Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeger drept - Hvordan er det mulig?


morten

Anbefalte innlegg

http://go.vg.no/cgi-bin/front.cgi/0/http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=130710

Jeg trodde at ved jakt på hjort og annet større vilt, skulle man ikke bare ha hjorten i sikt, men man skulle kunne bestemme "alder og kjønn" med.

Jeg jakter ikke selv, men fatter bare ikke at det er mulig. F.eks. ved skogsjakt, og litt usikkert hold, er det kurant å brenne av et skudd mot vilt når bakgrunnen er lite oversiktelig (dvs. det kan befinne seg personer i skuddbanen bak viltet.....)

Det er liksom ikke første gang, og selv om antallet dødsfall her ikke når helt opp i antallet i forbindelse med fjellaktiviteter er det likevel litt oppsiktsvekkende. Er det for lett å ha våpen og gå på jakt? Enten man kaller det jaktulykke eller uaktsomt drap, så er det jo tross alt en forskjell på å plaffe ned et annet menneske og det å selv gjøre en feil og derigjennom ramme seg selv i forbindelse med ulykke i fjellet.

Jeg bare lurer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jakter heller ikke selv, men har ofte lurt på det samme ..... Hvordan er det mulig å plaffe ned kamerater i jaktlaget under storviltjakt! Man skulle jo tro at jaktlaget var såpass organisert i forhold til skuddlinjen på viltet, at man ikke treffer mennesker istedet, hvis man skulle bomme på viltet ..... :wink:

Noe annet er det med det man egentlig sikter på ..... Enhver storviltjeger bør vel være 100 % sikker på at det er et dyr man sikter på, og ikke noe annet ..... Er man i tvil, bør man la være å skyte, etter mitt skjønn! Dessuten skal jo treffpunktet på dyret, være rundt hjerte/lunge - regionen (såvidt jeg vet) ..... så man har egentlig ikke så veldig stort spillerom, før man skyter!

Det er jo noe som heter at "tvilen skal komme tiltalte til gode", men denne regelen gjelder visst ikke under storviltjakt. Det har jo skjedd mange slike ulykker under både hjorte - og elgjakt!

Mest sannsynlig dreier det seg vel om en ulykke, og ikke noe kriminelt!

___________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan undres over hva som skjer i hovedet på jegere -- tilsynelatene skyter de på alt som rør sig!

I Danmark finnes beretninger om jegere som har skut på alt mulig, fra andre jegere til andre jegeres biler, og sågar sitt egget barn!

Kansje der skulle strammes opp på prøven til jagtlisensen?

Man kunne vel stille krav om ett minimum av klokskap hos de som søker opptakelse til jagtlisens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det for lett å ha våpen og gå på jakt? Enten man kaller det jaktulykke eller uaktsomt drap, så er det jo tross alt en forskjell på å plaffe ned et annet menneske og det å selv gjøre en feil og derigjennom ramme seg selv i forbindelse med ulykke i fjellet.

Hvordan er det mulig å plaffe ned kamerater i jaktlaget under storviltjakt! Man skulle jo tro at jaktlaget var såpass organisert i forhold til skuddlinjen på viltet, at man ikke treffer mennesker istedet, hvis man skulle bomme på viltet ..... :wink:

[...]

Det er jo noe som heter at "tvilen skal komme tiltalte til gode", men denne regelen gjelder visst ikke under storviltjakt. Det har jo skjedd mange slike ulykker under både hjorte - og elgjakt!

En kan undres over hva som skjer i hovedet på jegere -- tilsynelatene skyter de på alt som rør sig

[...]

Man kunne vel stille krav om ett minimum av klokskap hos de som søker opptakelse til jagtlisens?

Folkens, det er noe som heter Tenk - Trykk - Tal.

Før dere vet noentingsomhelst om hva som faktisk har skjedd, synes jeg dere skal være FORBANNET forsiktige med å komme med sånne fordømmende uttalelser. Alle jegere jeg kjenner - og det er en del - ser på en slik tragedie som det virkelig store marerittet. Jeg klarer ikke å tenke meg hvordan den "skyldige" personen i dette tilfellet har det - min ellers livlige fantasi strekker ikke til. Det er ikke særlig hyggelig om denne personen får vite hvordan denne tragedien diskuteres på visse nettfora.

