Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor fryser jeg ikke så lett?


Fotogubbe

Anbefalte innlegg

Hvorfor noen er en frysepinn er sikkert kjent stoff for dere.

Jeg er slank, noen vil si tynn, men merkelig nok fryser jeg ikke veldig fort. At jeg har trent endel har betydning da jeg relativt sett har en del muskelmasse. Det er mindre nå, noe jeg tror jeg har merket da jeg ikke tåler så mye som på mine beste dager. Alder spiller også inn. Dette er faktorer jeg visste om. En annen jeg ikke har googlet før nå, er kroppens kjernetemperatur. Mulig jeg har lest det før, men glemt denne faktoren. Her er noe fra lommelegen.no, som også er omtalt på forskning.no

Sitat

36 – eller 37 grader?

Kroppens normale kjernetemperatur varierer fra person til person, og dette har altså innvirkning på hvor fort vi fryser – og blir varme. Vi fryser når kjernetemperaturen er lavere enn normalt. En person med en normal kjernetemperatur på 36,5 grader vil tåle litt lavere omgivelsestemperatur før personen fryser sammenlignet med en person med kjernetemperatur på 37,5, forklarer Reinertsen.

Og omvendt: En person med lav kroppstemperatur vil fort føle seg varmere enn en person med høy kroppstemperatur.

Min kjernetemperatur er rundt 36,4 til 36,5. 

Mye står her https://www.lommelegen.no/annet/artikkel/derfor-fryser-noen-lettere-enn-andre/69027914 og her https://forskning.no/spor-en-forsker-biofag-menneskekroppen/spor-en-forsker-hvorfor-er-noen-frysepinner/699302

Anbefale soveposer liker jeg ikke da vi er så forskjellig i forhold til hvor mye kulde vi tåler. Mange faktorer som spiller inn, både fysiologiske og andre ytre faktorer. Dessuten er soveposer veldig forskjellige i mål og bredde, tykkelse på ytterstoff, dunkvalitet etc.

Mye annet som også spiller inn, men omtaler ikke det i dette innlegget.

For meg er dette nyttig stoff :) 

Endret av Fotogubbe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
51 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg TROR blodtrykk også kan ha noe med saken å gjøre. Min kone har lavt blodtrykk, og er en frysepinn av dimensjoner.

Nattøy til bruk i August, i iskalde Bergen....

F3ED9FD5-D266-4A74-A006-0EA167BDD83E.jpeg

Det ser ut som kona di har ekstremt dårlig blodomløp også - DET spiller i hvert fall mye inn..


(Ikke noe kritikk av konevalg altså, bare et tips...)

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enklere forklart. Høyere kjernetemperatur gir kaldere temperatur ut mot huden. Vi damer har oftere høyere kjernetemperatur enn menn. Cold hands warmer heart. Sies det. 
Men skulle gjerne beholdt varmen. Ting hadde vært enklere da 🥶 hadde vært digg å klare meg med lettere og billigere soveposer 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, TheSleepwalker skrev:

Mulig dette er feil,men har alltid tenkt at menn fryser mindre enn damer fordi vi har mindre fett rett innunder huden og dermed større varmetap. Vi har det kjekkest men dauer først. 

 

Økt fettmengde på kroppen gir større kjangs for frostskader, pga. dårlig blodsirkulasjon i fettvevet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, TheSleepwalker skrev:

Mulig dette er feil,men har alltid tenkt at menn fryser mindre enn damer fordi vi har mindre fett rett innunder huden og dermed større varmetap. Vi har det kjekkest men dauer først. 

 

Nope. Har med kjernetemperatur å gjøre. Vi har mer varme rundt hjerte og hjerne 😉 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Økt fettmengde på kroppen gir større kjangs for frostskader, pga. dårlig blodsirkulasjon i fettvevet.

Sitat fra et avsnitt i den første lenken jeg la ved. 

Sitat

Fett og muskler

Det finnes enda to konkrete faktorer som virker inn på hvor lett vi fryser: Fett og muskler – fordi begge isolerer.

- Der finnes neppe ett entydig svar på hvorfor noen fryser lettere enn andre, men i alle fall er det slik at mengden underhudsfett påvirker dette, på den måten at et fettlag "isolerer" godt mot kulde, (Det er bl.a. derfor at seler har et svært fettlag), og tynne mennesker med lite underhudsfett fryser lettere, sier Lommelegens sjefssvarlege Brynjulf Barexstein.

