Jump to content
IGNORED

Rundtur Blefjell tips ønskes

Tittei
 Share

Recommended Posts

Jeg ønsker å komme meg ut på tur igjen. Nå vil jeg til Blefjell eller der omkring. Jeg orker ikke sitte å studere kart i «det uendelige», det vil ikke hjelpe meg så mye likevel har jeg erfart. Ikke nå i starten. Når jeg blir mer erfaren, så blir det sikkert gøy. 

Her er ønskene mine:

- Max lengde ca.20km

- Ikke altfor mange høydemetre da formen ikke er på topp 🙈

Jeg kommer til å dele opp ruta i 1-2 overnattinger. Heller gå kort og kose meg, enn å slite meg ut. Dette skal være en kosetur, ikke treningstur

- Snaufjell er et absolutt krav, ellers er jeg fleksibel på de andre kravene

- Gjerne merkede stier

- Jeg drar på hverdagene, så folkemengde er ikke så viktig. Tåler å se folk, bare ikke hele tiden da jeg har en valp som ikke er skikkelig lydig enda og som tror at alle vil hilse på han. Ham er så klart i bånd døgnet rundt

- Jeg skal ligge i telt

- Må være rundtur. Har bil som ikke flytter på seg uten min hjelp 🤪

Å følge DNT-merking på Blefjell er jo lett, men vanskelig å lage rundtur av det. Jeg startet litt sent fra parkeringsplassen og gikk opp til Eriksbu hvor jeg overnattet i nærheten. For så å gå til Sigridsbu og overnatte der. Dagen etterpå gikk jeg tilbake innom Bletoppen. Det blir jo noen høydemeter som man ser ut fra DNT-beskrivelsen men er overkommelig. Litt over tre mil fram og tilbake. 

For en noe kortere tur så er det mulig å starte fra Nordstul og lage en rundtur om Bletoppen og Sigridsbu og ta en en annen vei tibake til Nordstul. 

Veldig flott terreng på Blefjell 😊