Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefal meg et telt og en sovepose


KamillaE

Anbefalte innlegg

På 18.10.2019 den 16.32, Miamaria skrev:

Jeg falt litt for Allak 3 da jeg var inni et, men jeg har heldigvis ikke behov for et som er større enn Allak 2 så jeg holder meg til det jeg har. :) Jeg har hatt Orion og har nå Allak, største forskjellen der synes jeg faktisk er dørene. På ett eller annet vis så er det f@tte umulig å få de dørene plassert på fornuftig vis i forhold til utsikten, uansett f hvilken vei jeg setter teltet. Med Orion var det omtrent bare å slenge det på plass, så var alt perfekt.

Jeg begriper ikke hvorfor. Men akkurat det gjør at jeg ikke riktig blir bestekompis med Allak, selv om jeg ellers synes det er helt ok.

Hva gjorde at du byttet ut Orion med Allak, dersom alt var perfekt med Orion? Synes i grunn det dyreste teltet i klassen (Hilleberg altså) burde være mer enn "helt ok" ;)  Prøvde begge disse teltene i dag (i 3-mannsutgavene), og de største forskjellen slik jeg opplever det er hvordan de settes opp, størrelsen under taket og dybden på forteltene. Men litt forskjell på dørene også, ja.

På 18.10.2019 den 17.40, Gittiamo skrev:

Uhoo. Fikk du ikke med deg at vi konkluderte med at telt skal være rødt? Dette ble avklart her for et par uker siden. 
 

Selv er jo mitt oransje (rødaktig), med utsikt, vestibyle, loft, kott og ekstra takhøyde. 
 

70A22F6C-4FE4-46B3-9D4A-5660DD310262.jpeg

Fint telt! Det er Exped Orion, ikke sant? Sliter du med at du henger fast håret i borrelåsen i inngangen? Det skjedde meg under prøvinga i dag 😂

 

På 18.10.2019 den 19.02, Emanuel Desperados skrev:

Jeg har også Exped Orion Extreme 2. Hatt det i 5-6 år og i det store og hele vært veldig fornøyd. Det spiser alt av vær og vind, så det trenger man ikke bekymre seg for. Takhøyden er fantastisk og det er såre enkelt og raskt å sette opp. Jeg kommer likevel til å bytte ut teltet i nærmeste fremtid. Grunnen er at med et LW 9 underlag kommer man såpass høyt opp fra gulvet at jeg med mine 187cm ligger å toucher innerteltet med både hodet og føtter. Under våte forhold med en del kondens i teltet, ender man da med en nokså våt pose i begge ender, selv med god lufting. Er man derimot under 180 og/eller benytter et slankere liggeunderlag, er det ingenting å bekymre seg for.

Takk for innspill! Vi er bare 175 cm høye og jeg har funnet ut at jeg nok kjøper et Medium Wide underlagt fra Exped siden jeg ikke trenger den ekstra lengden. Tror derfor Orion Extreme 3 blir mer enn stort nok for oss uten å få våte poser, om jeg bestemmer meg for å gå for det :)

 

21 timer siden, Tomas 70 skrev:

Trådstarter: Det blir spennende å se hvilket telt dere ender opp med, og hvilken farge dere velger. 

 

Det er litt avhengig av hva som dukker opp av gode kjøp på Finn, men har mest lyst på grønt i utgangspunktet :) 

 

9 timer siden, torese skrev:

Et telt?? Altså kun et telt til all bruk? Den er tøff, det samme med en sovepose. Til nød to av hver. En til sommer/høst og et sett til vinter/vår. Det blir uansett kompromier alle veier og det blir komplisert. I min ungdom hadde jeg ett telt som fungerte til alt, det teltet hadde ikke noe valg. Nå når jeg er blitt eldre prioriterer jeg lufting om sommeren og en varm sovepose om vinteren. Hater å fryse men synes det er like ille å våkne ferdigkokt i sola. 

