Gå til innhold
  • Bli medlem

Dagens Video, med muligheter for konstruktiv kritikk/tips


tshansen

Anbefalte innlegg

Annonse

Her er en tilsvarende film jeg laga for 6 måneder siden. Jeg har brukt mye tid på å lære meg hvordan man kan formidle mer ved å filme mindre, om det høres fornuftig ut. 

Personlig bruker jeg mye av tiden på å filme opplevelsene mine rundt motorsykkel, men jeg merker at natur og friluft blir en nesten like stor del av det. Å det er et utrolig spennende format å formilde i.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere bruker youtube, eller vimeo for den saks skyld... Hva søker dere etter? Er det noen av dere som har tenkt over hvordan dere bruker de forskjellige film tjenestene som er på nettet? 

Jeg ser at jeg ofte bruker det veldig aktivt når jeg søker etter erfaringer på et produkt jeg ønsker å kjøpe, eller løsninger på hvordan man gjør forskjellige ting osv. Mulighetene er jo ubegrenset (virker det som) 

Veldig ofte har jeg foretrukket å se turer formidlet i bildeform, for da kan jeg på en måte være litt på tur i eget hode også. På film, må man liksom treffe hele veien med historie, bilder, vinkler osv. Å kjeder du seer har du lite å redde deg inn på, sammenlignet med et referat som er skrevet å vist fram med bilder. Da kan man liksom skippe teksten å heller være på sin egen tur med de visuelle intrykkene som blir formidlet i bildet.

Jeg henter mye inspirasjon fra andre og prøver å hente ut de tingene som andre gjør bra for å putte inn i egne filmer. Men hva ønsker folk å se? Er det utsikt eller naturopplevelser, er det alle utfordringer man ofte møter i camp? matlaging på tur? en helhet av alt? eller er det stort sett reviews av produkter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Emanuel Desperados skrev:

Bruker du utelukkende gopro  gjennom begge filmene? Man trenger absolutt ikke holde seeren opptatt med skravling gjennom hele videoen. Denne varianten er mye mer behagelig, så bra jobba ja

Nei, den øverste og nyeste filmen mixer jeg mellom Sony a6400 og GoPro 7. I den siste filmen, og den eldste er det utelukkende brukt bare GoPro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
1 time siden, tshansen skrev:

Har fått gleden av å bli ambassadør for AMOK equipment, så tok en liten unboxing av det nyeste utstyret jeg fikk tilsendt

Grattis med å bli ambassadør! Virkelig fin video, som fikk det til å rykke litt i visakortet :-)

Med et bein "innafor" kan du jo ymte frempå at det hadde vært en innmari god ide med en rabattkode for fjellforum sine medlemmer?? :hyper:

Endret av Erlend Gudvangen Bjørkeng
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med liggeunderlagene til Amok?

De ligner på exped, bruker samme benevnelser på størrelser (LW), samme modellnavn (winterlite), samme type isolasjon som synmat, bruker lignende pumpesekk, og nå har de jammen nesten samme farger også.

Er dette exped kopier? 🤔🤷‍♂️

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Hvordan er det med liggeunderlagene til Amok?

De ligner på exped, bruker samme benevnelser på størrelser (LW), samme modellnavn (winterlite), samme type isolasjon som synmat, bruker lignende pumpesekk, og nå har de jammen nesten samme farger også.

Er dette exped kopier? 🤔🤷‍♂️

Nå er jeg så heldig at jeg har 2 stykk exped, og jeg har 3 stk Amok underlag. Det er på ingen måte kopier, men det er mye samme teknologi. Det som skiller seg mest ut er stoffet de bruker, og ventilene. Men at de fleste som lager den type liggeunderlag "stjeler" litt ideer fra hverandre. Det er jeg ikke i tvil om. Se til mountain equipment, mammut osv :-P

Long Wide som er en felles betegnelse i industrien skal være innenfor spesefikke mål for å kunne kalles LW. Dette har ingen ting med Exped å gjøre slik jeg leser det :-)

Endret av tshansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, tshansen skrev:

Long Wide som er en felles betegnelse i industrien skal være innenfor spesefikke mål for å kunne kalles LW. Dette har ingen ting med Exped å gjøre slik jeg leser det :-)

Har du noen kilde for den påstanden, og hvor står det om disse spesifikke målene? Nytt for meg, og rart ingen andre bruker det som jeg har hørt om 🤔
 

«Winterlite» betegnelsen virker det også som er «stjelt» fra Exped.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

For å jobbe opp egne ferdigheter med drone vurerer jeg å legge ut en liten serie med showcasing av de noe mindre kjente plassene i Norge. Prøve å ha mer fokus på adventure i helhet, ikke bare motorsykkel som jeg har hatt som hovedfokus siste tiden. 

Er dette noe som kan være interessant for folket her inne eller bør det være mer hiking? 

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (20 minutter siden):

For å jobbe opp egne ferdigheter med drone vurerer jeg å legge ut en liten serie med showcasing av de noe mindre kjente plassene i Norge. Prøve å ha mer fokus på adventure i helhet, ikke bare motorsykkel som jeg har hatt som hovedfokus siste tiden. 

