Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken sekk til løping anbefaler dere? (15-20kg)


MarkusH

Anbefalte innlegg

Ønsker å finne en sekk som er godt egnet til jogging og løping. Sekken må tåle rundt 15-20kg. Skal brukes til å trene opp til opptak i forsvaret. Har dere noen anbefalinger av sekk som rommer 20-30l, som kan brukes til vekttrening og løping?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nils Einar Ljosland skrev:

Er ikke så overbevist om at trening med sekk eller vektvest har så mye for seg.

Er jo nettopp slik type trening Forsvaret anbefaler før man søker opptak til stillinger der man bærer mye ryggsekk.
Spesielt viktig trening for de som søker Fallskjermjeger, Marinejeger og Kystjegerkomandoen.

Til trådstarter:
Se om du får tak i en Norrøna Recon Pack brukt :)
Det er sekken du vil få utlevert om du klarer opptak. Den sekken som brukes under pakningsløpene :)
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg her ikke hadde valgt en sekk med litt størrelse som er stabil i seg selv. Skal man løpe med en sekk ville jeg hatt en som har godt belte og reimer. Ikke for stort da det blir i veien men heller ikke som hyssing. Har en Osprey Talon 33 selv. Der er ting ganske tynt så jeg vil tro at å fylle den med opptil 20 kilo blir en vekt som slenger rundt på ryggen. HEller litt høyere egenvekt på sekk. Kanskje en Para Ranger siden det hoftebeltet ikke er så massivt og det er roterende.

Endret av borgern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvarets tips til personer som skal på opptak:
" Skaff deg en solid sekk og et par marsjstøvler som gir god ankelstøtte. Tren hovedsakelig i terreng med varierende vekt i sekken (15-35 kg) og fokuser på å holde et høyt tempo uten å løpe. Lengre fjellturer med kart og kompass anbefales."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tubbs skrev:

Forsvarets tips til personer som skal på opptak:
" Skaff deg en solid sekk og et par marsjstøvler som gir god ankelstøtte. Tren hovedsakelig i terreng med varierende vekt i sekken (15-35 kg) og fokuser på å holde et høyt tempo uten å løpe. Lengre fjellturer med kart og kompass anbefales."

Skal søke fallskjermjeger om ett par år, etter læretiden. Ser at det er en test som går ut på å løpe 7km med 22kg sekk. Tenkte derfor det vil kanskje være lurt å bli vant med å kunne holde et høyt tempo med litt vekt i sekken, kanskje rundt 12kg. Merker det er en stor overgang fra å gå med sekk, til å jogge med sekk. Men det beste er kanskje å gå mange lange turer i fjellet med tung, men ikke ikke altfor tung sekk. 

Endret av MarkusH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tubbs skrev:

Er jo nettopp slik type trening Forsvaret anbefaler før man søker opptak til stillinger der man bærer mye ryggsekk.
Spesielt viktig trening for de som søker Fallskjermjeger, Marinejeger og Kystjegerkomandoen.

Til trådstarter:
Se om du får tak i en Norrøna Recon Pack brukt :)
Det er sekken du vil få utlevert om du klarer opptak. Den sekken som brukes under pakningsløpene :)
 

Takk, skal vurdere å kjøpe en slik Norrøna Recon Pack. Har også sett på "Jegersekken" fra forsvaret tilsvarende denne: http://www.cato-ringstad.no/contents/no/d4.html

Tenkte å ha en litt mindre sekk i tillegg som kan brukes til joggeturer, fra 10-20 km, men må ikke være for stor heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, borgern skrev:

Lurer på om jeg her ikke hadde valgt en sekk med litt størrelse som er stabil i seg selv. Skal man løpe med en sekk ville jeg hatt en som har godt belte og reimer. Ikke for stort da det blir i veien men heller ikke som hyssing. Har en Osprey Talon 33 selv. Der er ting ganske tynt så jeg vil tro at å fylle den med opptil 20 kilo blir en vekt som slenger rundt på ryggen. HEller litt høyere egenvekt på sekk. Kanskje en Para Ranger siden det hoftebeltet ikke er så massivt og det er roterende.

Hvordan vil det være å fylle Osprey sekken med 12-15kg? Vil i hovedsak bli brukt til jogging fra 10-20km. Tenker å kjøpe en større tursekk i tillegg som jeg kan bruke til langturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, MarkusH skrev:

Hvordan vil det være å fylle Osprey sekken med 12-15kg? Vil i hovedsak bli brukt til jogging fra 10-20km. Tenker å kjøpe en større tursekk i tillegg som jeg kan bruke til langturer.

Talon-manualen https://www.ospreyeurope.com/shop/media/wysiwyg/UK_OM/s17/OM_TalonTempest_S17_ENG.pdf sier lasteområde 7-13 kg for Talon 33.

Selv har jeg en Atmos AG 65 https://cdn.ospreyeurope.com/wp-content/uploads/2018/02/OM_AtmosAura_S18_ENG.pdf  med lastområde opp til 50 pund (22,7 kg) som jeg slettes ikke har brukt til å løpe med, men jeg har registrert at kvinner har gjort det (det er i utgangspunktet en herresekk, altså): https://www.fjellforum.no/topic/42368-8km-pakningsløp-med-25kg-i-osprey-atmos-65ag/  :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte Talon33 i dag på en liten tur i marka. Veide den ikke men  oppi var en Optimus111, 0,7drikkeflaske, 1,0l flaske med vann tik å lage kaffe, litt mat, kaffe, lett fleecejakke, rull, lite kamera, kaffekjel, steikepanne og litt småplukk. Da er sekken ganske full. Prøvde en lett jogg med den for å teste. Blir en ting som slenger på på ryggen. Er for lite stivhet i hoftebeltet mot selve sekken bl.a. Det er jo en veldig lett sekk også. Skal du ha 15-20 for trening gjør det ikke noe om egenvekt på sekken er litt høyere. 

Jeg har småjogga med Osprey Xenith88 en gang. Sekken er bygget langt kraftigere så det var ikke så ille. Ville prøvd å finne en som ikke har for tynne stropper og hoftebelte. Ta en titt på Osprey Kestrel 38 eller 48. Det er en litt kraftigere sekk enn Talon. Mener den har load på 15-20kilo. Aldri hatt sekken selv så kan ikke gi noen erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! Endte med å kjøpe en Osprey Atmos AG65. Har ikke planer om å jogge så mye med sekken, men synes sekken så veldig grei ut med tanke på størrelsen. Er nok laget for langturer, men sekken ser heller ikke altfor stor ut til å brukes på kortere turer. Er nok mye greiere å ha en litt stor sekk som sitter bedre, enn å  ha en liten tung som blir vond å ha på ryggen. Leste mange positive  tilbakemeldinger om at sekken skulle sitte veldig godt, så endte til slutt opp med å kjøpe rimelig på finn.

Endret av MarkusH
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.