Så - før dere kjenner det HELE OG FULLE hendelsesforløpet, vær vennlige å formuler dere med en viss omtanke...

Denne tragedien er ellers et tema på sluttstykke.com: http://www.sluttstykket.com/forum/phpBB2/viewtopic.php?p=256425#256425

Dere levnes ikke mye ære der, ihvertfall... :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tragedien er ellers et tema på sluttstykke.com:

Dere levnes ikke mye ære der, ihvertfall... :wink:

Nja.. jeg vet ikke.. Jeg har aldri vært innom Sluttstykket før, men leser sitater som "Nei, det var vel nr. 3. Var det ikke en ved Røros traktene igår?"

Så er det vel ikke elg eller hjort dere snakker om, men mennesker?

Selv om vi visste det hele og fulle hendelsesforløpet er det ikke noe som helst som kan unnskylde en slik hendelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liksom ikke første gang, og selv om antallet dødsfall her ikke når helt opp i antallet i forbindelse med fjellaktiviteter er det likevel litt oppsiktsvekkende. Er det for lett å ha våpen og gå på jakt? Enten man kaller det jaktulykke eller uaktsomt drap, så er det jo tross alt en forskjell på å plaffe ned et annet menneske og det å selv gjøre en feil og derigjennom ramme seg selv i forbindelse med ulykke i fjellet.

Jeg uttaler meg kun generelt:

I 99,9% av tilfellene er det (heldigvis) en jeger som blir beskutt og ikke en uskyldig tredjepart (f.eks turgåer). Så jegerne/jaktlaget representerer først og fremst en risiko for seg selv, og ikke andre som befinner seg i skogen/fjellet. Forøvrig på samme måte som et klatrelag vanligvis bare utgjør en fare for seg selv. Jeg bruker å si at "de som er med på leken for tåle steken", og det gjelder både jegere, klatrere og fjellvandrere som oppsøker farer utenfor hjemmet...

Men det er likevel skremmende at en halv million har jaktlisens i Norge. Jeg vil tippe at kun 100.000 av disse er aktive og erfarne nok til å bli sendt ut i skogen med skarpe skudd. Jeg har hørt altfor mange historier om vådeskudd, og det er kun ren og skjær flaks at ikke flere blir truffet av dødlige skudd.

PS! Selv om det er forsvinnende liten risiko for å bli beskutt, holder jeg meg likevel langt unna skogen (krigssonen) på denne tiden av året. Jeg ønsker ikke å treffe på en rekrutt der ute....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://go.vg.no/cgi-bin/front.cgi/0/http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=130710

Jeg trodde at ved jakt på hjort og annet større vilt, skulle man ikke bare ha hjorten i sikt, men man skulle kunne bestemme "alder og kjønn" med.

Jeg jakter ikke selv, men fatter bare ikke at det er mulig. F.eks. ved skogsjakt, og litt usikkert hold, er det kurant å brenne av et skudd mot vilt når bakgrunnen er lite oversiktelig (dvs. det kan befinne seg personer i skuddbanen bak viltet.....)

Det er liksom ikke første gang, og selv om antallet dødsfall her ikke når helt opp i antallet i forbindelse med fjellaktiviteter er det likevel litt oppsiktsvekkende. Er det for lett å ha våpen og gå på jakt? Enten man kaller det jaktulykke eller uaktsomt drap, så er det jo tross alt en forskjell på å plaffe ned et annet menneske og det å selv gjøre en feil og derigjennom ramme seg selv i forbindelse med ulykke i fjellet.

Jeg bare lurer?

Fotgjenger påkjørt....hvordan er det mulig.....er det for lett å få lappen.? osv. osv osv

Regner med at du kjører bli, og håper at dette aldri skjer med deg. :wink: Men det kan skje. :!:

Håper du ser ironien i dette innlegget og forstår at ingen gjør slik med vilje, at det er en rekke uheldige omstendigheter som skjer.

Ingen ønsker å skade et annet menneske verken på jakt eller i traffikken, og at det er en personlig tragedie for begge parter.

Så neste gang, tenk deg om før du uttaler deg med din selvgodhet og feilfrihet......det kan skje med deg også at du i et ukonsentret øyeblikk skader noen.

