Gå til innhold
  • Bli medlem

Børge Ousland og Mike Horn på langtur.


Anbefalte innlegg

Annonse

Det er absolutt noe imponerende med turer i arktiske strøk som varer i månedsvis, og selv om jeg hører på podcasten Tur og Tøys med Gamme og Ebbesen, og har både sett filmer og lest om slike ting, så er det likevel noe jeg aldri hadde orket selv. Alle de dagene med skikkelig kulde, lange og tildels tunge etapper nærmest hver eneste dag, i et landskap som er kritthvitt og "flatt"...hvor kjedelige omgivelser er det mulig å få? 24km på ski, sette opp telt, spise og sove. 11km på ski, sette opp telt, spise og sove. Rinse and repeat. I akkurat den forstand er ikke turene imponerende i det heletatt, det som imponerer er den evige viljen til å bevege seg videre i noe som omtrent ikke endrer seg.

Antagelig har dette litt å gjøre med at jeg ikke er et utpreget konkurransemenneske, for meg spiller det ingen rolle om 140 gjennomsnittlige mennesker har gjort en tur før meg, for meg er den splitter ny og er min utfordring, ikke andres. 

Jeg synes det hele ble satt godt i perspektiv den gangen vi skulle ta siste bæringen til vannet som tar deg tilbake til parkeringen ved Kärringsjön, hvor vi møtte et Kanadisk par som skulle ut 3-4 dager i kajakknord-øst i Rogen, hvor gubben entusiastisk utbrøt WOW! når vi sa vi hadde vært ute i 18 døgn og kom fra nord i Vonsjøen. For dem var det godt over grensen, for oss var det slutten av en ekspedisjon, mens for folk som Monsen er det en liten fisletur han tar alene uten å heve et øyenbryn.

Som nevnt over så er det slik at mange av disse hardcore turene som noen drar på i seg selv ikke er så veldig imponerende, det er heller mennesket som gjennomfører noe slikt som er imponerende og interessant. Jeg driver ikke med blodslit og ubehageligheter, jeg svetter og strever litt for å være på ferie når jeg er på tur, der målet er å ha det behagelig i fine omgivelser.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2019 den 21.06, Curling-generasjonen skrev:

No begynner eg å syns litt synd på VG sine journalistar på Lance. Dei var nok ikkje forberedt på å feire jul på Lance då dei mønstra på! Det gjeld vel ein del andre om bord óg.

Ja. Nå er tidsregningen "1 uke til julaften..". Neste gang blir det kanskje dager til julaften? Realitetene for ferdsel oppi disse områdene begynner vel å synke inn. Jeg vedder en sur sokk på at de er hentet ut med helikopter før julaften!

a9a9e9c1-a18b-4c97-bf2f-d918a8f59173?fit

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Gittiamo skrev:

Jeg håper heller folk fokuserer på det reelle problemet her. Det at isen ikke er som den skal være og den forflytter seg «feil vei». Jeg kan ikke noe om polisen men jeg synes det er fascinerende å lese om. Bli litt mer bevisst isen faktisk. Har lært en del i det siste. 

Har du en link? 

Her kan du lese mer om hva som er med og påvirker isdriften: 

http://www.iaoos.no/no/prosjektbeskrivelse/innf/ostgroennlandsstroemmen.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Ja. Nå er tidsregningen "1 uke til julaften..". Neste gang blir det kanskje dager til julaften? Realitetene for ferdsel oppi disse områdene begynner vel å synke inn. Jeg vedder en sur sokk på at de er hentet ut med helikopter før julaften!

a9a9e9c1-a18b-4c97-bf2f-d918a8f59173?fit

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BR2Wd0/kaptein-paa-lance-vil-evakuere-mann-om-bord-faar-nei-fra-hrs?utm_source=vgfront&utm_content=row-2

Ser ut til at du er inne på noko der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Terka skrev:

Har du en link? 

Her kan du lese mer om hva som er med og påvirker isdriften: 

http://www.iaoos.no/no/prosjektbeskrivelse/innf/ostgroennlandsstroemmen.html

Takk. 
Nei ingen link. Bare hørt på podcast og lest. Spesielt hva Ebbesen har kommunisert. Så som sagt så vet jeg ingen ting men har lyst å vite mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Kjell Iver said:

 Jeg vedder en sur sokk på at de er hentet ut med helikopter før julaften!

a9a9e9c1-a18b-4c97-bf2f-d918a8f59173?fit

Ousland og Horn vil ikke bli evakuert. De viser sin selvsentrerte holdning slik; "Mike Horn sier at han tror folk ville fokusert på at de kom tilbake i helikopter, «foran selve bragden av å krysse polarhavet»." Sitat fra VG. Så de vil heller være om bord og hjelpe til med å tømme matlageret....