Tore

Haha, ja, ETT telt! Jeg er helt sikker på at det skal gå fint til vårt bruk, i hvert fall til å begynne med. Når jeg også trenger liggeunderlag, sovepose og egentlig ny sekk så blir lista ganske lang og budsjettet ganske heftig om jeg skal kjøpe TO telt med en gang 😂 Som jeg skrev innledningsvis bruker vi hengekøyer de få ukene det er virkelig varmt og om vinteren blir det høyst sannsynlig lite telting (jeg er villig til å prøve det, men er skeptisk til at jeg vil like det, som jeg skriver i første post). Derfor tror jeg er 4-sesongs kuppeltelt med god lufting og vegger helt ned skal funke bra!

 

9 timer siden, Terka skrev:

Såså @torese, nå må du ikke skremme folk bort fra å drive med friluftsliv. 🤣 (Eller er det planen, slik at "vi" kan beholde naturen for oss selv? 😄)

Et kuppeltelt med to åpninger er en fin ting mtp lufting om sommeren, og flere av de som et nevnt kan settes opp med kun inneteltet om man ønsker det. Og de kan funke greit på vinteren.

Ang. sovepose så er jeg enig med mindre man bor i Hardanger og har +15°C på julaften og +10°C midtsommers.

En løsning et å gå for en 3 sesongs dunpose (Er det grisevarmt så bruker du den som dyne), og en pose nr 2 som du bruker sammen med dunposen til vinteren. (2-posesystem.) Alternativt 3 sesongs + ren vinterpose.

 

Etterhvert ramler noen i utstyrsgryta, som @torese eller undertegnede. 😄

 

Nettopp, som du sier har jeg troa på at kuppelteltene jeg vurderer vil kunne fungere veldig bra :) Trenger ikke kjøpe to telt med en gang, i hvert fall. Gleder meg til å eie ett, jeg! Det går også an å låne eller leie skulle man plutselig får bruk for noe helt annet for en og annen tur utenom ens vanlige bruk.

Sovepose: Jeg kan fortsette å bruke pappas gamle på sommeren, kan forkorte den med et belte. Eller så kan jeg legge en veldig lett sommerpose jeg har inni en tresesongs om vinteren for ekstra isolasjon. Tror jeg skal klare meg med å kjøpe én ny i hvert fall!

6 timer siden, Anders P skrev:

Det er jo alltid ein avveining mellom ulike behov. Kva synes du og din sambuer er viktigast ? 

Er det at teltet er relativt stille sjølv i sterk vind ? (generelt sett kuppeltelt er vel kuppeltelt best til å vere lydlause) 

Er det opplevinga av at teltet er trygt uansett kva som skjer og uansett kor dykk camper ? (Generelt sett tyngre og solidere telt, og igjen kuppeltelt.) 

Er det ønsket om at teltet skal vere stort ? (teltet blir igjen tyngre, eller så blir det stort og noko mindre solid) 

Er det ønsket om at teltet skal vere lett ? (Generelt sett mindre luksus, og/eller mindre soliditet) 

Ønskjer dykk å oppholde dykk lenge i teltet, eller skal teltet berre vere ein plass dykk søv ? 

Kor ofte trur du at dykk kjem til å bruke teltet ? (Gitt at økonomi ikkje er eit spørsmål, kan ein tenke seg at fleire døgn i teltet pr. år rettferdiggjør eit dyrare telt og/eller fleire telt.) 

 

Hugs at viss du velger feil telt så kan du alltids selge det igjen, og kjøpe eit anna. Eventuelt kan ein også kjøpe fleire telt etterkvart. Eg hadde lenge berre eit veldig lett og ganske trangt einmannstelt. Eg brukte dette mykje, men fann ut at opplevinga av at teltet stod trygt var viktig for meg. (Det er forskjell på å vite at teltet tåler det meste, og på å ligge inne i teltet og FØLE at teltet tåler alt.) I tillegg likte eg å plassere teltet ein stad med god utsikt, dvs der det er risiko for sterk vind. Så då kjøpte eg meg eit par fleire telt. Folk er ulik. Nokon prioriterer luksusfølelsen i teltet framfor alt, andre prioriterer at teltet skal vere så lett som mogleg. 

