Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose som er varm nok på kalde høstkvelder


Superjan

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er på utkikk etter en ny sovepose som er varm nok til relativt kalde høstkvelder på østlandet. Altså ikke noe ekstreme greier, men jeg fryser lett.

Har fra før en Nanok Airlock - 5, og den blir på de kaldeste kveldene (til og med på tidlig høst) litt for kald. Comfortsonen på denne ligger vel mellom +3 og -5. 

Jeg ønsker dun og har sett litt på 3-sesongsposene Rab Ascent 700 (-2 til -8,5) og Marmot Sawtoth (-2,7 til -9,1), men også vurdert enda varmere varianter som Marmot Helium (-5,2 til -12) og Mammut Down Winter (-7 til -14).

Vil det være problematisk med en vinterpose ala Mammut Down Winter til vår/høstbruk - noen som har erfaringer med det?

Tar gjerne imot tips på poser dere mener kunne passe meg. Kommer aldri til å sove ute om vinteren, men er lei av å fryse på høsten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 minutter siden, Superjan skrev:

Vil det være problematisk med en vinterpose ala Mammut Down Winter til vår/høstbruk - noen som har erfaringer med det?

Det er helt individuelt, men på generelt grunnlag er det mye lettere å lufte vekk overskuddsvarme enn å bli varm i en pose som er for kald. Det er en fordel med lang glidelås på soveposen hvis man skal lufte forøvrig .... Jeg sover i -11 posen min, med ullundertøy og gjerne liner vår og høst, men kjenner jo mange som svetter bare ved tanken.  Husk at godt liggeunderlag (med høy nok R-verdi) er en forutsetning for å sove godt. 

Har ingen erfaringer med dunsoveposer så skal la andre komme med forslag der, men warmpiece er en gjenganger her på forum så når (hvis) jeg skal kjøpe dunpose så skal jeg se nærmere på dem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt å ha en sovepose som holder ned til -10/15 til ditt bruk. Har selv opplevd 15 minus på høyfjellet om høsten. Mammut-posen er bra med comfort -7 og limit -14. Kan lufte ved behov, åpne nede og ikke dra glidelåsen helt igjen oppe. Rab Ascent 700 tror jeg ikke er varm nok. Legger ved lenker. Finnes mange andre gode poser. 
 

Rab Neutrino var på tilbud til 3500kr nå, kommer sikkert tilbud snart (-5 og -12) https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/rab-neutrino-600-deep-ink.html

Tror Mammut Down Winter og Rab Neutrino er varme nok valg. Heller litt varm enn litt kald. Ville nok kjøpt pose ut fra T-comfort temperaturen og ikke T-Limit. Da har du litt å gå på. Jeg liker Rab Neutrino men tror Mammut Down Winter er et bedre valg her med 750 gram dun.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er visst nok veldig bra å dra over en sommerpose eller 3-sesongspose https://www.fjellsport.no/halite-overbag-black-flame.html?q=haliti Har ikke prøvd den selv, men virker lovende i følge omtaler. Den koster nesten like mye som Mammut Down Winter på tilbud, så prisen er en ulempe, men produktet er fleksibelt og bra. 

Ser at Mummut-posen bare er på tilbud i 180cm personlengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fotogubbe skrev:

Denne er visst nok veldig bra å dra over en sommerpose eller 3-sesongspose https://www.fjellsport.no/halite-overbag-black-flame.html?q=haliti Har ikke prøvd den selv, men virker lovende i følge omtaler. Den koster nesten like mye som Mammut Down Winter på tilbud, så prisen er en ulempe, men produktet er fleksibelt og bra. 

Ser at Mummut-posen bare er på tilbud i 180cm personlengde.

Denne har Jeg kjøpt og den er helt nydelig. Brukte den i 0/-2 i helgen sammen 0 posen min og endte i bokser, t skjorte og ikke noe mer. Godt og varmt. Og 2100kr om du kjøper den hos Halite direkte nå

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Heriks skrev:

Det er helt individuelt, men på generelt grunnlag er det mye lettere å lufte vekk overskuddsvarme enn å bli varm i en pose som er for kald. Det er en fordel med lang glidelås på soveposen hvis man skal lufte forøvrig .... Jeg sover i -11 posen min, med ullundertøy og gjerne liner vår og høst, men kjenner jo mange som svetter bare ved tanken.  Husk at godt liggeunderlag (med høy nok R-verdi) er en forutsetning for å sove godt. 