  • Forvirret 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.12.2019 den 15.01, Bjørn J skrev:

Så de vil heller være om bord og hjelpe til med å tømme matlageret...

Eneste maten de har mye av er selkjøtt. Så det kan jo bli selsom julemat på karene. Men de kan i hvertfall kalle det godt selskap.

I grunnen litt merkelig historie, men jeg skjønner tanken. Men siden det plutselig nå er lite mat igjen på båten og de skal ha helikopter bør de nok benytte sjansen og få tatt med mest mulig personell som ikke gjør nytte for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.12.2019 den 15.01, Bjørn J skrev:

Så de vil heller være om bord og hjelpe til med å tømme matlageret....dei

Dei vil bruke skuta dei har leigd til tiltenkt formål, ikkje så mystisk vel? 

Keep it simple tenkjer eg, og prøvar unngå å tillegge folk intensjoner, motiv og kjensler som eg ikkje har føresetnader for å uttale meg om. 

Egoister kan synast å vere det gjeldande moteord om folk som ikkje lever på jordskokk og gir vekk alle eigenluttar til dårlegare stilde.

Så er eg klar over at det er forskjell på å barbere seg og skjere av seg håkå, men dog. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tessatroll skrev:

Keep it simple tenkjer eg, og prøvar unngå å tillegge folk intensjoner, motiv og kjensler som eg ikkje har føresetnader for å uttale meg om. 

 

Enig i det, men jeg ser helt klart dilemmaet til kapteinen her. I VG står det "Fredag for en uke siden anslo kapteinen at skipet har proviant til en «ti til tolv dager til», at det er mer en enkelte matvarer enn andre. Blant annet er det mye selkjøtt om bord.".

Det betyr med andre ord at de har begynt å rasjonere på maten. Når alternativet er å fly inn mat med helikopter, eller fly ut unødvendig personell er vel det ganske enkelt. Spesielt når de allikevel skal evakuere en person med helikopter. I sånne situasjoner er kapteinens valg helt udiskutabel, men det er vel ikke kommet dit enda, og blir vel bare ren spekulasjon..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bjørn J skrev:

Helikopteret er vel straks fremme ved Lance. HRS kaller aksjonen konsekvent en medisinsk evakuering av én person, men jeg blir overrasket om ikke de ikke har med seg flere tilbake...

Men det har de jo sagt at skjer også. De kan ta med en syk og to til i følget. Det er vel ikke noe galt i å fylle opp helikopteret? 
Det er nok ingen skjult agenda for å få noen ut derfra annet enn han som trenger medisinering. Hvem som flyr ut bestemmer kapteinen. 
 

Virker som folk legger veldig mye mer i denne turen enn hovedpersonene selv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bjørn J skrev:

Helikopteret er vel straks fremme ved Lance. HRS kaller aksjonen konsekvent en medisinsk evakuering av én person, men jeg blir overrasket om ikke de ikke har med seg flere tilbake...

Det ville jo være høyst ufornuftig ressursbruk og ikke ta med seg flere tilbake bare for å måtte inn igjen og hente dem ut om noen dager fordi de ikke har mat. Fornuftig å få ut så mange som mulig og satse på at vind og vær får resten ut med da litt færre munner å mette slik at de har noen flere dager å gå på. Noe annet ville jo egentlig bare være dumt ... 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kjell Iver skrev:

[...]  I VG står det [...]


Det betyr med andre ord....

Jeg er normalt litt forsiktig med å behandle informasjon fra senasjonspressen som fakta ;-) 

Enda mer forsiktig er jeg med å tolke det i retning av noe...


Skulle jeg likevel gjette tipper jeg helikopteret tar med seg 3 personer i retur ;-) 

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Jeg er normalt litt forsiktig med å behandle informasjon fra senasjonspressen som fakta ;-) 

Enda mer forsiktig er jeg med å tolke det i retning av noe...


Skulle jeg likevel gjette tipper jeg helikopteret tar med seg 3 personer i retur ;-) 

 

3 pers ut og 50 kg mat inn. Kjekk løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel innafor å sitere meg selv her? 😁

På 20.12.2019 den 13.45, Terka skrev:

Der er vel en mulighet for at de er ute av isen ila neste uke om de har samme drift som før og det ikke bygger og pakkes mye ny is sør for dem.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K32lwE/lance-ute-paa-aapent-hav-setter-kurs-mot-longyearbyen?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

 

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bør de skamme seg voldsomt de som har dratt opp med Lance.

Å dra opp i polisen i november-desember uten å ha med mat og medisiner for mer enn noen få uker er rett og slett grovt uansvarlig.

Hva gjelder VG bør de skamme seg for å ha inntatt rollen som PR-byrå fremfor journalister..