Edit: Les gjerne begge artiklene i lenkene jeg vedla da det er lett for at enkle sitater kan tas ut av den store sammenhengen

Endret av Fotogubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fotogubbe skrev:

Sitat fra et avsnitt i den første lenken jeg la ved. 

 

Begge har rett.  Kommer an på mengden av fett. Mye fett - dårlig blodomløp til huden. Vi har jo ikke like effektivitet pels som selen. 
 

Vil si at passe lubben er perfekt 😁 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det noe med det "brune fettet" også... se bare på de som isbader. De blir langt bedre rustet og fryser mindre. Det er gjort målinger på dette, men jeg er usikker på kilden og jeg finner den ikke igjen. 

Jeg fryser sjeldent, men er kald på føttene (ofte) og har vært slik hele livet. Men jeg kan ikke fordra kaldt vann, eller å fryse... så mulig jeg tar ubevisste forhåndsregler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Gittiamo skrev:

Begge har rett.  Kommer an på mengden av fett. Mye fett - dårlig blodomløp til huden. Vi har jo ikke like effektivitet pels som selen. 
 

Vil si at passe lubben er perfekt 😁 

Dvs at underhudsfettet er god isolasjon, men at det kan oppstå frostskader i fettvevet p.g.a dårlig blodomløp til huden som du@Gittiamo og @Marius Engelsen skrev

Endret av Fotogubbe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic: Vi hadde mulighet til å måle fettprosenten på en felles inspirasjonsdag på min gamle arbeidsplass, og hvem tror dere sto først i køen for å gjøre det!?!

Svar: De slankeste og mest topptrente i etaten 😁 De med behov slapp ikke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Pinealforest skrev:

For å være helt ærlig så er det som regel de med litt flesk på kroppen som flyr rundt på kontoret i tskjorte og er gode og varme. Der jeg nesten må sitte med fullt ulltøy og lue for å være behagelig varm.

De har kanskje høyere blodtrykk? 
Jeg fryser og har veldig lavt blodtrykk. Veldig midt på treet/normal fettprosent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gittiamo skrev:

De har kanskje høyere blodtrykk? 
Jeg fryser og har veldig lavt blodtrykk. Veldig midt på treet/normal fettprosent. 

Kan godt hende det altså. Men, det er i alle fall forskjell på folk ! Jeg har litt under gjenomsnittet blodtrykk så kanskje det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Terka skrev:

Og her står det stikk motsatte i forhold til artiklene linket til i første innlegget til trådstarter. Her er tydeligvis «eksperter» som har uttalt seg uten å ha riktig kunnskap... 🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw. I ene artikkelen står det at man kan trene seg opp. Og det tror jeg på. Var ingen problem med kulde da jeg var ute hver dag i flere timer og ofte stillestående/«stillesittende» i stallen. Nå som jeg ikke er ute daglig så trenger jeg lengre tid på å kjenne på kulda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Pinealforest skrev:

For å være helt ærlig så er det som regel de med litt flesk på kroppen som flyr rundt på kontoret i tskjorte og er gode og varme. Der jeg nesten må sitte med fullt ulltøy og lue for å være behagelig varm.

Tja....Når jeg var godt trent i utholdenhetsidrett var jeg varmere enn noen gang, selv om jeg veide 70 kg, hadde blodtrykk på 102/64. Ble noen ganger svimmel når jeg reiste meg fort opp. Poenget er at jeg kunne stå på perrongen å vente på toget i bare skjorta i -10 grader og sur vind, uten å fryse. Hadde dunjakke i handa.

Husker særlig den ene episoden hvor den satt en utenlandsk familie å himlet med øynene, innpakket i lammeskinnskåper og lammeskinnsjakker, samt tykke skinnluer med klaffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Og her står det stikk motsatte i forhold til artiklene linket til i første innlegget til trådstarter. Her er tydeligvis «eksperter» som har uttalt seg uten å ha riktig kunnskap... 🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️

Hvem har rett ja :) Ikke vet jeg. Jeg kjenner ei som er god og rund, er i form men bruker to dyner om sommeren. Mange faktorer som spiller inn. Jeg holder meg til det jeg lenket inn, så får de krangle de som krangle vil.

Edit 1: Hvis ekspertene er uenige, hvordan skal vi vite hva som er korrekt, som sagt mange faktorer som spiller inn. For min del må jeg holde meg til det som jeg opplever stemmer for meg.

Endret av Fotogubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.