Gå til innhold
  • Bli medlem

Varme i familietelt


Dortase

Anbefalte innlegg

Hei

Vi har et Bergans Wiglo 4 mannstelt (som ble anbefalt her på forumet) som vi er veldig fornøyd med. 

Vi har hatt 3 turer med dette telte nå i høst med barn og 3 og 7 år men det begynner å bli kaldere. Da hadde trivselsfaktoren blitt høyere med litt varme. Men jeg tør ikke fyre inn i telte med gassprimusen.

 

Finnes det noe trygg måte å fyre i telt med barn på tur. Skal kun fyre mens vi er våken. Jeg er redd for at noen skal velte gassovnen eller CO forgiftning.

Har sett litt på Origo Pal heat, som er en alkohol ovn https://isfiskebua.no/nettbutikk/teltvarmer-origo-heat-pal-5100.html men synes den blir for stor.

Andre forslag? 

Endret av Dortase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fyring i telt er for nokså erfarne friluftsfolk. 

Lars Monsen anbefaler ikke at folk flest fyrer i telt, selv om han gjør det selv.

Ps, du kan fyre i telt med et passende kar med litt rødsprit i. Jeg måtte le når jeg så den dyre rødsprit ovnen til å fyre i telt med. Den er ikke særlig effektiv. Nesten litt ironisk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødsprit er vel det minst varmeeffektive man kan bruke i telt. Kan også velte/skvulpe og skape farlige situasjoner.
Hvis man føler seg usikker på å fyre med gass i ett telt for å holde varmen så finnes det vel ikke noen tryggere
alternativer :)

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødsprit er vel det som gir flest brannskader også. En ser ikke alltid at det brenner, og det er livsfarlig å fylle på mer før en er helt sikker på at det er slukket og kaldt.

Skal en ha det varmt i teltet er det ovn som gjelder egentlig. Med pipe. Jeg er usikker på om Wiglo har støtte for dette? Det finnes flere produsenter av telt som er laget for ovner, og flere produsenter av ovner. Alt fra superlettsegmentet til mer robust.

eventuelt finnes det også gassovner som Kovea Fireball. Jeg har aldri prøvd det, men med barn tilstede er det meste litt skummelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødsprit brenner i tillegg med nesten usynlig flamme og er helt stille, så er fort å glemme at er der. Jeg tror da at det er langt tryggere med en varmekilde man kan se og høre, for eksempel gassbrenner eller noe på alkylat som for eksempel MSR Whisperlite. . Og det tubbs sier.

Edit: Og det noe av det Prebb sier.

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tryggeste å bruke under fyring i telt er en brenner som har en skikkelig av/på funksjon. Altså en multifuel/primus type eller en gassbrenner. Rødspritbrennere type stormkjøkken e.l. har normalt ikke det. Da kan du ikke slå av varmen om det skulle oppstå noe. Rødspritbrennere er også langt mer utsatt før søl og skvulping om noen skumper borti. Gassbrenneren din derimot kan sikkert veltes sidelengs og så reises opp igjen, uten at det nødvendigvis skjer noe drastisk.

Jeg vil tro det er langt tryggere å bli god venn med den gassbrenneren du har, enn å finne frem til en dårligere løsning. Om dere skal fortsette med vintertelting så kan det være et naturlig steg å gå videre til en multifuelbrenner, når du først har blitt trygg på gassbrenneren din.

Og ja, det er kun lov å fyre mens man er våken. Faren for CO-forgiftning er tilstede så lenge varmen står på. Husk tilstrekkelig med lufting for å slippe ut CO og få inn O2.

Endret av Gisle Uren
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det blilr kjølig så er jo ikke gass det beste å bruke. neste jeg har sett der er noe frea Coleman som bruker flasker med ren propan. Mener de selger de flaskene på xxl.
Evt en mulitfuelbrenner da. Finnes mange der. Eller finne en pent brukt OPtimus 111 hvor alt er i en kasse å kjøre den på parafin. 
Vedovn med pipe er jo supert men det tar mye plass så det ville nok vært fint i en Wiglo 4 for 2 pers, ikke 4. I tillegg må det syes inn stove jack i teltet. Får jo kjøpt slike løsninger med telt og ovn som ikke veier alle verden men det er dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke fyrt inne i wiglo'en ihvertfall.

