Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørking av sko i telt


gramjeger

Anbefalte innlegg

Nå er vi jo inne i den sesongen hvor skoa blir fuktige/våte når vi går på tur, og nattetemperaturen er ikke "helt optimal for tørking". Hvor og hvordan oppbevarer dere sko/støvler på telttur for at de i alle fall ikke skal bli våtere, helst litt tørrere?

I teorien er det varmere i et tolags-telt, så forteltet blir da kaldere enn innerteltet. Er det da en merkbar ulempe å oppbevare skoa i forteltet? Lure tørketips til sko på tur (uten at krever unødig mye ekstra utstyr) tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror man bare skal slå seg til ro med at sko aldri vil bli tørre når de først har blitt våt. Selv på hytte med vedfyring kan fjellsko bruke lang tid på å tørke. 

Men for å svare på spørsmålet ditt, så ville jeg lagt skoa oppå enten sekken eller noe annet i fortelt hvor det stort sett er luftig. Også ville jeg lagt dem på siden, for da kan fukta velte ut av skoen istedet for å måtte jobbe seg opp skaftet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror temp.forskjellen i inner/yttertelt er så liten (ihvertfall ikke om man ikke sprengfyrer) at man like gjerne kan ha støvlene i forteltet. Som @tronn skriver så er bløte/fuktige sko noe man bare må akseptere under den våte delen av året.
Rene lærstøvler uten membran tørker etter min erfaring mye fortere enn membransko også.
Om man sterkt missliker bløte sko så bruk en tynn pose ("kontorsokk")  på føttene mellom tynn innersokk og raggsokk.
Man blir klam på føttene da men ikke ubehagelig bløt slik man blir med kliss bløte støvler. (Tror @Tessatroll bruker posene fra Vinmonopolet. Alt handler om tilgang på poser :D)
Har man med seg 2 par tynne innersokker så bytter man jo bare på. Man har alltid tørre sokker på morran.
Og tynne sokker tørker fort om man henger de i taket i innerteltet :)

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med ei boks feitt på tur om du er fleire dagar, bruk gamasjar som går langt fram (evt heildekkande), ta ut solar på natt.

Solane legg du saman med tynn innersokk mellom liggeunderlaga dine under overkroppen (om du nyttar to? Eg har alltid ein tynn skumplast på toppen av den oppblåsbare) eller annan plass det er varmt (utan å trekke våte ting nedi posen). 

Om det er opplett og litt vind kan du vurdere å legge dei ute, på sida med skaftet mot vinden, så får du vindtørka dei.

Elles er det å akseptere at fuktige føtter er ein del av gamet, og stelle føttene deretter i teltet på kvelden. 

Alternativet er små varmeflasker men det kostar meir enn det smakar for min del. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tessatroll skrev:

 ta ut solar på natt.

 

Veldig godt tips.
Under lange øvelser i Forsvaret så hadde vi med ekstra sett med såler.
Bruker man reine lærstøvler så går man faktisk ett par støvler tørre om man legger i ett par tørre såler og
bruker tørre sokker (dette om man ikke vader med en gang selvfølgelig)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokker og ulltrøye henges alltid "til tørk" i taken i innerteltet, sålene tas selvfølgelig ut av sko om natta, og våte sko er en del av gamet ... så langt var det ingen "nye triks i ludo".

Forteltet mitt er luftig (3F UL LanShan2) så jeg foretrekker å ha sko/støvler der ute, mer renslig sånn. Men jeg har nok ikke tenkt over at det kan være en fordel å legge dem på siden, takk for tipset.

Poser i skoa er en løsning jeg kun bruker hvis det er krise, jeg blir så klam at vinninga går opp i spinninga.

Å tørke sålene mellom liggeunderlaga (bruker 2 på senhøst/vinter) kan jeg jo prøve, men da bør jeg nok gjøre som @Tessatroll å legge det tynne underlaget oppe på det oppblåsbare. I dag har jeg tynt skummunderlag underst.

