Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke sko hat best side stabilitet?


Tutto

Anbefalte innlegg

For 7 år siden fikk jeg ett meget kraftig overtråkk, og etter det har høyre ankel vært som kokt Spaghetti.

Etter det har jeg vært gjennom crispi svarven, Viking Hunter II, alfa bever, en halv høy meindl sko og den nyeste utgaven av crispi Hunter. Har enda ikke funnet en sko som er stiv nok i skaftet til å holde igjen ankelen min.

Planlegger en lengre tur med tung sekk neste sommer og trenger nye sko til turen. Har blitt veldig redd for å tråkke over på vidda med tung sekk. 

Har dere noen tips til sko som er skikkelig stive og gir god ankel stabilitet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har litt av det samme problemet med et gammelt kraftig overtråkk som melder seg nå og da. Trening med balansepute har gjort at jeg ikke får overtråkk like ofte og at jeg rekker å ta meg inn før det blir for stort utslag.

 Bilderesultat for balansepute

Men det var vel ikke til noen hjelp vedr. skovalget?

Endret av TomWithoutVom
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt mye med overtråkk og sliter fremdeles litt. Den eneste skoen jeg kan huske at jeg aldri har tråkket over i, er Haglöfs Grym. 

Problemene med den skoen er imidlertid at den ikke holder seg vanntett over tid (kunstmaterialet sprekker) og at sålen ikke har spesielt godt grep, spesielt på våte steiner - og at den så vidt jeg vet ikke lengre er i salg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har skjedd er at leddbåndene i ankelen har blitt strukket slik at de er blitt litt for slakke. Jeg ødela et kne for noen år siden og etter at det ble operert og fikset ble jeg rådet til å bruke samme teknikk som "TomWithoutVom" anbefaler. Jeg kjøpte et sånn balansebrett til å stå på og det hadde jeg med på jobb. Jeg jobbet da på et ingeniørkontor og skrivepulten min kunne løftes opp til ståhøyde. Så sto jeg på dette brettet og jobbet store deler av dagen.  Dette hadde en veldig god effekt. 

Ellers har jeg gått en del på Lundhags Synkro fjellstøvler. Disse er vel noe av det stiveste jeg har prøvd. I tillegg så kan du også tape ankelen med sports tape før du går ut om morgenen. Da vil tapen gjøre litt av den jobben som leddbåndene ikke klarer.  Ikke kjøp den tapen de selger på G-sport eller XXL, men gå på apoteket og kjøp den de har der. Den sitter på i flere dager. Den de har på sportsbutikken er beregnet på fotballspillere  og holder bare et par timer. Men den tapen som sitter best er Tesoplast, men jeg vet ikke om den er like stabil som sports tape. 

 

 

 

654894.jpg

 

tensoplast_elastic_adhesive_bandage.jpg

dce0cad11f374fc29351f92d07d1f5e4.png

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening og taping som nevnt kan hjelpe noe for å øke stabilitet og styrke rundt ankel. 

Er det nødvendig med mer ankelstøtte enn det høye fjellstøvler/jaktsko gir kan alpine sko være en mulighet. Tenker da sko som er tiltenkt bruk på høye fjell, med stegjern o.l. De er stive nok, men sålen er også stiv slik at de ikke er så komfortable å gå langt eller flatt med. 

En "bieffekt" jeg merker ved bruk av sko som stiver av ankel er at det øker belastning på knær. Særlig i flat steinur, der det hele tiden er ulik helling på underlaget kan det bli rykk i kneleddet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.