Endret av kennethj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, kennethj skrev:

Her bør de skamme seg voldsomt de som har dratt opp med Lance.

Å dra opp i polisen i november-desember uten å ha med mat og medisiner for mer enn noen få uker er rett og slett grovt uansvarlig.

Hva gjelder VG bør de skamme seg for å ha inntatt rollen som PR-byrå fremfor journalister..

Eg syns ikkje folk bør skamme seg så voldsomt. Det hadde kanskje vore grovt uansvarleg for 50 år sidan å reise ut på ein sånn båttur uten meir rasjonar, men det fins jo tross alt ressursar i dag i back-up som gjer at ein heldigvis kan unngå alvorlege konsekvensar av feilvurderingar. På samme måte som heile ekspedisjonen i dag er mogeleg med det sikkerhetsnettet satelitt-telefonen utgjer.
Eg syns det har vore spennande å følge ekspedisjonen frå båten og VG sitt synspunkt, og ikkje minst sjå på reaksjonane til "vanlege folk" som normalt ikkje ville ha interessert seg for ein sånn ekspedisjon i utgangspunktet. For meg er det litt merkeleg at ein sånn ekspedisjon skal vere så enormt unødvendig, medan fotball og langrenn i mykje større grad dominerer nyhetene uten like stor misnøye frå folk flest av dekkinga. Og eg vil gratulere Ousland og Horn-ekspedisjonen med enormt mykje PR, som truleg er nødvendig for å få betalt Lance, som nok sprengte budsjettet til ekspedisjonen ganske greit...

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Curling-generasjonen skrev:

truleg er nødvendig for å få betalt Lance, som nok sprengte budsjettet til ekspedisjonen ganske greit

Ja - men tror det var et sjakktrekk å ha fastpris på å bli hentet ut! Ousland sier selv at Lance på en måte også sponser ekspedisjonen,  så det var nok en stor risiko av de private eierne. 

Nå er de endelig i mål - jeg er utrolig spent på om siste ord er sagt om denne aksjonen eller om den får et etterspill. Tiden får vise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Curling-generasjonen said:

Eg syns ikkje folk bør skamme seg så voldsomt. Det hadde kanskje vore grovt uansvarleg for 50 år sidan å reise ut på ein sånn båttur uten meir rasjonar, men det fins jo tross alt ressursar i dag i back-up som gjer at ein heldigvis kan unngå alvorlege konsekvensar av feilvurderingar. På samme måte som heile ekspedisjonen i dag er mogeleg med det sikkerhetsnettet satelitt-telefonen utgjer.
Eg syns det har vore spennande å følge ekspedisjonen frå båten og VG sitt synspunkt, og ikkje minst sjå på reaksjonane til "vanlege folk" som normalt ikkje ville ha interessert seg for ein sånn ekspedisjon i utgangspunktet. For meg er det litt merkeleg at ein sånn ekspedisjon skal vere så enormt unødvendig, medan fotball og langrenn i mykje større grad dominerer nyhetene uten like stor misnøye frå folk flest av dekkinga. Og eg vil gratulere Ousland og Horn-ekspedisjonen med enormt mykje PR, som truleg er nødvendig for å få betalt Lance, som nok sprengte budsjettet til ekspedisjonen ganske greit...

Uaktsomheten blir ikke mindre grov av at det skjer i dag der offentlige myndigheter kan sette et enormt apparat i bevegelse, konsekvensene av uaktsomheten blir bare ikke de samme.

Det er altså ikke slik at Sysselmannen, 330, kystvakta osv skal brukes for å hjelpe eventyrere som bare ikke har med seg nok mat på tur, disse etatene har vi for å hjelpe mennesker som kommer i nød. Å mer eller mindre bevisst utsette seg selv for nød bør føre til regresskrav.

Ja, det er nok mange som synes PR-byrået i Akersgaten har gjort en god jobb for å formidle, i realiteten har altså PR-byrået utgitt seg for å være journalister men de har ikke stilt et eneste kritisk spørsmål.

11 hours ago, Kjell Iver said:

Ja - men tror det var et sjakktrekk å ha fastpris på å bli hentet ut! Ousland sier selv at Lance på en måte også sponser ekspedisjonen,  så det var nok en stor risiko av de private eierne. 

Nå er de endelig i mål - jeg er utrolig spent på om siste ord er sagt om denne aksjonen eller om den får et etterspill. Tiden får vise.

Den bør få etterspill i form av erstatningskrav fra Sysselmannen for kostnadene de har blitt påført for å bistå i en i utgangspunktet helt unødvendig situasjon dersom evakueringen ble gjort pga manglende hjertemedisiner og mat.. Jeg tviler dog på at det skjer..

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.