Er dette noe som kan være interessant for folket her inne eller bør det være mer hiking?

Dette likte jeg! Nå er også Modalen og nærområdet en av mine favorittplasser på Vestlandet, så jeg er kanskje ikke helt nøytral. 😄

Behøver ikke å være mer hiking for min del når det er gjort så bra som dette her, men hadde jo vært interessant og inspirerende å sett hvordan du ville tilpasset dronefoto i en mer turgåing-situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristianP skrev (11 timer siden):

Dette likte jeg! Nå er også Modalen og nærområdet en av mine favorittplasser på Vestlandet, så jeg er kanskje ikke helt nøytral. 😄

Behøver ikke å være mer hiking for min del når det er gjort så bra som dette her, men hadde jo vært interessant og inspirerende å sett hvordan du ville tilpasset dronefoto i en mer turgåing-situasjon.

Var innom å kikket på materialet ditt også. Hjelpe meg du har putta sinnsyke mengder tid inn i kamera vinkler og lyd :-) Fantastisk! Kjenner jeg blir ekstremt motivert av å se andre naile det så til de grader som dette :-) Skrev under ene filmen din, men kan sikkert spørre her også. Har du en recorder rigget med mic på tripod'en din til å ta opp all lyden eller er det mic rett i kamera? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (8 timer siden):

Var innom å kikket på materialet ditt også. Hjelpe meg du har putta sinnsyke mengder tid inn i kamera vinkler og lyd :-) Fantastisk! Kjenner jeg blir ekstremt motivert av å se andre naile det så til de grader som dette :-) Skrev under ene filmen din, men kan sikkert spørre her også. Har du en recorder rigget med mic på tripod'en din til å ta opp all lyden eller er det mic rett i kamera? 

Takk! 😄 Hyggelig med slik feedback! Kan svare begge steder, så får kanskje andre noe ut av det også. Du har nok full peiling på mye av dette. 

Jeg har rigget det til med mikrofon på kamera, hvor også lyden går rett i kamera. Har en god stereomikrofon (Røde Stereo Videomic X) som gir to signaler inn i kamera. Stereolyd gjør at man føler at man er der, ettersom lydbilde som fanges opp er ganske likt hvordan det er å stå der hvor kameraet står. Går jeg til venstre for kamera så er også lyden høyere på venstresiden. Man bør vel i grunn ha hodetelefoner eller gode spredte høyttalere for å høre det, men når man først gjør det så er det ekstra kjekt å se på. Jeg prøver alltid å finne balansen mellom kvalitet og funksjonalitet. Det er mye jeg kunne gjort for å heve kvaliteten enda mer, men blir det for avansert så blir det igjen en høyere terskel for å gjøre noe ferdig, og da er det heller ingen som får glede av det.

Jeg har lekt med forskjellige andre løsninger, f.eks. å ha en ekstra mikrofon tettere på i tillegg til mikrofon på kameraet (har en Zoom H5 jeg har brukt til det), og jeg har og prøvd å bruke en trådløs myggmikrofon under jakken (Sennheiser AVX-MKE2) for å fange opp lyd tett på meg selv (inspirert av Severin på NRK, f.eks. når han putlet på med ting så var det alltid lyd fra myggmikrofonen hans, selv om han ikke snakket). Det gir en ekstra dimensjon som kan være interessant. Men jeg er så fornøyd med lyden direkte fra stereomikrofonen at jeg ikke har forsket videre på andre metoder. Mulig jeg tar det opp igjen og tester mer etterhvert.

Jeg har ikke vurdert å ha et mikrofon-oppsett stroppet til stativet. Jeg kunne kanskje hatt det i noen av videoene mine hvor jeg stort sett holder meg rundt leir, men ofte så beveger jeg meg et godt stykke mellom hvert klipp (og kanskje klyver på stein og opp bakker), og da tar jeg kamera av stativet, og henger kameraet på brystet og stativet enten i hånden eller på sekken. Ser for meg at det ville blitt litt mer krøll med en ekstra mikrofon på stativet.

Lyd direkte inn i kamera kan være litt trøblete fordi preampsene i kameraene ofte ikke er så gode (som jeg antar du kjenner god til siden du nevner ekstern opptaker). Jeg har heldigvis gode preamps i kameraet jeg bruker (Canon XF705) og Røde-mikrofonen har noen ekstra innstillinger som gir bedre kvalitet hvis preampsene ikke skulle være så gode (man kan booste lyden på mikrofonen, i stedet for på kamera). Kan absolutt anbefale den mikrofonen. God dead-cat har den også. Men den er ment til å gi ambient-lyd, så ikke det beste valget om man skal snakke til kamera. Da er det nok bedre med en shotgun-mikrofon.

