Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnmark - Ryper - Rein og jakt.


Gjest Srx (Ron)

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Annonse
  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Loven sier ja

- I Finnmarksloven står det ikke noe om hvor mye vi kan ta betalt, så i teorien har vi mulighet til en ubegrensa prisøkning, sier Olli, som skal vedta restriksjoner for jakta i januar neste år.

Og gjett en gang hva som kommer til å skje, finnmarkseiendommen skal ikke ha noen økonomisk støtte fra staten, de skal klare seg selv.

Og hvor skal de da ta penger fra, selvfølgelig fra oss :)

Får de ikke nok penger inn, så tar de også over veiene her nord, da skal de selvfølgelig ha årsavgiften fra oss her nord inn på sin konto.

Bare venter på når festeavgiften øker på bolig, den skal vel også inn på deres konto :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet ikke så uenig i begrensning i tilgang på jaktområder, men å skjære hele Finnmark under en kam er drøyt. At det derimot blir en begrensning på antall jegere i de hardest belasta områdene tror jeg er greit.

Nå har søringene mye seg selv å takke med å jakte det remmer, bikkjer og tøy kan holde i den uka de er der. En litt bedre forvaltning fra jegerne sin side hadde vel også gjort seg.

Om lokalbefolkningen egentlig er noe bedre skal være usagt :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet ikke så uenig i begrensning i tilgang på jaktområder, men å skjære hele Finnmark under en kam er drøyt. At det derimot blir en begrensning på antall jegere i de hardest belasta områdene tror jeg er greit.

Nå har søringene mye seg selv å takke med å jakte det remmer, bikkjer og tøy kan holde i den uka de er der. En litt bedre forvaltning fra jegerne sin side hadde vel også gjort seg.

Om lokalbefolkningen egentlig er noe bedre skal være usagt :) .

Sukk !!!!!!!

Hadde bare alle vært sitt ansvar bevist. Men, ska ha, ska ha mentaliteten vokser og gror, kan man lese nesten overalt.

Nå er det foreslått å framskynde rypejakta i Nordtrøndelag (var det visst), slik at inntektene kan økes :roll: . Att det går an....

jeg sier ikke mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 8 måneder senere...

bor i finnmark og bynner også å bli temmelig lei disse saman!! så bare hvordan dæm hærja under reinflyttinga over nordkyn veien i vår, ka som skjedde, jo dæm skulle ha ERSTATNING, og for de som fikk med seg saken, så var det jo ingen andre sin feil enn akkurat fjellfinnan, tenk å mene nåkka så dumt at rein gikk i døde for at terrenget hadde endret seg med tanke på utbyggingen av veien.. Æ BLIR SÅ PROVOSERT OG FORBANNA!!!!!!!!!!!! men det ble stilt fra dæm når prosjekt lederen sto fram og fortalte at han hadde filma hele flyttinga... Å for å ikke snakke om forslaget om skuter kjøring. saman mente at det skulle bli forbudt å bruke skuter privat. skuterkjøring skulle bare være til yrkes og turisme bruk. HÆLVETE, dæm e så jævla kravstor!!!

Beklage for bruk av dialækt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakt-rein-rype. Jeg er vel såkalt søring og kan jakte her på villrein og slippe den tamme sure tammreinen i finnmark. Her kan jeg også jakte rype. Det er minst like mye ryper her som i finnmark.

Det er altfor mye styr om makt og penger.

Men nekter de j.... samene oss å besøke finnmark så har de ingenting her å gjøre heller.

Jeg skal ikke si noe mer om denne saken da jeg ikke vet så mye om det som skjer nordpå.

Men jeg kjenner at jeg blir litt provosert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Huff huff, møtested for fjell-og friluftsfolk...?

Denne tråden var jammen ikke verdt mye lesning...makan til oppgulp...

Alt som beskrives her foregår og har foregått lenge i all utmark i hele landet...da i regi av såkalte etniske nordmenn...

Her er opplagt en del folk i denne tråden med mye gammelt rusk mht samer....jeg vil anbefale dere alle å sjekke stamtavla bedre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

nå skal man vel ikke helt glemme ka staten har gjort med saman.

kan jo ikje akkurat behandle folk som undermennesker i århundrer for så å forvente ubegrenset goodwill tilbake.

er enig at det finnes samiske elementer som er vel ekstreme i meninger.

men det er klart at man blir forbanna hvis en 'søringjævel' med hund sprer hele satans flokken.

dog er bevaring av naturen, den ressursen man tross alt lever av ikke akkurat i høysetet i enkelte sidaer.

ingenting er svart hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

staten har også svin på skogen.

etter en barndom på internatskole der man fratas sitt språk og identitet, er man kanskje ikke udelt positiv til det folket som gjorde dette med deg å dine?

dette er et yrke det snakkes om, det er jo klart man blir sint hvis en rypejeger (spesielt en sørfra) sprer flokken for alle vinder.

flokken kan ofte være alt man eier.

man høster det man sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som hovedsakelig rammes av lovene som diskriminerer fordelaktig for reindriftsamer og spesielt reindriftsamer i Finnmark er andre nordlendinger. Denne diskrimineringen rammer masse jegere i Troms som har hatt lang tradisjon for å jakte i Finnmark (og gjerne har slekt og tilhørighet til områder i fylket), det rammer lokalbefolkning (som veldig ofte kan være andre samer som ikke driver med reindrift) som for sine rettigheter tilsidesatt av hensyn til reindriften, det rammer svenske reindriftsamer som har mistet beiteområdene de har hatt i århundrer fordi samer fra Kautokeino fortrenger dem osv.

