Gå til innhold
  • Bli medlem

Fyring av primus i telt - meningsmåling


Hvor fyrer du bensinbrenneren din?  

86 stemmer

  1. 1. Hvor fyrer du bensinbrenneren din?

    • Aldri i teltet
    • Kun i fortelt
    • I fortelt og innertelt
  2. 2. Ved drift av brenneren i innertelt, hvor forvarmer du brenneren?



Anbefalte innlegg

Annonse
1 time siden, Espen Ørud skrev:

Mener du "Hvor fyrer du MED brenneren din" eller "Hvor fyrer du OPP brenneren din"?

Hvor du fyrer med brenneren. Men hadde også vært interessant å vite hvor mange som forvarmer brenneren i forteltet og innerteltet. La den til som tilleggspørsmål. 

Endret av Emanuel Desperados
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg fyrer med parafin (eller gass) er jeg ikke kvalifisert til å svare på meningsmålingen, men jeg fyrer gjerne inne i teltet, ser ingen problemer med det. Forvarming og oppfyring derimot, gjør jeg ute. Eventuelt i forteltet hvis været er så jævlig at jeg ikke har lyst å gå ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyrer rett som det er opp en primus inne i teltet. Men jeg har aldri gjort det med innerteltet montert. Når det er drittvær løsner jeg nok klips på innerteltet slik at jeg kan krølle det vekk inn i ett hjørne. Så fyrer jeg opp på bakken. På det lille Stetind teltet teltet mitt henger taket på  innerteltet så pass lavt at jeg synes det er risky å fyre opp inne i det. I ett større telt skulle jeg nok kunne fyrt inne i ett innertelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrer i teltet, ferdig med den :)

Med en MSR XGKII og optimus 111 er flammene under forvarming så små at jeg kan gjøre det i innerteltet hvis det er mest praktisk. Forvarmer alltid rikelig for å eliminere faren for flammekaster, og har alltid en kjele klar til å legge over i tilfelle flammekaster.

MSR simmerlite er galskap å forvarme i innerteltet. Den gir store flammer, og skålen under brenneren kan renne lett over. Men i ytterteltet går det fint med en kjele klar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker som regel parafin - tror jeg gjør det pga. av at evt. uhell skjer "saktere", og at jeg har mulighet til å skjære meg ut av teltet... Leste dette som et "tips" fra E. Kagge tror jeg.

Fyrer (forvarmer) ute eller i fortelt. Har tatt det inn i teltet etterpå, men det er kanskje ikke nødvendig eller lurt? Det er jo viktig med lufting også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg forvarmer ikke med den brenneren jeg har nå, men har fra gammelt av innarbeidet vanen å fyre opp utenfor. Den flyttes så inn i teltet. Min tanke med dette er at om det blir noe problem med flammer, så kommer dette i det man tenner opp. Da oppdager jeg det uten å brenne ned boligen. Feil oppstår sjeldent ved bruk, heller ved transport eller lagring. Bruker kun tunnelltelt på vinteren, så det blir fyring i yttertelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker rødsprit til forvarming og parafin til fuel her også. Forvarmer og fyrer inni teltet hvis brenneren er kald, forvarming nummer to hvis brenneren ikke ble varm nok gjøres ute eller i kuldegropa.  

Bensin er litt mer sketchy om det skulle mot all formodning bli lekkasje og man ikke oppdager det før brenneren antennes, så ville nok ha forvarmet den ute hvis mulig ved bruk av bensin.
Hvis man bruker bensin til forvarming og ikke får den ordentlig varm på første forsøk, så kan det være like greit å bare vente til den blir kald før man prøver på nytt.

 

Har faktisk klart å få høy nok flamme ved et uhell slik at innerteltet fikk seg et nytt luftehull, men stoffet innerteltet var laget i brant veldig dårlig, så det ble heldigvis ikke verre enn et hull på ca 20-30 cm i diameter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fordel med bensin er at det kreves så lite forvarming sammenlignet med prafin. Derfor forvarmer jeg alltid rikelig om jeg bruker 111 og parafin.

Jeg setter kjelen på når jeg forvarmer godt, da får man pisslunkent vann før man tenner brenneren 👍

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt bensin eller gass. Holder meg til god gammeldags rødsprit. Har fyrt opp brenneren i innerteltet et par ganger for å få tørket alt og varmet opp etter en lang våt dag. Men masse ventilasjon er viktig selfølgelig. Og ha brenneren i en dyp skål eller panne så den ikke velter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.