Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste sovepose kombo?


Fotogubbe

Anbefalte innlegg

Har sluttet med vinterturer, men det blir sikkert en og annen natt ute i de dype skoger, kanskje flere også. Jeg tenker to-pose system. Fint hvis jeg kan bruke syntetposen alene. 

Hva blir best av disse alternativene?

  1. Rab Neutrino 600 (Regular, T-Limit rundt -10) og Mountain Hardware Lamina 30F/-1 i Long https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-lamina-30f-1c-long-electric-sky.html
  2. Mountain Hardware Phantom Spark (liten dunpose på 648 gram med T-Limit -2) og https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-lamina-15f-9c-long-electric-sky.html

Heller mot den siste komboen da jeg trolig vil bruke -9 syntetpose alene om høsten, selv om den blir litt romslig. Den er også på tilbud nå.

Andre syntetposer som passer bedre enn de jeg har nevnt?

Endret av Fotogubbe
Trykkleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, du bør ihvertfall sjekke at ytterposen har nok indre volum til at innerposen ikke blir veldig komprimert.

i ditt alternativ 2:

Innerposen:

  • Bag Loft: 4 in / 10 cm
  • Hip Girth Regular: 53 in / 135 cm
  • Hip Girth Long: 56 in / 142 cm
  • Shoulder Girth Regular: 59 in / 150 cm
  • Shoulder Girth Long: 61 in / 155 cm
  • Foot Girth Regular: 38 in / 97 cm
  • Foot Girth Long: 40 in / 102 cm

Ytterposen:

  • Maks personlengde: 198cm
  • Skulderbredde: 157cm (omkrets)
  • Hoftebredde: 148cm (omkrets)
  • Fotbredde: 104cm (omkrets)

Diff oppgitte mål (Regular innerpose og Long ytterpose::

  • Skulderbredde: 7cm
  • Hoftebredde: 13 cm
  • Fotbredde: 2 cm

 

Om du legger til 10 cm loft på inner posen så virker det som om ytre diameter på innerposen er en del større enn omkrets på ytterposen.

For en sirkel er formelen Phi*2*Radius=Omkrets, og R øker med 10 cm om loft = 10 cm. (Ikke helt reell sammenligning da soveposen ikke gir en full sirkel, men det illustrerer forskjell på indre og ytre diameter ifr posens tykkelse.)

Bilde for å illustrere innvendig vs utvendig omkrets:

20191027_111319.png.0f825098692188b5c6538066e6632be6.png

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytterposen er 234cm, ellers riktige mål. Lengdemål på Fjellsports webside er feil. Riktig her https://www.mountainhardwear.com/lamina-15f--9c-sleeping-bag-1857421.html?cgid=equipment-sleepingBags-5to20&dwvar_1857421_variationColor=434#start=2

Går greit rundt hoftene, trangt rundt skuldrene, og veldig trangt i fotenden, men T-limit vil uansett bli endel lavere, trolig mer enn nok til kalde høstnetter og en og annen vinternatt. Mener jeg så @a_aaha en fin utregning, forutsatt at full loft oppnås, om jeg ikke husker feil.

Alternativ 1 er egentlig ikke noe alteternativ. Jeg håpet uansett på alternativ 2 :) 

Spørsmål: @TerkaLoftingen vil ikke stoppe opp, bare gjøre det innvendige rommet i innerposen mindre der hvor det er rom nok? Jeg fyller på langt nær ut hele tomrommet i innerposen, vil vel bare føre til at innerposen lofter innover og sitter tetter mot kroppen, ergo lofter bedre enn i ditt regneeksempel. 

Dunposen jeg har er en slank modell, MH Lamina Long er forholdsvis romslig, så jeg tror jeg kommer godt ut av det i mitt alternativ 2 . Flere her bruker to-pose system med større innerposer enn hva jeg har, som Viking 300 bl.a. er,  og det finnes grenser for hvor store syntetposer er i Long, XL og Large er ;) 

Endret av Fotogubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fotogubbe skrev:

Mener jeg så @a_aaha en fin utregning, forutsatt at full loft oppnås, om jeg ikke husker feil.

