Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørking av stangkanaler telt


Fotogubbe

Anbefalte innlegg

Jeg lar gjerne teltet stå en stund på avreisedagen for best mulig tørking, dersom været er bra. I tillegg henger jeg det opp inne i to dager, slår det opp ute hvis været er tørt og solrikt. Til tross for dette har jeg opplevd fukt inne i stangkanalene, noen andre som har opplevd dette?

Jeg har med bakgrunn i dette klippet til en bomullsklut, hvor jeg har knytet en lang nok hyssig rundt. Jeg bruker teltstang til å skyve denne gjennom hele stankkanalen, for så å dra denne tilbake. Det virker å bli tørt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde ikke det med fukt inne i kanalene var et issue, men etter en sommernatt med normal kondens om natta lot jeg teltet tørke i solen før jeg slo det ned, tok det hjem og hang det opp. Sjekket tilfeldigvis kanalene, som var bra fuktige innvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har uttrykt meg uklart ser jeg. Det er ikke stengene, men kanalene i teltduken hvor jeg har tørket vann inne i dem. 
 

Edit: Selv etter tørking av telt ute og inne, var det fukt inne i stangkanalene i teltduken. Resten av teltduken var tørr.

Endret av Fotogubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvilke telt det er snakk om?

Jeg har fjellreven telt, Abisko Serien, og det virker som at stangkanalene er laget av ett pustende materiale som ikke vil holde fukt innestengt under tørking.

Jeg skal dobbeltsjekke påstanden min når jeg får kjangs.

Men jeg ser for meg at stanganaler i helt tett materiale kan være veldig vanskelig å tørke ut ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius EngelsenEt Helsport Ringstind Pro. Det var fukt nok i kanalene til at kluten ble våt etter en runde gjennom stangkanalen. Ble litt overrasket da jeg aldri før har sjekket dette. Stort problem? trolig ikke :) 

Edit: Har aldri opplevd dette på noen av mine andre telt

Endret av Fotogubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fotogubbe skrev:

@Marius EngelsenEt Helsport Ringstind Pro. Det var fukt nok i kanalene til at kluten ble våt etter en runde gjennom stangkanalen. Ble litt overrasket da jeg aldri før har sjekket dette. Stort problem? trolig ikke :) 

Vel. Det oppstår jo mugg på teltet om man ikke får tørket det skikkelig før man pakker ned 🤷‍♂️
Det vil man jo unngå for enhver pris.

Ved næremere ettersyn er jeg usikker på om materialet i kanalene på Fjellreventeltet er vanntett eller ikke.

Jeg har aldri tenkt over det, men etter en skikkelig våt tur vil jeg anta at det kan være mye vann igjen som er kjempefin grobunn for mugg. Kanskje det har noe å gjøre med måten jeg henger teltet opp på, eller at det ikke er tette sømmer i «stangposeenden» som gjør at vannet renner ut og det blir tørt 🤔

2 timer siden, Terka skrev:

Søren og! Har teltprodusentene holdt denne problemstillingen skjult for oss i så mange år?? 

Jeg tror det er beskrevet i alle bruksanvisninger, viktigheten av at teltet er helt tørt før man pakker det vekk over lengre tid. Det har hovedsaklig med vekst av mugg/sopp å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjellesau skrev:

Pelstrekk på teltstengene, kunne det vært noe? Da fungerer de som piperensere... 

Og da vil de se omtent ut som dette på vinterturer? 

Bilderesultat for dog covered in snow

Usikker på om du får stangen inn der den skal (....) om den blir slik på tur. 🤔

Endret av Terka
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ei pussesnor for å rengjøre løpene på hagla. Hvis fukt i kanalen oppleves som et problem så bør det være mulig å gjøre det samme på stangkanalene. Bind ei lita fille i enden av stanga, og når man trekker den gjennom kanalen vil den tørke opp fuktighet.

Endret av Lompa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.