Gå til innhold
  • Bli medlem

Isfiske Hardangervidda juletider?


Emanuel Desperados

Anbefalte innlegg

Hvis ikke værmeldinga er helt håpløs, blir det julefeiring på hardangervidda. Tenker å ta utgangspunkt i en tur på 7-10 dager hovedsakelig i området sør for Fagerheim fjellstove hvor jeg tenker å parkere og starte turen. Erfaren fisker, men bare holdt på i sommerhalvåret, aldri noe isfiske. Har nå fått handla med ei pilkestikke og borr. Hvordan er som regel bettet i sen desember på vidda? Hva anbefales av fiskeutstyr og agn? Alt av råd og tips tas imot med åpne armer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min begrensede erfaring med isfiske på Hardangervidda er at ørreten er treg tidlig på vinteren. Var jeg deg ville jeg vurdert røyefiske istedet, men da må du til Lufsjå og vanna rundt der. Røya er mye mer aktiv når vannet blir kaldt. 
Ellers er min erfaring at ståsnøre med f. Eks balansepilk er det som funker på ørret når den er treg. 
 

Pass på regulerte vann og god tur 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, whistler skrev:

Min begrensede erfaring med isfiske på Hardangervidda er at ørreten er treg tidlig på vinteren. Var jeg deg ville jeg vurdert røyefiske istedet, men da må du til Lufsjå og vanna rundt der. Røya er mye mer aktiv når vannet blir kaldt. 
Ellers er min erfaring at ståsnøre med f. Eks balansepilk er det som funker på ørret når den er treg. 
 

Pass på regulerte vann og god tur 😊

Det er røya jeg har i siktet ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Emanuel Desperados skrev:

Det er røya jeg har i siktet ja :)

Da må du andre steder såvidt meg bekjent. Det er vel røye i noen få vann rundt Tuva turisthytte, ellers bare ørret på Hardangervidda. Anbefaler Lufsjå og områdene der. Bra med fisk og veldig fint! Gå fra Veggli, Skirvedalen elller Åsbøseterdalen på Numedalsida 😊

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, det er notert til en senere anledning :) Dette blir en pulktur med gåing nesten hver dag, så tror jeg holder meg til den opprinnelige planen med å starte fra fagerheim. Leste nettopp på et annet forum at det skal være røye i Langesjøen ved Rauhelleren. Noen som vet om dette stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Emanuel Desperados skrev:

Takk for tips, det er notert til en senere anledning :) Dette blir en pulktur med gåing nesten hver dag, så tror jeg holder meg til den opprinnelige planen med å starte fra fagerheim. Leste nettopp på et annet forum at det skal være røye i Langesjøen ved Rauhelleren. Noen som vet om dette stemmer?

Det tror jeg ikke stemmer, men skal ikke være påståelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Bsv skrev:

Tviler også på at det er røye i Langesjøen.

Langesjøen er forøvrig et privat vann/sjø.

Det var ukjent her i gården, så takk for info! Hvis det er såpass dårlig stilt med røya på vidda, blir nok fiskesakene igjen hjemme denne gangen. Håpet er at femunden fryser tilstrekkelig til, slik at turen går dit og opp i femundsmarka istedet, men har vel mine tvil om det. Men tur blir det åkkesom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.