Gå til innhold
  • Bli medlem

Er så ræva på pakking...


Panzer

Anbefalte innlegg

Skal ut på tur igjen, men alt tar så mye plass.

Har en Osprey Atmos AG 65l sekk, den er ganske full nå. Vekt totalt 12,5 kg (ex drikke og litt mat).

Hva jeg har med?

  • Telt (Allak) tungt, men gidder ikke ta med SL telt da de andre skal ha med gale hunder som sikkert klorer det opp :)
  • Exped Synmat 9LW
  • Helinox stol
  • Høstpose (dun)
  • Halite overbag(trenger ikke denne men skal teste den så 1 kg ekstra der)
  • Svartkjele
  • øks
  • Silky boy foldesag
  • Ekstra par sokker
  • Ullstillongs
  • Ulloverdel
  • Ulvang tykk ullgenser
  • Teltlykt/hodelykt
  • Tallerken
  • Spork
  • Kaffekopp
  • kaffe
  • Bamseunderlag
  • Kindle
  • Kniv
  • Nødlader (ustabil hodelykt)
  • Hansker
  • Lue

Vi er 3 stk og normalt sett deler vi opp så ikke en pers må ha med øks,sag og svartkpele men får en del timer der alene før de kommer og da er det kos med kaffe og bål. Meldt 2 grader og til dels mye regn/sludd så greit med godt med klær. De andre sverger til hengekøye så blir da mye teltvekt for meg alene.

Innspill? Hva ender sekkene deres på om dere skal på solotur som jeg strengt tatt han pakket for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på «solotur» her nå for litt siden. Min sekk veide 19 kg inkludert alt vann jeg trengte for et drøyt døgn og vin og klatreutstyr (sele, sko og kalkpose). Da hadde jeg med Exped Orion II Extreme (3,2 kg) downmat 9LW og dunpose på en drøy kilo. Og en diger dunjakke og skallbukse i tillegg til ullundertøy og en skalljakke. Var fint vær med noe utrygt for regn. Og en del vind. 
 

Hadde ikke med noe øks eller sånt. Kun jetboil og en del mat og snop. Og varmt tøy. Liker ikke fryse. Tykker sokker, hansker og lue er et must. Og sjokolade. 
Hadde alt inni sekken på 85 l  

Mista drøye 3 kg før jeg kom meg hjem 👍🏻 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Gittiamo skrev:

...vin...

Mista drøye 3 kg før jeg kom meg hjem 👍🏻 

Akkurat en treliter. Høres ut som min type tur ;-) 


Alt under 20 kg er utflukt... ;-) 


Høres ut som du har grei kontroll. Jeg foretrekker for øvrig større sekk. Det gir mer fleksibel pakking og at jeg kan lete etter noe i sekken uten å måtte tømme hele hver gang...

 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan spare litt vekt ved å kjøpe deg en Pak- Lite 9 volts lykt med ekstra pannebånd. Det er den letteste lykten jeg vet om som er litt tess. 

Er du veldig glad i Silky? Du har jo med øks? Dessuten tror jeg at en buesag, pluss en kløyvekile i plast fra Biltema, veier mindre enn øks og Silky. Det kan nok også få jobben gjort. Men er kanskje ikke like elegant? 

Har jeg rett hvis du har to liggeunderlag? Men det er vel et spørsmål om komfort?

Ps. Tror jeg er mye dårligere til å pakke selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Akkurat en treliter. Høres ut som min type tur ;-) 


Alt under 20 kg er utflukt... ;-) 


Høres ut som du har grei kontroll. Jeg foretrekker for øvrig større sekk. Det gir mer fleksibel pakking og at jeg kan lete etter noe i sekken uten å måtte tømme hele hver gang...

 

ser den med større sekk, men neste steget mitt er en Bergans Alpinist på 130 l...Trenger ikke fylle den, men liker det litt mer hendig :) MEEN, som jeg skriver er dette er vekten min uten vann, og vin .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Nils Einar Ljosland skrev:

Kanskje du kan spare litt vekt ved å kjøpe deg en Pak- Lite 9 volts lykt med ekstra pannebånd. Det er den letteste lykten jeg vet om som er litt tess. 

Er du veldig glad i Silky? Du har jo med øks? Dessuten tror jeg at en buesag, pluss en kløyvekile i plast fra Biltema, veier mindre enn øks og Silky. Det kan nok også få jobben gjort. Men er kanskje ikke like elegant? 

Har jeg rett hvis du har to liggeunderlag? Men det er vel et spørsmål om komfort?

Ps. Tror jeg er mye dårligere til å pakke selv....