Har ingen erfaringer med dunsoveposer så skal la andre komme med forslag der, men warmpiece er en gjenganger her på forum så når (hvis) jeg skal kjøpe dunpose så skal jeg se nærmere på dem :) 

Takk Heriks. Må sjekke ut Warmpeace også da.

Og det var det jeg helst ville høre - at det går greit med en litt for varm sovepose og så heller lufte litt. Er stor fan av å heller ha det litt for varmt enn for kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pettit skrev:

Denne har Jeg kjøpt og den er helt nydelig. Brukte den i 0/-2 i helgen sammen 0 posen min og endte i bokser, t skjorte og ikke noe mer. Godt og varmt. Og 2100kr om du kjøper den hos Halite direkte nå

Denne har jeg faktisk titta litt på - liker konseptet. Men jeg er såpass sjelden på tur og da ofte med unger og  med det mye annet som må bæres, så heller nok mot å klare meg med én pose. Ser for meg at Haliten vil bli ofret for at jeg skal få plass til noe annet i sekken. Og så ligger man der og fryser igjen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Superjan skrev:

Denne har jeg faktisk titta litt på - liker konseptet. Men jeg er såpass sjelden på tur og da ofte med unger og  med det mye annet som må bæres, så heller nok mot å klare meg med én pose. Ser for meg at Haliten vil bli ofret for at jeg skal få plass til noe annet i sekken. Og så ligger man der og fryser igjen da.

50/50 med og uten unger på tur med meg. For min del har jeg fra før 2 soveposer. En Rago Spring Down (-0) og en Warmpeace Viking 600 (-9)... Jeg ønsket meg egentlig en sovepose til som taklet mer kulde da jeg var ute i vinter i kaldere enn maks temp på Warmpeace,  men fant ut at Haliten dekket alle behov. Og Rago posen min er knøttliten komprimert og det samme er Haliten og til sammen veier de 1,8 kg mener jeg.

En annen fordel jeg fant er at om jeg vil opp i hengekøye så var det faktisk plass til  Exped Long 9 underlaget mitt, warmpeace posen og meg inn i Haliten uten at det ble for tight. Da slipper jeg også et liggeunderlag som forsvinner ut til siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kjøper pose som er «akkurat varm nok» ender man vanligvis opp med å «akkurat fryse litt».

Velger man en som er mer enn varm nok trenger man ikke så mye klær på seg, posen er varm selv om den blir litt fuktig, den er varm nok også etter en del bruk og man kan tørke sokkene i posen uten at posen blir for kald.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Hvis man kjøper pose som er «akkurat varm nok» ender man vanligvis opp med å «akkurat fryse litt».

 

For en del er det tydeligvis verdt det for å kunne bære 200g mindre. Men jeg har nok landet på at jeg alltid har med litt mer klær, sekk, telt og sovesystem enn jeg kunne sluppet unna med om alt gikk bra. Så blir det en ok tur selv om alt ikke går bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags temperatur tar man som utgangspunkt før turen? Reell temperatur blir ikke alltid nøyaktig det yr.no eller andre værmemeldingstjenester melder..

Forsåvidt ikke alltid de ulike værmeldingstjenestene er enige heller. Som eksempel, GWS, ECMWF, METEOBLUE, ICON-EU sine prognoser for Torfinnsbu kommende helg:

20191030_095446.thumb.jpg.319ef6b2657fb46e4836788ed19fd85d.jpg

Hva skal man ta som utgangspunk for temperatursone mtp sovepose?

I tillegg så spiller vind, nedbør/luftfuktighet, og min dagsform inn på behov for isolasjon ift "komfortabel varm".

Jeg liker ihvertfall å ha litt margin for det. Enten det nå er å ha med isolasjonsjakke/klær (og plass til..) i soveposen, eller margin på temperatursonen til soveposen

Mye enklere å lufte om det blir varmt enn å løse utfordringen med at det blir for kaldt

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.