Ein siste ting som eg har opplevd er at eit lite telt i regn som varer mange dager er ein heilt eigen følelse, som i mine augo absolutt ikkje gav mersmak. 

Håper dykk lykkast med å finne eit godt telt :)

Takk for innspill! Føler jeg svarte på mye av spørsmålene dine innledningsvis, egentlig. Vi bruker teltet mest til soving, men liker at det god plass, derfor går vi heller for 3-manns enn 2-mannstelt. Og at jeg ønsker kuppeltelt har jeg jo gitt uttrykk for, i og med at det er viktig for meg at teltet kan stå på egen hånd og takler vind godt. Når det gjelder antall netter i telt har vi 6 hittil i år, men da begynte vi ikke før sesongen 17. mai, så jeg håper det blir langt flere netter neste år :) 

6 timer siden, KS10 skrev:

Du skal få kjøpe et godt telt av meg. Helsport Spitsbergen pro 3 camp, helt nytt, aldri brukt! God plass til 2. Tåler bruk hele året, rette endevegger i innerteltet + 2 fortelt. Sånn da har du den i boks 😊 Du skal i tillegg få det til en meget gunstig pris. 

Takk for tilbudet, men jeg har lyst til å kjøpe kuppeltelt denne gangen :)

3 timer siden, 123 skrev:

Hei, dere høres veldig aktive ut:-). Ville kanskje vurdert to telt, ett 3-sesongs og ett vintertelt. Begrunnelsen er at du kan få lav vekt på «sommerteltet» og nyte vektreduksjonen dette gir på alle turer som ikke er vinterturer. Blir dere en til så blir d en del saker å dra på i tillegg til at en bærer minstemann. Jo lettere utstyr jo mindre slit. Ville tenkt på hvilke  kvalitet dere setter høyest ved telt? 
- kostnad ?(at d kan brukes både sommer og vinter)

- vekt?

- robusthet mot slitasje (hund, steinet underlag)

- komfort...(størrelse, takhøyde og lagringsplass ved dårlig vær mm)

Ang sovepose: har et par dunposer, veldig fornøyd med RAB, mindre med Mountain Equipment, eller var d Mountain gear 

Hei! Sånn passe aktive, vil jeg si ;) 6 netter i telt hittil i år, 2 i hengekøye og 2 på stølshytte uten strøm og vann! Alt leid eller lånt, så det har vært litt ekstra krevende når man ikke bare kan gå ned i egen bod og hente det. Veldig fornøyd med tanke på at det var 5 år siden forrige utendørsnatt før 17. mai i år :D Gir veldig mersmak, derfor jeg nå vil kjøpe mitt eget telt. Skjønner at det er umulig å finne ett telt som er perfekt til alt, men tror at med et "firesesongstelt" som de tre modellene jeg nå vurderer er, så vil vi ha det komfortabelt vår, sommer, høst og klare oss fint med én telttur på vinterstid i greit vær under tregrensa. Det er jo stort sett typen som har lyst til å ligge utendørs i minusgradene, men han kan like gjerne bygge seg en gapahuk om ikke jeg er med :D Kvalitetene jeg setter høyest er godt design, anvendelighet i ulikt vær, god romfølelse, robusthet og kvalitet så det holder i mange år. Får typen til å bære teltet så ikke så farlig med vekta, han kaller seg selv sherpaen, hehe. Neida, vil så klart ha et telt som ikke er kjempetungt, men teltene jeg ser på nå som er rundt 3,5 kg skal gå fint! 