Nutten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med vilje eller ikke med vilje. Det er jo ikke dét der er saken.

Saken er den inkompetanse der åpenbares i slike saker: At der skytes først og tenkes etterpå!!!

Der er jo ingen der er feilfri, men feil under jagt kan og skal unngås ved å bruke omtanke og overholde jagtlova.

Dvs. der må ikke skytes i et ukonsentret øyeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det lett å spørre , hva , hvor , og hvordan.

Det er lett å si , jeg forstår ikke og det må man ha lov til , når man ikke forstår.

Uansett . Så lenge det er mennesker innvolvert i noe så blir det gjort feil.

En feil i dette tilfellet ble sjebnesvangert , men sånn er det bare.

Den som ikke gjør feil.... Gjør INGENTING

Blir det bevist at noen har opptrått uforsvarlig , så blir det vel dom i saken.

For å minimere sjangsen til å gjøre feil så må man repetere , trene på ting , men man blir ALDRI feilfri .

Dette er nå min mening :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, eg tok Jegerprøven i vår. No byrjar eg ikkje med jakt førebels, iallfall ikkje denne hausten. Ein ting er iallfall viktig for meg, same kor mykje Jegerprøve eg har, og det er å verta såpass godt skytetrent at eg er i stand til å treffa dyret der eg skal og ikkje alle andre stader. Det er óg noko som heiter skyteprøven (oppskyting) for dei som skal skyta storvilt, men eg óg har stilt meg sjølv spørsmål om slingringsmonnet i kravet til å bestå denne. Uansett synest ikkje eg at eg er god nok til å skyta førebels, så jakta får venta til eg er langt betre på skytinga. Dessutan er det ein ting til, nemleg godt skyte- og våpen-vett for å kunna driva sikker jakt, samt vurderingsevnen til å avstå frå og skyta når ein ikkje er 100% sikker på å treffa der ein skal og at bakgrunnen er sikker om ein bommar. Uansett, i år held eg meg til "fotojakta". Heldigvis møter eg sunne haldningar til jakt og sikker våpenhandtering der eg er med på skytetrening i Bergensområdet.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wink:http://web3.aftenbladet.no/innenriks/article348143.ece

"Jaktulykker ofte resultat av misforståelser

- Jaktulykker skyldes ofte misforståelser jegere mellom, og annethvert år skjer det dødsulykker under jakta i Norge, sier informasjonssjef Espen Farstad i Norges Jeger- og Fiskerforbund.

- Misforståelsene som fører til ulykkene oppstår ofte mens jegerne er i terrenget, sier Farstad.

- Det er tragisk når det skjer dødsulykker under jakta. Vi legger ned mye arbeid for å forebygge ulykker, men når vi vet at 192.000 jegere er ute i skog og mark under jakta, skal det godt gjøres å få ulykkestallene ned på null, sier Farstad til NTB.

Tror de ser byttet

Det er ikke noen entydige forklaringer på dødsulykkene som skjer under jakta. Jegere på storviltjakt med grovkalibrede våpen er nok mer utsatt enn de som jakter med mer finkalibrede våpen, mener Farstad.

- Av og til tror jegerne at de ser et byttedyr. De kan også føle seg helt sikre på at det er byttet de ser og fyrer av, men så viser det seg at de har truffet en jegerkollega, sier informasjonssjefen i Jeger- og Fiskerforbundet som lørdag var på vei til Nord-Sverige der han skal delta i storfugljakt."

Det er vel ikkje noko anna å seie enn at slike jaktulykker er tragiske. Reint generelt er det vel ofte ei lang rekke uheldige omstende som fører til uhell, enten det nå er på fjelltur, i trafikken eller som her - under jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt at risikoen er forsvinnende liten , men ellers synes jeg du er ufin og virker lite informert.

For å ta jaktulykker og vådeskudd , så skjer ikke disse ofte. Men skremmende nok så er disse nå blitt årlige , mens det før var år om annet vi hørte om disse. Vi har hatt ca.ett uhell i året de siste 3-4 årene. Når du bekymrer deg over rekruttene , så tror jeg du bekymrer deg unødig. De du skal bekymre deg over er veteraner som går på autopilot.