Ikke nødvendigvis veldig glad i Silky, men den funker bra.. Men den fikk seg litt tøff behandling av sønnen min så bladet ryker snart og det er jo relativt hissig prismessig. Så da tenker jeg på https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/tursager-oks/frisport-saga-inkl-sagblad.html eller https://www.revir.no/products/38cm-sven-saw-tursag... Finner dessverre ikke noen vekt på Frisport sagen men ser fin og billig ut. Ang øks er jeg enig.. bedre å sage enn å hugge så den kan sikkert legges igjen så forsvinner endel hundre gram.

2 underlag er korrekt. Exped til nydelig søvn og Bamse til å slappe av rundt bålet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Pettit skrev:

ser den med større sekk, men neste steget mitt er en Bergans Alpinist på 130 l...Trenger ikke fylle den, men liker det litt mer hendig :) MEEN, som jeg skriver er dette er vekten min uten vann, og vin .)

Jeg har en Alpinist 130 og en Xenith 105.

 

105 er førstevalget hver gang lasten er 25 kg og mindre. Først når det skal bæres veldig tungt kommer 130 i bruk. Er vel iver 2 kg forskjell bare på de to sekkene mine tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Jeg har en Alpinist 130 og en Xenith 105.

 

105 er førstevalget hver gang lasten er 25 kg og mindre. Først når det skal bæres veldig tungt kommer 130 i bruk. Er vel iver 2 kg forskjell bare på de to sekkene mine tror jeg...

hmm, Xenith 105 var høyt på listen, men endte på Atmos AG65 istedenfor... Dette fordi jeg hadde inntrykk av at 105 liter ble for stort. Men angrer litt. irriterer meg at jeg ikke har tilgang til hovedrommet annet en via topplokket. Det har jo Zenith løst mye bedre. og kun 400g forskjell da.

Men fysisk størrelse forstår jeg ikke helt, at dette skiller 40 liter

  • Dimensjoner Atmos 65: 87x39x41cm (LxBxD)
  • Dimensjoner Zenith 105: 94 x 40 x 42cm (LxBxD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pettit skrev:

 Vekt totalt 12,5 kg (ex drikke og litt mat).

Når jeg ikke pakker bevisst minimalistisk for å holde vekten nede , så er jeg omtrent der med Atmos min, jeg også :) Blir fort 18-19 kg startvekt "all inclusive" for en tur med en overnatting eller to. Så for den typen tur, synes jeg slett ikke pakkingen din ser ræva ut :) Jeg har for øvrig valgt å ikke ha noe større sekk enn Atmosen, redd for at pakkedisiplinen min ville blitt for dårlig dersom jeg ikke er pokka nødt til å prioritere bort noe....

Jeg kan jo også ta en helt annen type tur, med mindre sekk, bivy istedet for telt, dun for varme, minimalisert "kjøkken", funksjon foran kos så og si - og da kan vekten bli 10-13 kg totalt. Men da er det som sagt en annen type tur, med annet formål og til dels annet utstyr. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pettit skrev:

Ikke nødvendigvis veldig glad i Silky, men den funker bra.. Men den fikk seg litt tøff behandling av sønnen min så bladet ryker snart og det er jo relativt hissig prismessig. Så da tenker jeg på https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/tursager-oks/frisport-saga-inkl-sagblad.html eller https://www.revir.no/products/38cm-sven-saw-tursag... Finner dessverre ikke noen vekt på Frisport sagen men ser fin og billig ut. Ang øks er jeg enig.. bedre å sage enn å hugge så den kan sikkert legges igjen så forsvinner endel hundre gram.

2 underlag er korrekt. Exped til nydelig søvn og Bamse til å slappe av rundt bålet :) 

Så vidt jeg husker veier frisportsaga 270g. Fin sag som pakker lite. I og med at sagområdet er firkant så er det greit å sage ting med litt dimensjon. Ulempe er at der er mange deler som må monteres. Ikke vanskelig men gjør det et trygt sted i tilfelle du mister noe under montering. Så har den custom blader som koster en del når du skal skifte. 

Skal du ha en god sag npr det trengs godt med ved til bål så titt på Boreal 21. Sammenleggbar buesag som også pakker lite. Gir lengre saglengde så enkel å jobbe med. Bruker standard 21 blader så du kan kjøpe på jernvare, biltema etc. Den veier noe mer da og den koster en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo fort teltet som spiser volum og legger på vekta i sekken. Som du selv er inne på så kler denne sekkestørrelsen bedre typ superlight-telt og teltstørrelse burde kanskje være hovedankepunktet når man vurderer størrelse på sekk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, RoyN skrev:

Er jo fort teltet som spiser volum og legger på vekta i sekken. Som du selv er inne på så kler denne sekkestørrelsen bedre typ superlight-telt og teltstørrelse burde kanskje være hovedankepunktet når man vurderer størrelse på sekk.