I forsvaret la vi støvlene mellom liggeunderlaget og soveposen, under knærne ... det funker jo på et vis ... hvis du kun sover på rygg og ikke bruker quilt ... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 par ull-såler bør være standard. 

To par i skoa, ett på brystlomma. Ved pause/camp bytt ut nederste par ull-såler med øverst og legg det du har i brystlomma øverst i skoa. Nederste ullsåle går så i brystlomma og tørker der. Da vil du oppleve en fin kombo! 

Edit: 

Fukt går alltid i bunn, så da vil øverste ullsåle forbli tørr-ish og nederst bløt, så bytter du alltid slik at det tørreste paret ligger øverst og tørker det bløteste.

Endret av AmundJS
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg varmer forsiktig opp passende steiner og legger de i støvlene.  Et triks er også å bruke et te lys, men her regner jeg med et hav av protester.  

Off Topic.  Våte/fuktige sokker tørker jeg ved å fylle drikkeflaska med kokend vann og putte flaska ned i sokken. Et dirty triks er å legge våte sokker under hunden.  Opplevde helt tørre sokker etter at hunden hadde forlatt sitt faste leie en natt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har med avis og bruker det gamle trikset med "avispapir i sko" for å tørke skoene?

Avispapiret kan brukes til opptenning av bål også (når det er tørt), og kan leses et par ganger i teltet når man venter ut dårlig vær. 😄

Endret av Terka
  • Liker 2
  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på en 4-dagers jakttur i stor-elvdal nå for litt over en uke siden med lavvo hvor temperaturen lå på ca 1 grad om dagen med sludd og yr, samt snø på natten. Mange timer om dagen med vandring i våt snø, sump og myrer etter skogsfuglen. Jeg var enorm overasket over å kunne si at jeg ikke var  litt våt på beina engang etter disse dagene og redningen tror jeg må være en god runde med snow-seal voks før turen. Skoene var Alfa bever pro advance. Jeg løfta ut sålen litt foran bålet på kveldene og dem fikk stå uten såler på natta uten at jeg tror det hjalp noe særlig så mye kondens som vi fikk i lavvoen men tipset mitt må være å prøve det man kan i forveien og underveis for å hindre at dem blir skikkelig våte. 

Jaktkompisen min hadde noen eldre støvler som aldri hadde vært behandlet og han hadde det ikke like kjekt. Der ble redningen å tørke sokker på bålet samt handleposer i støvlene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2019 den 10.43, Tom42 skrev:

Et triks er også å bruke et te lys, men her regner jeg med et hav av protester.  

Fungerer dette bra? Jeg ser for meg at de varme luften bare stiger rett opp gjennom skoen, og ikke vil tørke nedi/framme i skoen? 🤔 Legge noe mellom telyset og skosålen, for å hindre skade på sålen.

Hva med to telys, og henge skoene opp over? Eller kanskje all den fuktige luften bare samles inni skoen.. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Prebb skrev:

Hva med å legge skoene i ris?

Det kan nok fungere.
Men hvor praktisk vil det være å bære med seg store mengder ris kun for å tørke støvler?
Jeg ville ihvertfall ikke spist risen etter å ha tørket støvlene mine i den :D

  • Hehe 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset med avispir er slett ikke så dumt.  Problemet er at alt veier og skal bæres.  Likevel en avis tjener to hensikter, dn kan leses og den kan brukes til å putte i støvlene - gang etter gang.  Eller som vi gjorde da jeg gikk på befalsskolen, en avis på brystet og avispapir i skrittet.  Og istedet for såler lagde vi såler av avispapir. Ellers får man tage det som er for hånden, tørr mose, tørt gras.  

Personlig så bryr jeg meg lite om både våte støvler og sokker. Bare jeg har tørre sokker når jeg har etablert leir er jeg fornøyd.  Å ta på seg våte sokker neste morgen er bare en overgang.  Og er været tilfredsstillende prøver jeg å tørke støvler og sommer når jeg tar en lang pause og "sjokker"  i stedet rundt barbent.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.