Det er to kategorier vådeskudd. Det er " oops, børsa gikk av" , og det er "jeg syntes han lignet en elg" versjonen. Den siste er den mest skremmende. Men hvis en får med seg bakrunnen for de siste årenes vådeskudd , så synes jeg det er noe som går igjen. Dårlig lys. Hjortejakt og rådyrjakt med postering er så og si utelukkende skumringsjakt. Morgen og kveld. Og det har vært her ulykkende har skjedd for det meste , synes jeg. Med tanke på drivjaktene som praktiseres etter elg her i landet , med jaktlag på opptil 20-30 personer , der en driverrekke jager elg mot en skytter rekke, skulle en tro at det er her uhellene skulle skje.Her skjer det så og si aldri uhell, enda potensiale burde være stort . Men dette foregår i godt lys. Men så har du to kompiser som posterer på hver sin plass i skumringen. Her tror jeg det er farligst , hvis jegerne ikke har gode rutiner .

Jeg opplevde selv denne helgen at øyne og hjerne spilte meg ett puss i skumringsjakten. Når lyset ble dårlig begynte skygger og einerbusker å anta rare fasonger , og plutselig så jeg ett rådyr. Jeg mente at det beveget seg også , og tok opp håndkikkerten for å sjekke . Og oppdaget at det bare var en rotvelt. Men det er jo ett langt sprang fra dette og til å sende avgårde en kule.

En kan aldri eliminere dette at hjernen blir lurt ett øyeblikk , derfor er det viktig med gode avtaler og god kommunikasjon i forkant , hvis en ikke har radio. Og selvsagt å avslutte jakten før lyset er blitt så dårlig at en ikke ser godt nok til å identifisere det en skal skyte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: Det er óg noko som heiter skyteprøven (oppskyting) for dei som skal skyta storvilt, men eg óg har stilt meg sjølv spørsmål om slingringsmonnet i kravet til å bestå denne. Uansett synest ikkje eg at eg er god nok til å skyta førebels, så jakta får venta til eg er langt betre på skytinga.

Med skyteprøven, regner jeg med at du mener den praktiske delen av Jegerprøven. Skal ikke denne delen av prøven, vise at du er kvalifisert til å være en sikker skytter på storvilt, dvs. at feilmarginen/slingringsmonnet på treffunktet i dyret, er såpass liten at du blir betraktet som en habil og god nok skytter, til at jakt på storvilt er forsvarlig ..... :wink:

..... eller er slingringsmonnet til prøven så stort at nærmest enhver (med litt skytetrening), kan bestå prøven :?

Du sier selv at du ikke synes du er god nok til å jakte enda, noe som kan tolkes dithen at den praktiske delen av Jegerprøven, egentlig er for enkel!

Dette skurrer litt i ørene!

___________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig og viktig å analysere årsaker til alvorlige ulykker. Enten det gjelder skudd, trafikkulykker eller steinsprang.

Men som skrevet i et innlegg her, må man da ta utgangspunkt i hva som faktisk har skjedd.

Stigmatiseringen av jegere som jeg synes denne tråden skjemmes av, gjør ingen av oss klokere. Det finnes dårlig opptreden på jakt (eller med våpen), dårlig opptreden med bil, dårlig opptreden i bratt terreng osv. Men å si at jegere er farlige folk blir feil.

Nå taler jeg selvfølgelig for min syke mor, siden jeg både er jeger, bilist og klatrer ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt at risikoen er forsvinnende liten , men ellers synes jeg du er ufin og virker lite informert.

For å ta jaktulykker og vådeskudd , så skjer ikke disse ofte. Men skremmende nok så er disse nå blitt årlige , mens det før var år om annet vi hørte om disse. Vi har hatt ca.ett uhell i året de siste 3-4 årene. Når du bekymrer deg over rekruttene , så tror jeg du bekymrer deg unødig. De du skal bekymre deg over er veteraner som går på autopilot

Ja du må gjerne kalle meg lite informert. Må man være jæger for å være opplyst?

Jeg er litt usikker på definisjonen av vådeskudd, men i den grad dette kan forstås som uønskede eller ukontrollerte skudd, vil jeg påstå at dette er en dagligdags hendelse under jakten. Heldigvis er befolkningstettheten så liten i skogen at et ukontrollert skudd sjelden får noen konsekvens....