Takk for tips til soveposer! Snakka lenge med en dyktig fyr på Oslo Sportslager og han anbefalte også RAB, i tillegg til Western Mountaineering som var "soveposenes Hilleberg", som han sa, men nok blir litt vel dyre for meg. Mountain Equipment beskrev han også som "helt greie". Så skal se nærmere på RAB :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 minutter siden, KamillaE skrev:
På 18.10.2019 den 17.40, Gittiamo skrev:

Fint telt! Det er Exped Orion, ikke sant? Sliter du med at du henger fast håret i borrelåsen i inngangen? Det skjedde meg under prøvinga i dag 😂

Jepp fine Orion Extreme II. Haha jeg er ganske hårete og eier ikke kontroll på håret. Men aldri satt fast håret i noen borrelås. Eneste borrelåsen jeg vet om, er den til lufteluka og den helt nederst ved glidelåsen. 
 

Om stanga til lufteluka er festet i borrelåsen så er den ikke i veien for hår eller hode. Kanskje opplevelsen av å gå ut/inn endres utendørs? 
 

Med chairkit til downmat, så er det helt gull å sitte i åpningen om det blåser ute. 
 

 

0EFD86FA-3664-4C14-A0CB-28C0E44AD991.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, KamillaE skrev:

Hva gjorde at du byttet ut Orion med Allak, dersom alt var perfekt med Orion? Synes i grunn det dyreste teltet i klassen (Hilleberg altså) burde være mer enn "helt ok" ;)  Prøvde begge disse teltene i dag (i 3-mannsutgavene), og de største forskjellen slik jeg opplever det er hvordan de settes opp, størrelsen under taket og dybden på forteltene. Men litt forskjell på dørene også, ja.

Jeg byttet det først ut fordi jeg hadde brukt det så mye at det var falmet en del, og da er duken noe svekket. Så jeg valgte å selge det mens det ennå var brukbart for noen som uansett ikke drar ut i møkkavær og kunne få et knalltelt til en billig penge. Skulle egentlig kjøpe et nytt, men så kom det et knalltilbud og resten er egentlig en lang historie. Jeg ser ikke bort fra at jeg ender til slutt opp med et nytt ish-rødt Orion. Men jeg liker Hilleberg-rød, og det irriterer meg ennå at jeg etter hvert satt med et blekoransje telt. Blæh. (Ellers absolutt ingenting å utsette på det. Ingenting.)

Sånn sett ville jeg vel heller hatt Orion 3 enn Allak 3 hvis jeg ikke var nøye på fargen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Gittiamo skrev:

Om stanga til lufteluka er festet i borrelåsen så er den ikke i veien for hår eller hode. Kanskje opplevelsen av å gå ut/inn endres utendørs? 

Med chairkit til downmat, så er det helt gull å sitte i åpningen om det blåser ute. 
 

 

0EFD86FA-3664-4C14-A0CB-28C0E44AD991.jpeg

Jeg hang fast i borrelåsen på lufteluka, ja! Løses jo med å lufteluka åpen da med stanga festa. 

Teltet ser veldig fint ut :) Og tenkte å kjøpe meg chairkit, faktisk! Er bare litt redd for å få hull i matta, men det skal kanskje mye til med det trekket på?

49 minutter siden, Miamaria skrev:

Jeg byttet det først ut fordi jeg hadde brukt det så mye at det var falmet en del, og da er duken noe svekket. Så jeg valgte å selge det mens det ennå var brukbart for noen som uansett ikke drar ut i møkkavær og kunne få et knalltelt til en billig penge. Skulle egentlig kjøpe et nytt, men så kom det et knalltilbud og resten er egentlig en lang historie. Jeg ser ikke bort fra at jeg ender til slutt opp med et nytt ish-rødt Orion. Men jeg liker Hilleberg-rød, og det irriterer meg ennå at jeg etter hvert satt med et blekoransje telt. Blæh. (Ellers absolutt ingenting å utsette på det. Ingenting.)

Sånn sett ville jeg vel heller hatt Orion 3 enn Allak 3 hvis jeg ikke var nøye på fargen.

Jeg begynner å bli skeptisk til om Allak er verdt pengene når Orion også er så bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, KamillaE skrev:
1 time siden, Gittiamo skrev:

Jeg hang fast i borrelåsen på lufteluka, ja! Løses jo med å lufteluka åpen da med stanga festa. 

