Gå til innhold
  • Bli medlem

Campsko på vintertur


akselsen

Anbefalte innlegg

Jeg sitter å planlegger en lengre tur i desember kanskje på opptil en uke. Dette blir første gangen jeg overnatter i mer enn et døgn på vinteren. Turen går også sannsynligvis til Femundsmarka eller Sylan der det kan bli rimelig kaldt på slutten av desember. I forbindelse med planleggingen har jeg blitt litt usikker på om fottøyet holder mål for en slik tur. Jeg regner med det er skiføret der i desember (interessant med erfaringer på dette)  og har i såfall skisko av typen Scott BC Finse. Disse kjøpte jeg tilbake i tid i min vanlige størrelse og har plass til et par tykke ullsokker under men ikke mer enn det. Jeg tenker at dette kanskje holder mål når jeg er i aktivitet men kan bli kaldt når jeg stopper opp for dagen. Er det nødvendig å investere i nye skisko? Eller er det bedre å kjøpe en type "campsko" som jeg kan benytte når jeg setter opp camp for dagen? Hadde vært interessant å høre hvilke sko dere her inne bruker når dere stopper opp for dagen. Beholder dere skiskoa på eller bytter dere til noe annet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bytter til fotposer med varmesokker. Enten Exped fotpose med dunsokk om lav vekt er ønskelig. Er det pulk, og gjerne litt rusling utenfor teltet, tar jeg med forsvarets fotposer og dunsokker. Fordelen kontra skisko er at det er mye lettere å dra på fotposer om du skal ut av teltet en snartur. Og er skiskoene fuktige kan de stå til tørk, mens fotposene brukes ute. Tørker f.eks. med små varmeflasker i skoene.

Har forøvrig forsvarets fotposer i så stor størrelse at de kan trekkes utenpå BC skoene jeg bruker. Kjekt om det er snakk om isfiske eller skal tråkkes litt rundt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på exped camp booty https://www.hektapatur.no/fottoy/fotposer/camp-boots/exped-camp-booty .

Jeg har derimot vært litt usikker på om sålen er tykk nok hvis det er skikkelig kaldt ute. Har tenkt litt på å kombinere exped camp booty med helsport fotposer men hadde vært fint med flere tips fra dere her inne som er mer erfaren. Vil dette bli varmt nok til å rusle rundt campen ved veldig lav temperatur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd de der fra exped, men ser at sålestoffet er det samme som på de fotposene jeg har fra exped. Der har jeg irritert meg over at det lett kan sette seg litt is på sålen. Har du overtrekksposer, så er ikke det et problem. Da har du et par tøfler som også er topp om du skulle snike deg inn på en koie eller hytte. 

Her er foresten mine erfaringer med de exped fotposene jeg bruker (Exped down booty WB). Der er det bilde av hve jeg mener med is som fester seg i stoffet: https://www.tursiden.net/2018/01/testet-exped-down-booty-wb-dunsokk-med-fotpose/

Endret av Jan Erik Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uka før du reiser til Femundsmarka ville jeg forhørt meg om snøforhold og skiføre. Det kan godt være helt avblåst på snaufjellet og pudder i skauen, da kan det være tungt å ta seg frem.

Ellers er fotposer gull verdt. Husk å skifte til tørre sokker i camp, da holder du deg varm og fin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt noe tilsvarende (baffin base camp boots) og helsport fotposer. Synes ikke campskoa er noe å gå ute i, men veldig fine inne i teltet og helsport sine fotposer synes jeg blir veldig fort våte (dvs. det kommer snø på dem som blir vått når det smelter enten av varme fra deg eller av varme i teltet) De har også glatte "såler". Så nå har jeg kjøpt forsvarets fotposer til utebruk, får vel lage meg et par ullkartanker men før jeg kommer så langt så blir det å bruke campskoa nedi dem.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg bruker Neos adventurer som "kamikker" med isolasjonssåle , filtsåle, gjerne kartanker eller 2 x tykke sokker i. Egentlig er det en overtrekks fotpose, men den har en kraftigere såle enn de fleste andre. Så kraftig at man fx kan gå med truger (forsiktigt). Er kanskje vanskelig å skaffe nå?  Den har en "storebror": Neos Navigator, men dn blir vel tung å slepe med, men veldig egnet bl.a. til isfiske.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvarets fotposer og ullkartanker, eller alternativt med flere par tjukke ullabber er fine i leiren. Jeg har klippet til en såle av liggeunderlag i bunnen av fotposene mine. Da blir det betydelig mindre kuldegjennomslag og mindre kondens i kartankene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw. Sånn når man først er inne på fotposer. Noen som vet om det finnes små poser? Alt jeg finner er normale voksenstørrelser og babystørrelser. Hva med oss med barneføtter? 🤔 

Men personlig kikker jeg på disse her, som ser ut i å komme i flere forskjellige størrelser og som tåler snø og fuktighet. 

 

4ACC266C-5B37-4234-AF9B-3D531E9B8EE3.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, In reach skrev:

Du bruker altså de der med kartanker i stedet for sko inni og holder deg varm? Hvordan er komforten? er det mulig å gå et stykke med de eller er de utelukkende for bruk når man er relativt inaktiv? Er det mulig å komprimere de sånn at man kan pakke de i en sekk eller er de best egnet til turer med pulk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvarets fotposer er sannsynlig det beste du kan få tak i for den prisen man betaler. Jeg benytter disse med bare tykke ullsokker (doble ullsokker i ekstremkulde) i og holder meg varm i mange minus. I ekstremkulde hjelper det å legge i såler klippet fra et liggeunderlag eller annet EVA skum. Et lite obs med disse, er at du ikke må ha de på deg når du allerede er iskald på beina. Da vil de nærmest fungere som et kjøleskap. Forsvaret har overskuddsutsalg flere plasser og på nett, og du kan sannsynligvis få tak i disse mellom 100-300 kr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine gamle Ajungilak bivuakksko i syntetisk fiber har holdt meg varm på mine tidligere turer og de skal jeg ha løpet ut. Bruker lange ullsokker i dem.

Edit: De egner seg best i camp da de er litt glatte under. Eneste virkelige negative med dem. 

Endret av Fotogubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.