Jeg tror det finnes store mørketall her, og har derfor ikke tillit til statistikkene. Man går liksom ikke rundt og tyster på jaktkompisene sine, selv om det har vært nære på ved enkelte anledninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med skyteprøven, regner jeg med at du mener den praktiske delen av Jegerprøven. Skal ikke denne delen av prøven, vise at du er kvalifisert til å være en sikker skytter på storvilt, dvs. at feilmarginen/slingringsmonnet på treffunktet i dyret, er såpass liten at du blir betraktet som en habil og god nok skytter, til at jakt på storvilt er forsvarlig ..... :wink:

..... eller er slingringsmonnet til prøven så stort at nærmest enhver (med litt skytetrening), kan bestå prøven :?

Du sier selv at du ikke synes du er god nok til å jakte enda, noe som kan tolkes dithen at den praktiske delen av Jegerprøven, egentlig er for enkel!

Dette skurrer litt i ørene!

___________________________

Rune.

Littt fakta

Skyteprøven/storviltprøven:

Denne må avlegges hvert år. Man må ha minimum 30 pliktskudd og de skal være fordelt over minimum 2. dager. Disse skudene kan treffehvor det måtte være på dyret.

Selve oppskytingen er 3. prøveskudd for de som ønsker det, og en serie på 5. skudd. Disse 5. skuddene må sitte i hjerte lunge regionen. Det er 100m hold.

Jegerprøven

Når men tar jegerprøven så har man våpen opplæring, og LITT skyte trening.

Når jeg tok jegerprøven var det 30 skudd med hagle og 30 skudd med salong.

Mulig det har blitt mere nå. Det som det ble fokusert mere på var: Sikkerhet (håndtering av våpen), avstandsbedømming, skuddreaksjon på dyret ol. Så det man først og fremst lærer på jegerprøven er lover og regler, hvordan behandle våpen. Og hvordan oppføre seg i fjellet/skogen. Man blir også drillet på hva som er sikkre skudd/ skudd sitvasjoner. Det blir lagt veldig mye vekt på det!

Så man skal ikke kunne å skyte som en helt etter et 14 dagers jegerprøve kurs, den treningen må hver enkelt ta på sin lokale skytebane!

Så sett deg litt inn i hva ting er så er det ikke sikkert det skurrer sånn i ørene dine!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Du sier selv at du ikke synes du er god nok til å jakte enda, noe som kan tolkes dithen at den praktiske delen av Jegerprøven, egentlig er for enkel!

Den praktiske delen er mest bare for å få prøvd de forskjellige skytevåpen.

Nå er vell dette muligens endret i det siste med mer omfattende jegerprøve enn hva da jeg tok jegerprøven.

Men uansett for storvilt må du jo skyte opp hver bidige år før du får gå på jakt.

Er nokk enig med at det er ikke bomskudd som dreper, det er:

Det er to kategorier vådeskudd. Det er " oops, børsa gikk av" , og det er "jeg syntes han lignet en elg" versjonen

Men uansett synes jeg det er for enkelt å påstå at 80% av jegerne er inkompetente.

Men det er likevel skremmende at en halv million har jaktlisens i Norge. Jeg vil tippe at kun 100.000 av disse er aktive og erfarne nok til å bli sendt ut i skogen med skarpe skudd.

Da kan man like gjerne si at 50% av turfolket er inkompetene, de går seg bort, de går seg fast (i fjellet), de skader seg, de passerer elver over evne, de går i sneras og lignende. Og de dør, de også! Dette har dere diskutert masse her.

Jeg mener mye av dette er rett og slett uerfarenhet, dumdristighet og bevis på manglende respekt for de elementer man kan bli utsatt for ute i naturen.

Mange er rett og slett ikke erfarne nokk, og de vet ikke hva de begir seg ut på. Enhver burde lære seg fjellvettreglene.

Hver bidige uke er det reportasjer i avisa om folk som sitter fast i fjell eller tåke, eller har gådd seg bort, feilberegning av egne krefter eller ett eller annet som bidrar til at det må settes igang leteaksjoner etter de. Mye av dette er totalt unødvendig, og grenser til inkompertanse om ferdsel ute i natur og vær.