Tipper du tenker på denne: https://www.fjellforum.no/topic/48281-toposesystem-hvilke-to-poser-velger-man/?tab=comments#comment-447367

Hvis vi sier at Lamina-posen har Tcomf -4°C, så viser tabellen at kombinasjonen kan gi Tcomf på -22°C og Tlim på -31°C. Da ville jeg ha testet den rundt -18°C for å få en følelse av hvor godt posene passer sammen, før man drar på enda kaldere eventyr :) 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, a_aa skrev:

Tipper du tenker på denne: https://www.fjellforum.no/topic/48281-toposesystem-hvilke-to-poser-velger-man/?tab=comments#comment-447367

Hvis vi sier at Lamina-posen har Tcomf -4°C, så viser tabellen at kombinasjonen kan gi Tcomf på -22°C og Tlim på -31°C. Da ville jeg ha testet den rundt -18°C for å få en følelse av hvor godt posene passer sammen, før man drar på enda kaldere eventyr :) 

Ja :) Takker. Veldig fin tabell/modell 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fotogubbe,  slik jeg ser det er teori og matematikk er bare en indikasjon på om noe er verdt å teste ut i praksis eller om man kan se at det det er skivebom før man tester det ut.

Hvorvidt loft og full isolasjonsevne består når innerposen trykkes sammen i mindre totalvolum enn når den ligger fritt er en ting, en annen ting er om du vil trives i redusert indre volum i innerposenposen om den innerste "bygger innover" i stedet for utover.

Test og finn ut hva funker for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De

14 minutter siden, Terka skrev:

Test og finn ut hva funker for deg.

Det er en del her som fullroser to-pose systemet, jeg har vært skeptisk til komforen, men ikke skeptisk til hvor effektiv det kan være å kombinere to poser.

Jeg skal prøve det ut i høst/vinter, se om jeg trives med det.

Takk for svarene, @Terka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at Halite Overbag har ca 180 cm innvendig omkrets i skulderhøyde og mellom 120 og 130 cm omkrets nesten nederst, så har du litt å sammenligne med.

 20191027_145200.thumb.jpg.ac33f8460ccc9f3ee84b2f2f5fd6e236.jpg

Som enkelpose har den; t-comf:+7°C/t-lim:+3°C/t-exteme: -11°C, og skal legge til ca 14 grader som ytterpose i to-pose system.

130725137_141218_Halite9198_Blue(1).thumb.jpg.a4bac1f376e6facb12037365251ed030.jpg

Endret av Terka
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Terka skrev:

Kan legge til at Halite Overbag har ca 180 cm innvendig omkrets i skulderhøyde og mellom 120 og 130 cm omkrets nesten nederst, så har du litt å sammenligne med.

 20191027_145200.thumb.jpg.ac33f8460ccc9f3ee84b2f2f5fd6e236.jpgSom enkelpose har den; t-comf:+7°C/t-lim:+3°C/t-exteme: -11°C, og skal legge til ca 14 grader som ytterpose i to-pose system.

130725137_141218_Halite9198_Blue(1).thumb.jpg.a4bac1f376e6facb12037365251ed030.jpg

Leste brukererfaringene under produkter på Fjellsport, ble kjøpelysten nå :) Kan kombineres med Rab Neutrino 600 også. Virker å være det beste og letteste valget, men også det mest kostbare. 2400kr med høstkoden.

Edit: Hvis jeg leste tabellen til @a_aarett gir den følgende med Haliti Overbag (T-comfort +7)

- Rab Neutrino 600, T-comfort -5 (-18 T-comfort med Haliti)

- MH Phantom Spark, T-comfort +2 (-11 T-comfort med Haliti)

Det står at Haliti Overbag "som overtrekkspose på post eller som ekstra isolasjon rundt en 3-sesong eller vinterpose. Dette øker brukstemperatur med rundt 15 grader"

Endret av Fotogubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.