Teltet ser veldig fint ut :) Og tenkte å kjøpe meg chairkit, faktisk! Er bare litt redd for å få hull i matta, men det skal kanskje mye til med det trekket på?

Ja enten er jo lufteluka åpen eller lukka. Og i begge posisjoner er også borrelås lukket. Går nok fint. 
 

Jeg har aldri sovet i noe Hilleberg (men flere Helsport) og jeg hadde andre favoritter enn Orion. Helt til jeg fikk eget. Det har gjort min dørstokkmil for tur veldig lav. Men klart. Fra å ikke ha eget telt, til å ha eget, så ble jo alt veldig mye enklere 😂 men jeg trives veldig godt i telte fordi det er luftig. Og elsker at det er to like og store fortelt. Veldig digg når man er to. Det er også lett å sette opp/ta ned og jeg elsker bardunsnorsmykkeposene 😂 

Jeg tror Hilleberg er kjempefine telt btw så jeg vil ikke anbefale Orion over Hilleberg. Eller motsatt. Men test begge og kjenn på hva du føler er best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gittiamo skrev:

Men test begge og kjenn på hva du føler er best. 

Var det jeg gjorde i dag, og ble ikke så mye klokere ;) Begge var veldig fine og romslige. Hilleberg treffer nok litt bedre hos estetikeren i meg (er grafisk designer) og oppsettet med "clips" var en lek. Orion må man stå og dra stengene gjennom teltduken som på de fleste telt, som jo går helt fint, men føles litt mer klundrete ut for meg. Men Exped er det mulig det ikke blir telthår engang pga det høye taket og det er vesentlig mer plass i forteltene. Også er det jo ganske mye rimeligere, da, noe som drar opp når man foreløpig ikke ligger på mer enn 6 teltnetter per år med en ambisjon om dobling neste år :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Gittiamo skrev:

Jepp Hillebergklipsen er genial. Har satt opp noen sånne. Veldig kjapt og enkelt å sette opp. 
 

Hvor stor hund skal dere ha i teltet? 

Verdens fineste, lille shiba på 10 kg :) Tar ikke mer plass enn ei gjennomsnitts hodepute når han er sammenrulla for natta.

1348005609_ScreenShot2019-10-19at22_31_57.png.263bca39c92602db26e0dd66c0c4eaa8.png569851526_ScreenShot2019-10-19at22_32_27.png.638cb64d873b08fe564d0d729cf981a4.png

Endret av KamillaE
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Er veldig glad i kuppel! Sønnen fikk sin første vinternatt i teltet nå i natt. Ikke langt fra huset men - 5oC og flott vær. Kondens er alltid en utfordring. Kunne nok fyrt opp primusen og fått bort det meste. Kuppeltelt et ofte svært små fortelt. Dette må man teste på forhånd og ev lage alternativ lagringsplass. Blir klatring om man skal ha sekken inne i det lille forteltet om man må ut et lite ærend. Teltet ble forøvrig kjøpt inn i 2002 og er fortsatt like helt og fint. Det sier kanskje mer om bruk. 4 stenger på kryss i dette teltet som heter trango 2. Solid og god plass innvendig til å være tomannstelt. Bamse, synmat og sovepose x2 går helt fint. Min sønn har en Tyin Winter 5 sesong som er ganske stor. Han sov som en stein i 10 timer. En fin natt og en sønn som etterhvert blir klar for litt lengre turer, håper jeg resultert blir. 