Har gått på fjellet alle mine dager, og har gjennom erfaring og prøving lært hvor mine grenser går for hva jeg begir meg ut på og ikke hva jeg ikke begir meg ut på.

Nå vil jeg heller ikke forsvare alle jegere, tror nokk de fleste har litt og lære når det gjelder våpenbruk, men jamt over er jegere forsiktige folk, med stor respekt for de våpen de benytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på definisjonen av vådeskudd, men i den grad dette kan forstås som uønskede eller ukontrollerte skudd, vil jeg påstå at dette er en dagligdags hendelse under jakten.

Jakter du? Antakeligvis ikke, siden du er "usikker på definisjonen av vådeskudd".

Har du tallgrunnlag for denne påstanden, eller snakker du bare ut fra dine egne fordommer?

Dine påstander stemmer nemlig overhodet ikke med mine erfaringer. Og ja, jeg jakter. Jeg har jaktet i snart tjue år.

Hvis du ikke kan dokumentere at "vådeskudd er en dagligdags hendelse", synes jeg at du bør holde slike forestillinger for deg selv. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakter du? Antakeligvis ikke, siden du er "usikker på definisjonen av vådeskudd".

Har du tallgrunnlag for denne påstanden, eller snakker du bare ut fra dine egne fordommer?

Dine påstander stemmer nemlig overhodet ikke med mine erfaringer. Og ja, jeg jakter. Jeg har jaktet i snart tjue år.

Hvis du ikke kan dokumentere at "vådeskudd er en dagligdags hendelse", synes jeg at du bør holde slike forestillinger for deg selv. :wink:

Tiltres!

Jeg har vel også jaktet i rundt 20 år og har hørt noen tusen smell, egne og andres. Kun ett eller to har vært utilsiktet eller på grensen av å være farlig, etter min vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: Skyteprøven/storviltprøven:

Denne må avlegges hvert år. Man må ha minimum 30 pliktskudd og de skal være fordelt over minimum 2. dager. Disse skudene kan treffehvor det måtte være på dyret.

Selve oppskytingen er 3. prøveskudd for de som ønsker det, og en serie på 5. skudd. Disse 5. skuddene må sitte i hjerte lunge regionen. Det er 100m hold.

Jeg vet at skyteprøven må avlegges hvert år på storvilt. Minimum 30 pliktskudd som treningsskudd og 5 obligatoriske skudd som skal sitte i hjerte/lunge - regionen for å bestå storviltprøven, høres fornuftig og forsvarlig ut, for de som skal ut å jakte!

_________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotgjenger påkjørt....hvordan er det mulig.....er det for lett å få lappen.? osv. osv osv

Regner med at du kjører bli, og håper at dette aldri skjer med deg. :lol: Men det kan skje. :?

Håper du ser ironien i dette innlegget og forstår at ingen gjør slik med vilje, at det er en rekke uheldige omstendigheter som skjer.

Ingen ønsker å skade et annet menneske verken på jakt eller i traffikken, og at det er en personlig tragedie for begge parter.

Så neste gang, tenk deg om før du uttaler deg med din selvgodhet og feilfrihet......det kan skje med deg også at du i et ukonsentret øyeblikk skader noen.

Nutten

Det er klart alle gjør feil / kan gjøre feil, men det er ikke nødvendig å lage fete skriftoverskrifter fordi om du er uenig. Det kan være et sensitive personer hisser seg opp over et undrende spørsmål. Jeg bare lurer på hvordan slikt skjer - oppriktig - nettop bl.a. fordi jeg kan for lite om jakt. Men når du sammenligner med bilkjøring, så håper jeg du tøyser - jeg vil oppriktig mene at det er en forskjell på å følge trafikkflyten på det norske veinettet og å sende avgårde et skarpt skudd. Hadde jeg vært jeger hadde jeg nok vært mer på alerten ved avfyring av et skudd, enn det jeg er på det jevne i trafikken.

Spørsmålet mitt var for øvrig mer av generell natur og bare utløst av denne overskriften, og ikke knyttet direkte opp mot denne saken som jeg ikke kjenner. Det har tross alt vært flere episoder de senere årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tallgrunnlag for denne påstanden, eller snakker du bare ut fra dine egne fordommer?

Dine påstander stemmer nemlig overhodet ikke med mine erfaringer. Og ja, jeg jakter. Jeg har jaktet i snart tjue år.