 

Men med en gassbrenner/multifuel og fyringsvakt i det største forteltet så burde det jo gå fint. Pass på at det ikke er noe bagasje i det forteltet, og at en voksen sitter vakt i åpningen.  Det er også enklere når det er snø, da kan du grave en liten kuldegrop i forteltet, det gir litt mer høyde. Eventujelt forvarming gjøres utenfor.

 

Rødsprit er farlig. Jeg holdt selv på å brenne ned teltet i forsvaret under forvarming på natten. Heldigvis fikk jeg sparket hele driten ut gjennom teltåpningen før det gikk galt.

Endret av klatreminus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyrer med en coleman primus i wigloen. Jeg har kilt fast brenner på en plate så den ikke velter. Platen fungerer også for midtstolpen så ikke den forsvinner. 

I vinter da kona var med kjøpte jeg en co måler, den kom ikke faretruende høyt, selv med mye fyring. 

Screenshot_20191022-093138.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyrer i telt på tur med barna. Bruker enten brenner for gass eller akrylat bensin. (Fordamper/blir ikke værende om man skulle søle, og brenner kan skrus av kjapt.)

Med barn i teltet, enten det er til matlaging eller varme, så passer jeg på å ha barna på en side av meg og brenneren på den andre siden. Helst barna i innerteltet og da brenneren i forteltet, med meg i mellom. Dette fordi barn (mine to ihverfall) fort blir oppslukt i lek/aktivitet og da glemmer det jeg har sagt 5 minutter tidligere eller at det er åpen flamme rett i nærheten.

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Coleman brenneren som er nevnt tidligere i tråden har bredt brennerhode. Noe som skal være gunstig med tanke på lav CO utvikling. 

- Ved fyring. Coleman brenneren er visst ikke noe særlig å smelte snø med. FFI har uttrykt bekymring for CO verdier fra disse brennerene hvis de brukes til snøsmelting.

Endret av Nils Einar Ljosland
Tillegg om snøsmelting.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for mange gode råd til løsninger :)

Men jeg ser at det ikke finnes noe som er helt trygt, iallefall ikke for mitt erfaringsnivå. da jeg har lite erfaring med primus/gass/rødsprit. Spesielt når jeg har med barn på tur. 

Trur nok jeg satser på å bygge mer erfaring med fyring utendørs og vente med vintertelting med barna. Evt kjøpe bedre soveposer og varmeflasker :D

 

Jeg blir litt skremt av slike saker. https://www.aftenposten.no/sport/i/K31qJo/even-14-holdt-paa-aa-doe-i-teltbrann-for-ni-aar-siden-naa-finner-han-styrke-i-aa-kjoere-bilcross

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker (for min egen del) at det er sunt å sette ting litt i perspektiv, og se objektivt på aktivtet/scenario og risiko.

F.eks. kjører jeg bil med barna, selv om det skjer en del ulykker ila ett år. Jeg har ikke kontroll over alle de andre bilene/sjåførene, men velger å tro at de aller fleste andre ønsker like lite som meg å havne i en ulykke.

I saken du refererer til ble det brukt propangassflaske, som ut fra det jeg har lest sansynligvis har stått tilkoblet kokeutsyr. (Det hadde lekket ut gass inne i teltet før bestefaren skulle tenne på kokeaparatet.  Ilfg poilitiets undersøkelser var det  gasslekkasje i propanapparatet som har sørget for brannen.  (https://www.nordlys.no/nyheter/bestefaren-dode-i-natt/s/1-79-5064406))

Noen tanker fra min side

  • Lær deg brennerene dine å kjenne godt slik at du er trygg på dem.
  • Ved gass, koble alltid fra brenner og gassboks når det ikke er i bruk.
    • (Turbrennere bruker ikke gassflasker med ren propan (camping/grill) som har et mye høyere internt trykk ved romtemperatur.)
  • Oppbevar gassboks utenfor teltet om du er usikker på om den har lekasje 
  • En bensinbrenner vil i prinsippet ikke meføre eksplosjonsfare  (fortsatt brannfare) på samme måte som en propanbrenner hvor man har lekasje. (ved lekasje før fordamining i brennerhode vil man se flytende "søl")
  • Tenn på brenner på utsiden av teltet om du er usikker på status og flytt den deretter inn.
  • Ha en kniv tilgjengelig for å kutte hull/utgang i teltduken dersom noe skulle begynne å brenne.
  • Ha god avstand mellom barn og brenner, gjerne på motsatt side av voksen som har "fyringsvakt".