Det retter ingen urett at en gruppe av samer (reindriftssamer) får lovfestet rett til å drive urett mot andre samer og hele befolkningen i Nord-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gammel urett skal rettes opp med ny urett?

nei. det jeg prøver å formidle er at enkelte samers holdninger må ses i lys at folket har vært utsatt for regelrette overgrep, også i nyere tid.

jeg er personlig svært positiv til allemannsretten, og har ingenting imot at folk bruker naturen tvert om.

men har opplevd at folk tar lite hensyn til reindrifta, det er ingen trivelig oppgave å avlive dyr som er angrepet av hund, ei heller å bruke flere dager på å samle en flokk som er spredt av jegere ol.

dette kan resultere i 'skyttergravskrig' der næringa er imot 'alt og alle', dette er ikke positivt for noen.

man bør tilstrebe respekt og hensyn fra alle parter. ingen har enerett på naturen, men en en som driver med reindrift har vel noe mer å tape en en rypejeger.

tanken at det ligger en plan der samene skal ta all makt i kongeriket faller vel på sin egen urimelighet. var vel det hitler sa om jødene?

lukter forøvrig litt rasisme av enkelte innlegg her.

men bra at saken diskuteres. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

med en gang en sier noe som helst negativt om samer og reindrift så er en rasist. Siste dagers mediadekning viser at fjellfinnene ikke selv kan forvalte finnmark og finnmarksvidda. Jeg håper virkelig staten går inn med hard hånd og rydder opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med en gang en sier noe som helst negativt om samer og reindrift så er en rasist. Siste dagers mediadekning viser at fjellfinnene ikke selv kan forvalte finnmark og finnmarksvidda. Jeg håper virkelig staten går inn med hard hånd og rydder opp.

javel? det er mange problemer i reindrifta det er jeg helt enig i, overbeite, ulovlige flokker, beitekonflikter, inkompetent reinpoliti.

det er destruktive elementer blant samene men det er også ekstremister på andre hold.

må gå ann å se at det alltid er to sider i en sak.

d er vel ikke bare samene som er en belastning på naturen?

for å være heeelt useriøs så er vel ikke oslo gryta noen naturperle? feilslått naturforvaltning?

Det er mange som har nesten ALT de eier av verdier gående på beite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Mye mulig det er dårlig stelt i Oslogryta....men...

Med beste vilje så klarer jeg ikke å se noe positivt med reindrifta.

- Utstrakt barmarkskjøring, spor som aldr forsvinner i en sårbar fauna.

- Utarming av vidda.

- Erstatningssaker.

- Krav.

- Særfordeler fremfor andre nordmenn og finnmarkinger.

- Er imot det meste av utbygginger, om det er en hytte eller en strømmast.

Hjemme har de regelrett voldtatt fjellet, år etter år. Uten vilje eller planer om å rette opp etter seg. Skillegjerder de brukte sist på nittitallet ligger der enda, til fare for dyr. Leirplasser brukt på nittitallet kan fremdeles sees, flasker og bokser.

Det virker rett og slett som de gir seg jamt f.... i naturen. Bruk og kast mentalitet.

Skal de noen plass, så må det kjøres dit. Bil, ATV, mc, snescooter og helikopter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er til dels enig med deg at det må en massiv holdningsendring til i næringa.

jeg mener at man burde stimulere til mer tradisjonell drift, sånn som mange drifter i dag er det som å sage av greina man sitter på med ei sløv sag.

antall dyr burde også reduseres med mange tusen dyr.

Maaasse å ta tak i... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
jeg mener at man burde stimulere til mer tradisjonell drift, sånn som mange drifter i dag er det som å sage av greina man sitter på med ei sløv sag.

antall dyr burde også reduseres med mange tusen dyr.

Du e stortenkt om du tror at reindriftssamene kommer til gå tilbake til gamle dagers liv, flokker på noen få tusen dyr som de gjeter til fots.

Er mange momenter her, økonomi, levebrød, fritid, fysisk form osv.

Det blir det samme som å forsøke å fjerne sneskuteren.

Lar seg ikke gjennomføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
la staten stenge reindrifta med tvang?= alta opprøret på noen sinnsyke steroider.

Kansje like greit og la naturen regulere det selv. bare trekke tilbake rovdyrerstatninger og annen støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Væll......, :)

Siden du sammenligner med bønder så kan vi jo straks begynne med å straffe reineierne som har dyr som dør av sult. Eksempelvis så ville en bonde som hadde sultet ihjel 30 dyr ha fått bot og fengselstraff, samt mistet retten til og drive med dyr for resten av sin levetid.

Men det har ikke til dags dato skjedd at en reineier har blitt straffet like hardt som en bonde. :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.