Hei - her er jeg litt uenig. Har Atmos 65 og har ikke problemer med å få plass til alt utstyr som trengs for en helgetur inni sekken. Jeg har også en Allak 2. Pakker man teltet under lokket har man svært god plass.

Endret av ArveS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Datuma skrev:

Trenger du begge underlagene når du skal sove i telt? 

I hengekøye har jeg enten med jerven hunter eller dobbelt underlag, men i telt syns jeg ikke det er nødvendig med bamse i tillegg. 

Enig i det. Jeg har med ett halvt thermarest z-lite i stedet. Nok til under overkroppen i tilfelle jeg skulle få behov. Og alltid lappesaker til oppblåsbart :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat!!😊 (så sant man ikke bedriver glamping eller bushcrafting...)

Det enkeltelementet som tar desidert størst plass og veier mest i min sekk er maten. Ofte stort fokus på utstyr og småting der man gjerne kan spare noen gram her og der, men mat blir bare nevnt i en bisetning.

Tenk å kunne velge mat med rett næringsinnhold, god mat, nok mat, mat som veier lite og mat som er smart emballert med tanke på miljø og ressursbruk og som man i tillegg kan bli kvitt med underveis på turen? Mat er iallefall for meg den største utfordringen og der potensialet for å spare startvekt er størst!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, jan_o2 skrev:

Mat!!😊

[..................]

Mat er iallefall for meg den største utfordringen og der potensialet for å spare startvekt er størst!

Jeg må atter en gang slå et slag for tørking av frukt og kanskje mest min favoritt: Tørkede bananer. Jeg vet ikke hvor mange jaktdager til nå i år jeg har klart meg med suppe og bananer til lunch. Jeg har en enorm stabel med 2 og 2 vakuumpakkede tørkede bananer i fryseren etter en innsats i høst. Jeg ligger vel på ca 60 gram på 2 bananer. 

Kompis som handlet med 25 bananer i 2 store bæreposer for meg en gang i høst trodde nesten ikke egne øyne da han så hvor lite volum og vekt det var igjen av de ferdig vakuumpakket og tørket. Gir suveren energiboost på kort tid også når man har noen sånne pakker i lommene og klemmer innpå en pakke når blodsukkeret begynner tynnes ut i løpet av dagen:
 

Ellers er jeg gjerne glad i å ha med og lage ordentlig mat på tur altså, men de gangene man skal ha med mat kun for næringens del så har jeg fått bra dilla på bananer ;-) 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2019 den 22.49, borgern skrev:

Så vidt jeg husker veier frisportsaga 270g. Fin sag som pakker lite. I og med at sagområdet er firkant så er det greit å sage ting med litt dimensjon. Ulempe er at der er mange deler som må monteres. Ikke vanskelig men gjør det et trygt sted i tilfelle du mister noe under montering. Så har den custom blader som koster en del når du skal skifte. 

Skal du ha en god sag npr det trengs godt med ved til bål så titt på Boreal 21. Sammenleggbar buesag som også pakker lite. Gir lengre saglengde så enkel å jobbe med. Bruker standard 21 blader så du kan kjøpe på jernvare, biltema etc. Den veier noe mer da og den koster en del.

Takk for tips. Skal sjekke ut Boreal sagen , men Frisport sagen kommer i posten på mandag så skal ta en sjekk på den og se på dette med deler.. Uansett 199 kr så ikke så ille.. barna er glad i å sage og hugge så trenger litt Basic utstyr til dem også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2019 den 23.10, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Man får jo kjøpt løse blader til Silky sagene også... Her fra Fjellsport...

 

silky.PNG.4c9f9bbb822ffbf1014e225dcc3231af.PNG

ja, vet. Men bladene er så fryktelig dyre syns jeg. og veldig skjøre.. Mitt blad er som sagt relativt bøyd flere steder. Samt merket i går at bladet tetter seg fort når man sager i noen typer tre... den Andre Silky sagen vi hadde med så knakk bladet på midten så han var litt i villrede han også på hva han skulle finne på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2019 den 14.30, ArveS skrev:

Hei - her er jeg litt uenig. Har Atmos 65 og har ikke problemer med å få plass til alt utstyr som trengs for en helgetur inni sekken. Jeg har også en Allak 2. Pakker man teltet under lokket har man svært god plass.

Kjører du teltet i original pakkpose? Jeg pakker mitt i komprensjonpose så jeg får det relativt lite. Pleier å ha det inni sekken for å få vekten litt nedover mot rompa. Plassmessig er det egentlig ikke noe problem med Atmos 65. Men ref pakklisten min i starten her er det ikke mye plass til overs skal jeg innrømme :)

Men innser jo noe med klær her og det er at en tynn dunjakke/fleecejakke pakker fryktelig mye mindre en en Ulvang Rav genser.. varmer sikkert bedre også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.