Håper det ga litt svar! Kjekt å prate om teknikk og utstyr. 😃

IMG_6315.thumb.JPG.0d1c67d4276387facba8a691c4dc050a.JPG

IMG_6563.thumb.JPG.7da8389916f29dd1c8ac6171e80409e4.JPG

BB10B677-D7C3-4ACF-8E2B-7A8A1EE1DFEF.thumb.JPG.bcf43b4fa993e6c4b3528d5c5325a874.JPG

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja... du har såpass kamera med deg på tur :-D Jeg har kikket i den retningen selv, men det blir for stort å få med seg på sykkel og mine type turer. Men jeg holder en liten knapp på at Canon kan innfri en del av mine ønsker i det nye R5 eller R6 :-P Hva har du av batterikapasitet på det kamera der? 

Selv har jeg en Røde videomicro som jeg har på kamera, men kan også bruke den på min zoom h1n... men sliter litt med å finne optimale innstillinger til mitt bruk. Har også kikket på H5, men da begynner ting å bli stort igjen :-) Jeg har sett litt på oppsettet til Erik Normark, men jeg opplever det som utrolig mye styr å drasse med seg når man skal rundt om. Jeg er litt usikker på om det blir så stor merkbar forskjell for seerne. Lett å drukne i spec og tech :-P

Jeg har også kikket litt på mygg via røde wireless go til å ta opp litt mer lyder når man er i bevegelse, pusting når man gjør oppgaver eller sitter nær primus osv. Men har enda ikke tatt steget å investert da jeg er litt bekymret for at det blir mye klipping i lyd. Alltid kjekt å se de tekniske løsningene andre har funnet på egne problemer. Jeg ser jo også at lyd ofte er langt viktigere enn bildet i seg selv. Får man til god lyd har man vunnet mye. Takk for at du deler oppsettet ditt. Jeg setter veldig pris på det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (5 minutter siden):

Se her ja... du har såpass kamera med deg på tur :-D Jeg har kikket i den retningen selv, men det blir for stort å få med seg på sykkel og mine type turer. Men jeg holder en liten knapp på at Canon kan innfri en del av mine ønsker i det nye R5 eller R6 :-P Hva har du av batterikapasitet på det kamera der? 

Selv har jeg en Røde videomicro som jeg har på kamera, men kan også bruke den på min zoom h1n... men sliter litt med å finne optimale innstillinger til mitt bruk. Har også kikket på H5, men da begynner ting å bli stort igjen :-) Jeg har sett litt på oppsettet til Erik Normark, men jeg opplever det som utrolig mye styr å drasse med seg når man skal rundt om. Jeg er litt usikker på om det blir så stor merkbar forskjell for seerne. Lett å drukne i spec og tech :-P

Jeg har også kikket litt på mygg via røde wireless go til å ta opp litt mer lyder når man er i bevegelse, pusting når man gjør oppgaver eller sitter nær primus osv. Men har enda ikke tatt steget å investert da jeg er litt bekymret for at det blir mye klipping i lyd. Alltid kjekt å se de tekniske løsningene andre har funnet på egne problemer. Jeg ser jo også at lyd ofte er langt viktigere enn bildet i seg selv. Får man til god lyd har man vunnet mye. Takk for at du deler oppsettet ditt. Jeg setter veldig pris på det. 

Hehe, det kameraet er nok litt for stort til det meste. Hadde det med på topptur i natt og vekten er merkbar (6,5 kg med fotoutstyr). Har to batterier til kameraet, og bruker stort sett det største og har det mindre i backup. Med det største så står det at jeg har 236 minutter (ca 4 timer) til rådighet. Aner ikke hva det er i faktisk bruk, men det pleier å være mer enn nok til dagsturer og ca det jeg trenger for en overnattingstur. Da filmer jeg mye og lar kameraet stå på over lengre perioder. Et sånt batteri veier forøvrig 434 gram, så jeg har mye jeg må spare inn på titanium ditt og titanium datt. Kan si det så enkelt at det blir en R5 på meg også. 😄

Ja, har en Videomicro jeg også. Alt jeg har filmet før turvideoene brukte jeg den. Fantastisk lett og liten sak, men føler den ikke strekker til når det blåser, noe det gjør mye av her i Lofoten. Ja, når du nevner han så mener jeg å huske at han nevnte at han bruker kun én mikrofon på kamera når han skal forflytte seg og vil holde det enkelt, og drar fram stereoriggen når han holder seg mer i ro. Lyden han får til er i en klasse for seg, og han har tydeligvis god peiling. Selv om folk flest kanskje ikke kan peke på hva forskjellen er så tror jeg folk indirekte blir positivt påvirket av god lyd. De skjønner at noe er bra og behagelig å se på, uten å helt vite hvorfor. Jeg ønsker å oppnå noe av det samme med komposisjon og klipping. Mye å lære fra spillefilmer, som det å lede øyet til seeren, f.eks. det at noe foregår i venstre del av bildet i ett klipp, at det da i neste klipp også foregår på venstre side slik at øynene ikke må leite rundt i bildet for å finne stedet og handlingen som er i fokus.

Bare hyggelig å dele! Du får gi en lyd hvis du kommer over noen geniale løsninger på lydoppsett. 👍🏻Gleder meg også til å se flere dronevideoer fra vestlandet. Er fra Bergen så det er kjekt å se fine klipp fra hjemtraktene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.