Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til tv programmer


Twix

Anbefalte innlegg

Noen som vet om noen inspirerende tv serier, dokumentarer, youtube kanaler osv som handler om friluftsliv og villmarken? Jeg liker veldig godt programmer av typen Lars Monsen (selvfølgelig) og Alone US som jeg synes er inspirerende og et lite spark i baken til å selv komme meg ut og tilegne meg mer kunnskap og erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ligger mye bra på NRK. Noen av mine favoritter der er: 

- Lars Monsens Nordkalotten 365 og Canada på tvers 

- Jens i villmarka (syntes denne var noe bedre enn Vinterdrømmen) 

- Alexander Gammes skitur alene tur retur Sydpolen: 

https://tv.nrk.no/serie/ut-i-naturen/2013/DVNA20001712

- Helt alene (kun sesong 2, og spesielt første + siste episode av denne) 

- Cecilie Skog og Rune Gjeldnes sitt noe mislykkede Nordpolen - forsøk: 

https://tv.nrk.no/serie/ut-i-naturen/2012/DKRO50001411

 

Må ellers nevne TV2 - serien "Nord for sola" som for ca 10 år siden fulgte to surfere som bygde seg ei hytte og overvintra i den fraflytta Kvalvika i Lofoten. Litt usikker på om den er å få tak i lengre. Og synd at plassen ble såpass eksponert / populær at den nå er ulevelig for oss som ikke liker trengsel i friluftslivet... Men serien var positiv og herlig.  

Håper dette kan bidra til noen fine kveldsstunder foran TVen fremover ;-) 

 

 

 

Endret av Lofoten-Møring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, TonePåTur skrev:

Eg kan varmt anbefale Vinterdrømmen og Jens i Villmarka på nrk nett-tv med Jens Kvernmo. Har virkelig sansen for han. Ellers er Eventyrjenter på samme kanal kjekt å sjå😊 Så er det jo Monsen da....kjem jo ikkje unna han😉

Jens i villmarka har gått meg hus forbi- den skal sjekkes ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Lofoten-Møring skrev:

Ligger mye bra på NRK. Noen av mine favoritter der er: 

- Lars Monsens Nordkalotten 365 og Canada på tvers 

- Jens i villmarka (syntes denne var noe bedre enn Vinterdrømmen) 

- Alexander Gammes skitur alene tur retur Sydpolen: 

https://tv.nrk.no/serie/ut-i-naturen/2013/DVNA20001712

- Helt alene (kun sesong 2, og spesielt første + siste episode av denne) 

- Cecilie Skog og Rune Gjeldnes sitt noe mislykkede Nordpolen - forsøk: 

https://tv.nrk.no/serie/ut-i-naturen/2012/DKRO50001411

 

Må ellers nevne TV2 - serien "Nord for sola" som for ca 10 år siden fulgte to surfere som bygde seg ei hytte og overvintra i den fraflytta Kvalvika i Lofoten. Litt usikker på om den er å få tak i lengre. Og synd at plassen ble såpass eksponert / populær at den nå er ulevelig for oss som ikke liker trengsel i friluftslivet... Men serien var positiv og herlig.  

Håper dette kan bidra til noen fine kveldsstunder foran TVen fremover ;-) 

 

 

 

Takk for mange fine tips! Helt alene så veldig lovende ut for en som selv er nybegynner- den skal sjekkes ut først :) Så fint at det ligger masse på nrk nett tv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Ellers går det jo en del andre tv serier som kan ha interesse i et friluftslivperspektiv...om enn i noe varierende grad... slik som Naked & Afraid, Dual Survival, The Last Alaskans, Ødemarkens menn, Alaskan Bush people osv

Har sett Ødemarkens menn, fascinerende hvor kreative noen av disse folka er! Jeg ser at på Dual Survival kan man se episoder etter hvilket tema man er interessert i- det er jo kjekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Ødemarkens menn

Makan til overdramatisert amerikansk natur-reality-tv skal man lete lenge etter..

Alt er livsfarlig i den serien. Bare å åpne ytterdøra kan være det siste du gjør "ute i villmarken". Men alikavel kjører de snøscootere fra 70 og 80-tallet som holder på å falle fra hverandre, starter sjeldent uten masse overdramatisk fortelling, og 1000 drag i snora og en reklamepause mellom dragene bare for å gjøre det enda mer "spennende" for å se om den starter. Tomme for bensin har jeg og sett de har gått på langtur, uten noe form for reserver. Om livet er så dramatisk der borte og de er til tider så dumme og helt fjerne ang mye de gjør, så er det rart de overlever... nei, her lukter det fake lang vei, og fler artikler på nettet sier akkurat det samme.

Det er så ille at jeg faktisk ikke orker å se på den serien, blir bare irritert over alle de dumme påfunnene og avgjørelsene de gjør for at det tydligvis skal bli bra Tv, som normale folk mest sannsynlig ikke hadde gjort. Og desverre, så er det mye tv som er slik i dag, spesielt mange av disse reality-programmene fra fra statene som omhandler villmarksmenn og damer, tømmerhuggere osv..