Hvis du ikke kan dokumentere at "vådeskudd er en dagligdags hendelse", synes jeg at du bør holde slike forestillinger for deg selv. :lol:

Du er veldig naiv hvis du fornekter at det skjer minst en episode hver eneste dag i Norge. Hvis vi har 200.000 jegere i Norge og disse jakter i snitt 10 dager pr. år, blir dette 2.000.000 jaktdøgn pr år. Hvis man antar at en jeger vil oppleve 1 episode pr. 1000 jaktdøgn (...nå er jeg veldig snill...), så skjer det med andre ord 2000 episoder hvert eneste år i Norge. Så jeg holder meg med andre godt innenfor påstanden om at vådeskudd/streifskudd er en dagligdags hendelse i Norge. Jeg trodde ikke noen kom til å bite på den, men den som fornekter at jakt skaper mange farlige situasjoner, er vanskelig å snakke til fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er veldig naiv hvis du fornekter at det skjer minst en episode hver eneste dag i Norge. Hvis vi har 200.000 jegere i Norge og disse jakter i snitt 10 dager pr. år, blir dette 2.000.000 jaktdøgn pr år. Hvis man antar at en jeger vil oppleve 1 episode pr. 1000 jaktdøgn (...nå er jeg veldig snill...), så skjer det med andre ord 2000 episoder hvert eneste år i Norge. Så jeg holder meg med andre godt innenfor påstanden om at vådeskudd/streifskudd er en dagligdags hendelse i Norge. Jeg trodde ikke noen kom til å bite på den, men den som fornekter at jakt skaper mange farlige situasjoner, er vanskelig å snakke til fornuft.

Bevare meg vel for noen mattestykker. At ett jakt døgn skal produsere ett visst antall jaktskudd som igjen skal avkomme med ett visst prosentantall vådeskudd ?? Hvor får du disse ville ideene? De aller aller fleste jaktdøgn produserer ikke skudd i det hele tatt

Hvis regnestykket ditt var riktig ville våre jaktmarker ligget strødd med døde jegere når høsten var over.

Streifskudd ?? Bare en skramme liksom ?

Det virker som om du forveksler jaktskogene/fjellene våre med Israel og Hizbolla i Libanon. Get real!

Bare for å slå det fast fra offesielle statistikker. Den 3. farligste fritidsaktivitet du kan drive med i Norge er basehopping.

Den 2. farligste er alpinsport. Og den desidert farligste er sportsdykking.Jakt er ikke engang på listen. Til og med fotball er farligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er veldig naiv hvis du fornekter at det skjer minst en episode hver eneste dag i Norge. Hvis vi har 200.000 jegere i Norge og disse jakter i snitt 10 dager pr. år, blir dette 2.000.000 jaktdøgn pr år. Hvis man antar at en jeger vil oppleve 1 episode pr. 1000 jaktdøgn (...nå er jeg veldig snill...), så skjer det med andre ord 2000 episoder hvert eneste år i Norge. Så jeg holder meg med andre godt innenfor påstanden om at vådeskudd/streifskudd er en dagligdags hendelse i Norge. Jeg trodde ikke noen kom til å bite på den, men den som fornekter at jakt skaper mange farlige situasjoner, er vanskelig å snakke til fornuft.

La meg ta dette saaakte: D-o-k-u-m-e-n-t-a-s-j-o-n!!! Har. Du. Tall. Som. Kan. Do-ku-men-te-re. Disse. Påstandene?

For: Uten dokumentasjon er det du skriver bare rykter og/eller fri fantasi. Samt bakvaskelse av ca. 200000 aktive jegere.

Hvis du kan do-ku-men-te-re disse påstandene, kan jeg være villig til å fortsette diskusjonen. Hvis ikke:

8-4-troll.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.hytteavisen.no/-trodde-han-skjoet-paa-en-hjort.349213-49617.html

(ehh.. trodde han skjøt en hjort)

Det må et svært stort antall feilgrep til for å få så mange ulykker og dødsulykker som vi har i dag.

Det er det berømte toppen av isfjellet, der det er en mengde "hendelige uhell" og nestenulykker i bunn, og der bare de fatale uhellene blir rapportert og gransket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.