Tore

IMG_20191019_164457.jpg

IMG_20191020_083612.jpg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB! På vinteren med 2 underlag og en enorm sovepose kommer man ganske høyt. Bamse er 1,4 cm og synmat er 9 cm. Fluffy pose kommer enda høyere. Da er skrå vegger noe man ofte kommer borti med fuktighet og frost i enden som resultat. På turer over flere dager med dårlig tørk kan dette være et problem. Skulle egentlig teste mitt nye spitsbergen 3 pro i går (som xxl solgte for 3199) men valgte gammelteltet av uviss grunn. Rette vegger og god plass har jeg tro på spesielt om vinteren. 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de flest turer er i Nordmarka og Østmarka, og en og annen telttur til Lofoten om sommeren, ser jeg ikke helt behovet for det mest bombesikre teltet, heller et telt som er funksjonelt og som takler endel dårlig vær. Skal ikke måtte uroe seg i teltet på grunn av dårlig vær, spesielt ikke når man har med barn. 

Til det bruket du beskriver hadde jeg selv kjøpt Orion Extreme, til mye bruk på høyfjellet hadde jeg valgt Allak eller Staika. Staika blir tungt, men nevner det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fotogubbe skrev:

Hvis de flest turer er i Nordmarka og Østmarka, og en og annen telttur til Lofoten om sommeren, ser jeg ikke helt behovet for det mest bombesikre teltet, heller et telt som er funksjonelt og som takler endel dårlig vær. Skal ikke måtte uroe seg i teltet på grunn av dårlig vær, spesielt ikke når man har med barn. 

Til det bruket du beskriver hadde jeg selv kjøpt Orion Extreme, til mye bruk på høyfjellet hadde jeg valgt Allak eller Staika. Staika blir tungt, men nevner det. 

Ja, jeg tenker i samme baner som deg. Vi skal se på Fjellreven Abisko Dome 3 i morgen også, så får vi se hva jeg ender på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, KamillaE skrev:

Ja, jeg tenker i samme baner som deg. Vi skal se på Fjellreven Abisko Dome 3 i morgen også, så får vi se hva jeg ender på :) 

Fjellreven Abisko Dome 3 tror jeg er et meget bra telt det også, duken slutter godt ned mot bakken. Virker unektelig spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har typen og jeg vært og testa Hilleberg Allak 3, Exped Orion Extreme 3 og Fjellreven Abisko Dome 3 i butikk. Det blir aldri det samme som å teste utendørs, selvfølgelig, men ga oss et inntrykk av størrelse, design og detaljer i hvert fall. Det er jo tre forholdsvis like telt, alle tre er kuppeltelt med to innganger og skal være telt av god kvalitet, så sammenlikningen blir mest på pris, størrelse, detaljer og personlig preferanse på design og farge. Det er ikke et enkelt valg, jeg svinger mellom å ha bestemt meg for hvert av dem på ulike dager.

Allak og Orion er like brede (160cm), mens Abisko er 180cm bredt i innerteltet. Dette er strengt tatt ikke bredde vi trenger, men det skader ikke heller. Orion er helt klart det høyeste teltet, noe som er mest behagelig å sitte oppreist i, men som jeg personlig ikke ser like fint ut utenfra (den "tuppen" oppå irriterer meg litt). Orion er det eneste av de tre teltene som ikke har lufting i toppen, noe som jo er en fordel å ha såvidt jeg kan skjønne. Det er også det teltet med størst fare for vind og snø innunder ytterteltet, Allak og Abisko slutter bedre ned mot bakken. Kun viktig om vi skal telte i snøen, men det kan det jo hende vi vil gjøre. 

Orion er rimeligst, kan finne det for halvparten av prisen av Allak. Det er jo ikke uviktig heller, når jeg også skal kjøpe meg sovepose og liggeunderlag og litt flere greier snart. Abisko ligger mellom de to andre i pris. Følger med på Finn.no for å prøve å finne et av teltene brukt, som jeg helst vil av hensyn til miljøet og lommeboka. Bare å si ifra om noen her selger, med andre ord :)