Endret av Kristian J. Vabø
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av Naked and Afraid er bra, men mesteparten er komplett ræl. Fly rundt nudis i bushen, konseptet er jo positivt nok, men å gå fra Alone US til Naked and Afraid var som å gå fra pølser fra den lokale slakteren til hermetiske fingre, altså.

Ser ingen har meldt om denna, men Rune Bertram-Nilsen på Youtube er veldig bra. Ikke noe fiksfakseri, bare griseryddig kvalitet og masse kunnskap. Absolutt verdt å se videoer fra han.

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, unirune skrev:

Erik Nordmark på youtube. Her er det ikke overdramatiserte "amerikanske tilstander" eller mye prat. Bare turgåing, overnattinger og kaffebål mm. i Nord-Svensk natur. Høy kvalitet på lyd og bilde! Stort sett nye videoer hver uke.

Veldig fin kanal, anbefales på det varmeste! Har fulgt ham et par år nå. Sier sjelden så mye, et par ord i ny og ne, men tar opp fine filmer og bilder av turene og leirlivet. Er proff på lydopptak, så noe av det jeg liker best er at man får med seg mange lyder fra naturen og leirlivet, som fugler og dyr, snøen som knirker eller greiner som knekker når han går, padleårene som bryter vannflaten, bålet som spraker og flammer i vinden, vann som helles i kjelen og kaffeposen som brettes, at det røres i kjelen osv. 

Om jeg noen ganger har problemer med å sovne etter en lang og stressende dag på jobb,  så plasseres laptopen  på nattbordet og jeg setter på en av videoene hans. (Datamaskin slår seg etterhvert av selv ei stund etter at jeg har sovna...)  Virker veldig avslappende(!) .... og fordi jeg som regel har sett den før ligger jeg heller ikke våken og venter på at "noe" skal skje...  :- )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, unirune skrev:

Erik Nordmark på youtube. Her er det ikke overdramatiserte "amerikanske tilstander" eller mye prat. Bare turgåing, overnattinger og kaffebål mm. i Nord-Svensk natur. Høy kvalitet på lyd og bilde! Stort sett nye videoer hver uke.

Har fulgt han et års tid nå, fantasitisk flotte filmer, akkurat slik jeg liker det. Høydaren ble da jeg byttet ut mitt gamle 40" HD-tv med et 65" UHD(4K)-tv for et par uker siden, da ble videoene hans eeenda bedre, siden han selvsagt filmer i 4K...

Nå sitter jeg ikke bare å ser på at han er på tur, nå er jeg nesten med på turen selv og :D

Erik Nordmark er rake motsetningen til Joe Robinet, der den ene legger vekt på naturen, stillheten, det rundt seg og naturens lyder, mens han andre klarer aldri å holde kjeft, filmer bare seg selv 90% av tiden, bråker og står i... Og lyden er sykt elendig, enten hører man ikke hva han sier når han er langt fra kamera, eller så durer det i veggene her når han plutselig får et innfall av å hyle til når han står rett ved kameraet når man har justert lyden for å høre han prate langt unna kamera. Jeg har sluttet å se på sistnevnte pga dette... Blir rett og slett for mye.

Endret av Kristian J. Vabø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, latitude said:

Hei

 

Denne serien på YouTube kan kanskje interessere noen, handler om en kar som liker skogens ro, bygger eg ei koie uti skogen, som etterhvert blir utrolig fin. 

https://www.wildandexposed.com/journal/2018/10/31/episode17-myselfreliance-wzjhk

 

latitude

+ 1 på denna.

Karen er jo superhuman når det gjelder godt håndverk, det er kvalitet av typen skyhøy på det han mekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Kristian J. Vabø skrev:

Erik Nordmark er rake motsetningen til Joe Robinet, der den ene legger vekt på naturen, stillheten, det rundt seg og naturens lyder, mens han andre klarer aldri å holde kjeft, filmer bare seg selv 90% av tiden, bråker og står i... Og lyden er sykt elendig, enten hører man ikke hva han sier når han er langt fra kamera, eller så durer det i veggene her når han plutselig får et innfall av å hyle til når han står rett ved kameraet når man har justert lyden for å høre han prate langt unna kamera. Jeg har sluttet å se på sistnevnte pga dette... Blir rett og slett for mye.

Du virker som en positiv fyr. Må være lov å like forskjellige ting uten at noen skal skape kvalme.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.10.2019 den 2.13, Roaas skrev:

Ser ingen har meldt om denna, men Rune Bertram-Nilsen på Youtube er veldig bra. Ikke noe fiksfakseri, bare griseryddig kvalitet og masse kunnskap. Absolutt verdt å se videoer fra han.

Støttes! Han går mer og mer inn i en viking aktig stil på de siste filmene hans. Men ingen ting er som å sovne til lyden av naturen som han fanger så godt på film :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.