Gå til innhold
  • Bli medlem

Pulk drag?


torese

Anbefalte innlegg

Hei, 

Så en reklamevideo fra hvitserk over Grønland med pulk. Alle hadde pariserpulk festet med ett tau og karabinkrok. Fungerer dette og hvordan er dette sammenlignet med draget man får levert med fjellpulken. Er det lettere med tau og brukes pariserpulk pga vekt etc. Hva fungere best? 

Mvh

Tore

 

Screenshot_20191021_215328_com.facebook.katana.jpg

Endret av torese
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen, 

Enkelt skal det ikke være. Etter å ha lest trådene linket til får jeg ikke noe entydig svar. Dette er som alt annet med andre ord. Ingen kvik fiks. Jeg skal få lagd og testet ett taudrag men huske på å ha originaldraget med i pulken. Etter å ha gjort et søk på fb er hele fb fylt opp med reklame fra denne hvitserkturen med ski og pulk over Grønland. Ganske mange ulike filmer som kommer opp. Men det er Parisbrett og tau på alle filmene. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet til konklusjonen:

- Flatt terreng: Taudrag.

- Kupert terreng: Stivt drag.

Så er det litt personlig hvor grensen mellom kupert og flatt terreng går.

Selv bruker jeg bare stivt drag, men store strikkløkker i selen for å få det litt friere på flatene. Fester rett i selen i bakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt smak og behag tenker jeg, taudrag fungerer fint (med stikkdemping og på flata i alle fall). På parispulken kan man montere faste drag fra f.eks fjellpulken og "brette" disse bakover slik at man har dem ved behov, så kan man få det beste fra begge verdener ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo en tur over innlandsisen på Grønland noe rimelig spesielt da, så det er ikke rart at alle foretrekker taudrag der. Dag etter dag etter dag på flat vidde. Hvis det er en slik tur du skal ta, så ville jeg gått for det samme. Hvis det er til mye forskjellig bruk, så er jeg enig med de over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har stivt drag og taudrag, og bruker tau i 95% av tida, i mykje variert terreng.

Når eg tenker meg om kan eg ikkje hugse siste eg hadde stivt drag, måtte vere for ein gong for eit par år sidan. 

Det er ei vanesak rett og slett. 

Edit: blei påminna banning med stivt drag på ein tur for halvanna år sidan. Eg ekje vandt med stivt drag, og synes stort sett det er meir til frustrasjon enn glede. 

Har sakna stivt drag ein gong kom eg au på. Då var eigentleg problemet mitt at pulken var vridd som resultat av eit lengre opphold under takstyrten, og til stadigheit ville svinge 🤷‍♀️😂

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.