Gå til innhold
  • Bli medlem

75 mm binding för Lundhags storlek 49


Juhla

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg köpte ett par Lundhags Expedition 75 i storlek 49 för alla andra støvler med BC-binding var för liten, också den alfa skarvet i st. 49. Jag har erfaring bara med BC-støvler och bindinger och göra kanske något fel med  75 mm bindingen. Jeg försöker att arretera bindingen med støveln men det fungeras inte lätt: Jeg använder två olika slags, en Rottefella Riva 3 long och en Rottefella Cobra R4 long. Lengdejustering (finjustering) gjorde jeg slik att justeringsskruene er bara så lite som möjligt skruet in i hælbøylen, kanske er det 4 eller 5 mm, wirelengden kann nu inte gjord større. Grovjustering er slik att wiren ligger akkurat framfär främsta delen av bindingen (Riva 3)  på skiene. När jag lägger stöveln in i binding behöver man redan mye kraft för att spänna fjærene och få støveln in i hælbøylen. Sen är den nästan omöjligt tungt att spänna hælstrammeren. Vad gjör jeg fel?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et par nummer mindre sko enn deg, men har også hatt problemer med dette. Det er imidlertid noen kabelbindinger som har en liten innsats (spacer) som kan tas av. Tror i alle fall dette gjelder Riva-bindingen, mulig også Cobra. Du må skru ut den stangen som går inn i den tykke delen/fjæra og se om det sitter en liten plasthylse rundt enden. Denne fjernes, så får du en cm lenger binding. Det er lenge siden jeg gjorde dette, men jeg mener å huske at det sitter en liten mutter i enden av fjæra som man må bruke en liten skiftnøkkel for å skru av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Juhla skrev:

Hei,

jeg köpte ett par Lundhags Expedition 75 i storlek 49 för alla andra støvler med BC-binding var för liten, också den alfa skarvet i st. 49. Jag har erfaring bara med BC-støvler och bindinger och göra kanske något fel med  75 mm bindingen. Jeg försöker att arretera bindingen med støveln men det fungeras inte lätt: Jeg använder två olika slags, en Rottefella Riva 3 long och en Rottefella Cobra R4 long. Lengdejustering (finjustering) gjorde jeg slik att justeringsskruene er bara så lite som möjligt skruet in i hælbøylen, kanske er det 4 eller 5 mm, wirelengden kann nu inte gjord større. Grovjustering er slik att wiren ligger akkurat framfär främsta delen av bindingen (Riva 3)  på skiene. När jag lägger stöveln in i binding behöver man redan mye kraft för att spänna fjærene och få støveln in i hælbøylen. Sen är den nästan omöjligt tungt att spänna hælstrammeren. Vad gjör jeg fel?

 

Hadde disse skoa vintern som var, i størrelse 48, dem var alt for store for å passe godt med Rottefella Riva bindinger. Du kan selvfølgelig fjerne disse plast-spacerne som er på vaieren, slik Lompa skriver, men vet ikke om det blir nok for deg. Eventuelt hør med Rottefella om de har inne en ekstra lang vaier, eller sjekk ut Voile 3-pin wire. Lundhags anbefaler ikke bruk av bindinger med de 3 pinnene pga økt slitasje, men bruker du vaier hele tiden vil ikke slitasjen være like stor. Du kan også gå på bruktmarked for å skaffe noen eldre Kandahar bindinger og ta vaieren der (lang vaier) og sette den foran Riva bindingen med strammeren til en Kandahar. De vaierne finnes i utrolig mange størrelser. Kan også kombineres med en Rottefella 412 binding.

Endret av AmundJS
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, plastringen hjelper bara med 2,5 mm på varje sida, det räcker inte. Men jeg ska kontakta Rottefella och söka här en verksted som arbetar med stålwire, kanske kan de laga extra lange vaier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat! Trodde att jeg ska ha tillräcklig någ plats med sko i 49 i en binding för 52, men så är det ikke i både. Skoene er ca. 375 mm lange. Med Mondo-skala är det nästan som mondo-st. 32, som är nämnd som störste passende storlek.  Men mondo-st. 32 modsvarar EU-st. 49,7 och ikke 52 som skrivit! Men det kan je ikke förändra.

Nu vänter jeg på svaret från Rottefella. Ha igår spørt i första tråd-verksted i Berlin, vaier var för liten för deres verksted. Om Rottefella kan inte hjälpä ska ja kontakta företaget här https://www.seilerei-voigt.de/. Det ska jeg klara.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hade jeg også tänkt over. En ende kan kanske passa men man måste klem den andra enden kraftig i en annan endehylse för den måste overfør trekkraften. Då blir det säkert kraftigare när man förbinder 2 vaier med framstilld endehylse och klemme de 2 vaier sammen.

Har fått en mycket vänlig svar från Rottefella, de skriver de ha vaien i storlek long till st. 52, men det er den som inte passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.