade noe som helst strøm i de. Trenger du solcelle ville jeg kjøpt et panel med litt størrelse. Ellers bruker jeg selv 1-2 powerbank på tur. Den jeg bruker mest er på 11000 og veiee ganske lite. Det holder fint til 2-3 ladinger pp mobil. Har ikke mobil så mye påslått så som regel kommer jeg hjem med strøm både i powerbank og mobil etter en uke.

Veier lite? Hvilken? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg har dette solcellepanelet og synes det fungerer utmerket. Dette kombinert med en Andersson powerbank på 20.000mah så har jeg det jeg trenger. 

https://www.fjellsport.no/merker/urberg/urberg-solar-panel-28w-black?channable=01384b6964003130392d31383934bd&variantId=109-1894&gclid=Cj0KCQjw2qKmBhCfARIsAFy8buLwtmcbwU-gDywMHI8_DnNvdE9a4SUx0JJPRPdb6dnO-pEiVxBX7g8aAg83EALw_wcB

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene89 skrev (1 time siden):

Det finnes flere mulige løsninger som kan lades med et solcelle og gi god lading for telefonen din. Ulike ladere fra Jula og Clas Ohlson er rapportert å ha gode ytelser. Det er alltid lurt å lese gjennom online-anmeldelser før du går til et kjøp, slik at du kan være sikker på å få et kvalitetsprodukt. For noen måneder siden kjøpte jeg en powerbank fra Soldfy. Du kan sjekke deres ny samling av powerbank, inkludert deres 30.000 mAh USB C & USB A powerbank.

Jeg får grunn til å være skeptisk når:

Ett nytt melden poster ett innlegg med sånn passe språkkvalitet i en 3 år gammel tråd, hvor det reklameres med en link til en utenlandsk nettbutikk, uten supporttelefon, som utgir seg for å være norsk…

 

IMG_1935.png

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (5 minutter siden):

Jeg får grunn til å være skeptisk når:

Ett nytt melden poster ett innlegg med sånn passe språkkvalitet i en 3 år gammel tråd, hvor det reklameres med en link til en utenlandsk nettbutikk, uten supporttelefon, som utgir seg for å være norsk…

 

IMG_1935.png

Rapporterte. Ganske åpenbar "AI-tekst".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (10 minutter siden):

Regner med en så gammel tråd tåler litt OT:

Vet du hvordan slike AI-er klarer å opprette en profil på forumet? Den må vel være ganske smart for å få det til, tenker jeg?..

Sannsynligvis brukes bare AI-delen for å generere en "troverdig" tekst. Resten er nok gode gammeldagse bot-er som jobber mot kjente åpne forum, eventuelt bare manuelle brukeropprettelser og poster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, de såkalte "AI" (hvis vi skal kalle en bunt gode algoritmer for kunstig intelligens, hva skal vi kalle oss selv?), blir stadig bedre, så siden forumet bruker kjent programvare, så trenger "AI" antagelig en ordbok og en profil for den programvaren til å gjøre jobben selv.

Typisk at banditter ligger først i løypa på dette. 90% av norske byråkrater kunne ha mistet jobben til phising-boter, men det er muligens en avsporing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Marius Engelsen said:

Regner med en så gammel tråd tåler litt OT:

Vet du hvordan slike AI-er klarer å opprette en profil på forumet? Den må vel være ganske smart for å få det til, tenker jeg?..

Så raskt over det nå, det vil nok være relativt enkelt.

 

Du har:

Visningsnavn: Enkelt

Epostadresse: Enkelt

Passord: Enkelt

4 ganger 5 med bokstaver:

image.png.a7c3ba21a116dbe48a3a75a86df42165.png

Jeg gjorde det litt enkelt med at jeg sa "Skriv svaret med bokstaver" men du må huske på at en tilpasset chatgpt modell også vil klare dette. ChatGPT klarte å besvare spørsmålet perfekt på første forsøk. Men for å besvare sikkerhetsspørsmålet må man også kunne velge ut det riktige ordet "Tjuefem" og sette det inn men det blir igjen en smal sak for en person som lager spamboter hver eneste dag.

 

Recaptcha:  Recaptcha er utfordrende for AI, men du må huske på at det også blir brukt over alt på nettet. Og siden det er så utbredt så jobbes det også veldig aktivt med å finne modeller som knekker denne koden.

Så når det kommer til recaptcha går jeg ut i fra at spammere bruker ferdige modeller eller betaler for tilgang til en modell som knekker denne utfordringen. Og de har kanskje ikke 100% treffsikkerhet men gjerne veldig god treffsikkerhet allikevel.

 

Så svaret på hvordan de får det til vil være at det er relativt enkelt å få til dette for en "yrkesspammer"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.