Også er det dette med fortelt og dører, da. Orion har mye større fortelt enn Allak, Abisko ligger i midten. Det viktigste er at vi får plass til sekkene i forteltene og det gjør vi nok uansett, men god plass er jo deilig spesielt om dette med vintertelting skulle bli en greie jeg liker (fortsatt skeptisk til det, men skal prøve!). Abisko er den eneste av modellene som har asymmetriske dører, hvorvidt det er en fordel eller ulempe er det uenigheter om har jeg skjønt etter lesing her inne. Vi er jo alltid to på tur, så da vil potensielt den ene døra stå i le og den andre ikke, mens er dørene symmetriske vil vi jo potensielt ha begge dørene i le inntil vinden bestemmer seg for å snu seg og vi kan ende opp med begge dører i blåsten. Noe annet jeg tenkte over inne i Abiskoen er at ettersom vi synes det er hyggeligst å ligge med hodene i samme ende av teltet så vil jo den ene få døråpningen ved hodet og den andre ved føttene. Greiest å slenge beina ut i forteltet nede der beina allerede er, kanskje? Da vil det jo være kjekt med symmetriske dører så begge kan det. Men om det er veldig viktig er jeg usikker på, likte Abisko godt på alle andre måter.

Døråpningene på Allak føltes utrolig store og deilige, var enkelt å komme seg inn og ut og strålende utsikt innenfra. Noe som er kjedelig med Orion er at myggnettingen bare dekker halve døra på innerteltet, mens på Abisko og Allak kan man åpne hele døra med myggnetting på og dermed få bedre lutftgjennomstrømming når det er varmt (og mer utsyn).

Vet jeg skrev at grønt telt var det jeg ville ha, men nå har de røde begynt å vokse på meg 😂 Skal ikke være lett, dette! For meg som er opptatt av å ta bilder på tur så  gjør de seg jo veldig godt, da. Blir det Abisko blir det grønt, for den blåfargen synes jeg ikke er så fin. Blir det Exped eller Hilleberg er jeg usikker på rødt eller grønt.

 

Dette skjemaet har jeg laget selv, så ta ikke tallene for 100% god fisk, det kan ha sneket seg inn feil.

1780423669_Skjermbilde2019-10-23kl_12_43_26.png.d4b9a818cacba79cecaeeed107fe16d6.png

 

Vet ikke hvordan jeg skal klare å bestemme meg, jeg! Kanskje hva som dukker opp av gode kjøp blir avgjørende. 

 

Endring: Glemte at Orion har fine bardunsoveposer så det ikke blir så mye krøll! Orion og Abisko har tørkeloft, som sikkert kan være kjekt (ikke savna det på teltturer hittil i år). Også må jeg si at clipsmetoden til Allak vinner soleklart på enkelt oppsett, så deilig å slippe å tre stengene gjennom teltduken! Men tror ikke det er avgjørende. Abisko føltes enklere å sette opp enn Orion (stengene gikk enklere gjennom teltduken), usikker på om det skyldes at stangposene (eller hva det nå heter) på Abiskoen så brede at de skal kunne romme to stenger, eller om det var noe annet.

 

Endring 2: Her er forresten to anmeldelser jeg fikk mye igjen av å se

Allak 3 https://www.youtube.com/watch?v=Tlh34ktwMb8&t=6s

Abisko 2 https://www.youtube.com/watch?v=9NLhp2e_J2c

 

Endret av KamillaE
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er viktig for meg når jeg er på tur alene eller med andre er hvor enkelt det er å sette opp teltet uansett forhold. For solo og sommer bruk, bruker jeg Allak 2 og det er en glede å sette det opp hver gang. Kjempe enkelt og effektivt med klips systemet og teltet tåler mye vær. Kunne absolutt tenkt meg å prøve Allak 3 for turer med 2 personer. Tror det vil funke kjempe bra om vinteren. Hvis dette med telting blir noe dere virkelig liker, er jeg redd for at det blir flere telt uansett. Er ikke vanskelig å se at Hilleberg telt har en god verdi på bruktmarkedet og er enkle å selge. Blir første kjøpet feil, selger dere det videre og prøver noe nytt. Farge er individuelt, men for meg er det rød som er riktig på Hilleberg telt(sand er også veldig fint). 