Og til sist, føler du deg ikke trygg på å tenne opp brenneren inne i teltet, la det være intill du føler du er klar for det. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse gode innspill Terka 👍

Vil du da si at en bensinbrenner er tryggere en gass hvis en kan å håndtere den på en god måte? Jeg kjøpte i utgangspunkte gass da det er mindre vedlikehold.

 

Endret av Dortase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Dortase skrev:

Vil du da si at en bensinbrenner er tryggere en gass hvis en kan å håndtere den på en god måte? Jeg kjøpte i utgangspunkte gass da det er mindre vedlikehold.

Det vil jeg ikke si noe om. :) 

En gassbrenner er forsåvidt enkel å håndere, skru i boks, åpne og tenn på.  Men f.eks med slangebrenner hvor du kan snu gassboksen oppned for å få flytende veske ut til brenneren og fordampning i forvarmingsbøyle over brennerhodet (løsning for bruk i lave omgivelsestemperaturer) kan man være uheldig å få flytende veske ut til flammene om brennerhode/forvarmingsrør ikke er varmet opp nok til å omgjøre væsken til gass. Man vil da få høye stikkflammer. Man kan også glemme å snu gassboksen rett vei etter bruk, og tenne på igjen neste gang med gassboksen feil vei (flytende væske ut til brenner), har gjort dette selv en gang (og er veldig  oppmerksom på det nå..).

Det er enklere å planlegge forbruk (og vite hvor mye man har igjen) med bensinbrenner, den fungerer også uavhengig av omgivelsestemperatur.

Gass er enklest i bruk, men funker dårligere ettersom tenperaturen synker. Jeg bruker gass i sommerhalvåret, og bensin i vinterhalvåret.

Ingen tanker om hva som er tryggest, jeg opplever begge som trygge så lenge jeg hånderer dem forsiktig.

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, In reach skrev:

Jeg fyrer med en coleman primus i wigloen. Jeg har kilt fast brenner på en plate så den ikke velter. Platen fungerer også for midtstolpen så ikke den forsvinner. 

I vinter da kona var med kjøpte jeg en co måler, den kom ikke faretruende høyt, selv med mye fyring. 

Screenshot_20191022-093138.png

Likte oppsett ditt @In reach Kan hende jeg kopiere den hvis jeg skal prøve meg på varme i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er tryggest....tja....alt er vel like lite trygt hvis det brukes feil. En gassboks er under trykk hele tiden mens det er vanlig å slippe ut trykket på flaske på en bensinsbrenner etter bruk. 
Bensindamp er jo lettantennelig. SLik sett er parafin bedre men søler du damper det ikke borte.  
En jeg kjenner kjøpte seg nye Omnifuel og fylte opp flaske med bensin. Han var vant til gass og leste ikke manual. Pumpet trykk, åpnet og tente på. Ble litt varm i fleisen da siden det var inne på stuebordet :-). Lærte seg å forvarme etter det. 

Bruker selv gass på sommmern og mest bensin på vintern i Omni eller 8R. Parafin hvis jeg skal bruke 111. 
Har fyrt inne med Omnifuel flere ganger men det var i en liten lavvo så det var god høyde inne. Heller ikke unger der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg jo ikke hva slags turer du tenker på, men hvis det er under tregrensen så er det en fin ting å ha med en tarp og sette den opp som gapahuk, og fyre bål foran. Varmt og koselig ute ved bålet, og så legger man seg trygt i teltet og holder varmen i soveposen. Da slipper man bekymringer med brenner, og får i tillegg kos med bål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier lite om hvor langt der skal, men jeg har enormt god erfaring med fyring i lavvoovn. Selv med barn og hunder i lavvoen. Jeg har båret med Helsport sin store ovn til steder man gjerne kan gå to runder (eller frakte den inn med kano osv), men du får nå kurant titanovn under 2 kg (jeg ryker på å handle en sånn før knærne ryker antakelig) og til noen av disse får du kurant pipegjennomføring til å sette inn i vanlige telt osv. 

Med åpen dør på ovnen får du til og med peisfølelsen ;-) 

Og litt illustrasjonsfoto som vanlig:
 


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et dumt forslag - men har du vurdert å ganske enkelt sette 4-5 telys oppi en kasserolle? Blir jo ikke samme effekten som en brenner men står i hvert fall stødig og blir 1 stk enkelt håndterlig enhet. Funker i alle temperaturer. Kan kanskje være nok til å heve temperaturen til det mer levelige. Hvordan slike lys vil oppføre seg dersom kjelen velter har jeg imidlertid lite formening om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.