MEN!! Uansett hvilke av disse 3 teltene dere kjøper, bli dere nok fornøyde. Alle teltene er gode telt med gode skussmål blant norske brukere. Er som regel vi mennesker som setter en grense på når vi syns været er for dårlig, teltene tåler som regel mer enn hva vi ønsker å være ute i. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra hva jeg oppfatter er Orion ute i kulden, mens Abisko Dome 3 og Allak 3 er med i finalen? 

Hvis jeg skulle kjøpt meg nytt 2-mannstelt til fjellbruk hadde valget stått mellom Allak 2 i rødt og Abisko Dome 2 i grønt. Trolig hadde jeg valgt Allak, men liker veldig godt Abisko Dome.

Fint med rødt Allak 3 i skogen. Letter å finne igjen dersom man går litt feil og rødt telt blir flott på bilder, spesielt Hilleberg-rød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2019 den 13.36, Anders_G skrev:

Mye og tenke på her tydeligvis, men valget er jo enkelt, du skal jo ha Hilleberg 😎😉

Jeg skal det, ja? Hvorfor det, da? Så deilig at du har tatt valget for meg :)

 

På 23.10.2019 den 13.39, Humbug skrev:

Velg ett, prøv det ett års tid og, om det ikke er innertier, selg det på Finn :-) 

Ja, må nok det! 

 

På 23.10.2019 den 13.54, Terka skrev:

@KamillaE ..så oppmerksom du på detaljer og løsninger er så tror jeg ikke det et lenge til du innser/ønsker at dere skal flere en ett telt. 🤣 (N+1 er det riktige antallet)

Hehe, det kan jo hende, men enn så lenge telter jeg ikke så voldsomt mye da, så tror det skal holde for en god stund!

På 23.10.2019 den 14.10, Dutton skrev:

Noe som er viktig for meg når jeg er på tur alene eller med andre er hvor enkelt det er å sette opp teltet uansett forhold. For solo og sommer bruk, bruker jeg Allak 2 og det er en glede å sette det opp hver gang. Kjempe enkelt og effektivt med klips systemet og teltet tåler mye vær. Kunne absolutt tenkt meg å prøve Allak 3 for turer med 2 personer. Tror det vil funke kjempe bra om vinteren. Hvis dette med telting blir noe dere virkelig liker, er jeg redd for at det blir flere telt uansett. Er ikke vanskelig å se at Hilleberg telt har en god verdi på bruktmarkedet og er enkle å selge. Blir første kjøpet feil, selger dere det videre og prøver noe nytt. Farge er individuelt, men for meg er det rød som er riktig på Hilleberg telt(sand er også veldig fint). 

MEN!! Uansett hvilke av disse 3 teltene dere kjøper, bli dere nok fornøyde. Alle teltene er gode telt med gode skussmål blant norske brukere. Er som regel vi mennesker som setter en grense på når vi syns været er for dårlig, teltene tåler som regel mer enn hva vi ønsker å være ute i. 

 

Helt enig, frister med rødt Allak altså :) 

 

På 23.10.2019 den 14.47, Fotogubbe skrev:

Ut fra hva jeg oppfatter er Orion ute i kulden, mens Abisko Dome 3 og Allak 3 er med i finalen? 

Hvis jeg skulle kjøpt meg nytt 2-mannstelt til fjellbruk hadde valget stått mellom Allak 2 i rødt og Abisko Dome 2 i grønt. Trolig hadde jeg valgt Allak, men liker veldig godt Abisko Dome.

Fint med rødt Allak 3 i skogen. Letter å finne igjen dersom man går litt feil og rødt telt blir flott på bilder, spesielt Hilleberg-rød.

Ja, jeg heller mest mot Allak og Abisko nå, samme farger som du skriver. 

 

På 23.10.2019 den 15.05, torese skrev:

Husk fjellforum rabatten og du kan spare noen kroner. 

Tore

Den gjelder vel kun om man er støttemedlem? Får se om jeg blir det på sikt! Men får DNT-rabatt på Oslo Sportslager da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.