Gå til innhold
  • Bli medlem

Treningstopp/BH i ull


Frost

Anbefalte innlegg

Til dere damer her inne... nå som det blir litt kaldere ute, så kjenner jeg det hadde vært litt bedre med en god treningstopp/BH i ull, enn de polyestertoppene jeg bruker til korte treningsøkter. Hvilken treningstopp/BH i ull anbefaler dere? 

Endret av Frost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aner ikke. Men kan si hvem jeg ikke liker, så slipper du å kaste bort penger på de 😂
 

cubus -  de siger sammen og henger ned som vrengte lommer og gir absolutt ingen støtte. 
 

Pierre Robert - alt for stram og stiv i strikken så man må har hypermobil ledd for å få av/på. Men får du den først på, så sitter den 😂 husk saks... 

 

Icebreaker - min sitter fint på men jeg får skikkelig gnagsår på sidene pga sømmene, som virker å være sydd med fiskesnøre. 
 

Jeg har mest tro på Icebreaker og tror kanskje jeg er bare uheldig med mine sømmer. Men passform og stoff er best her. 
 

Håper noen andre har bedre erfaring enn meg for jeg trenger virkelig en i ull selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to Smartwool merino seamless racerback bra som jeg roterer på. Kjempefornøyd og merker ikke at de har blitt dårligere etter mange vask. Ingen sømmer, passe støtte og ikke for stram til å få av og på.  Jeg er ikke blant de mest topptunge, så dette vil selvfølgelig virke inn. Litt tykke til sommerbruk, men velger disse foran polyester på alle turer som innebærer pauser underveis.

Har også en Devold-sak som er ubrukelig (vaskeklut med smale stropper...)

En mer velutstyrt kjenning sverger til Northern Playground sin Zip Bra

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det kanskje et poeng å få fram at en ull-bh ikke er i 100% ull. Skal man få til støtte og elastikk så må det andre materialer til. Men noe ull må det være for å egenskapene man er ute etter: Varme selv om man er våt.

Det verste ekseplet jeg nettopp så var 20% ull i foret, resten var ulike kunststoffer. - Da fortjener man egentlig ikke å bruke ull i navnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd dem selv enda, men apotek 1 har salg på ullklær blant annet BH'er til en pen pris. Er vel ikke sikkert dette er topp kvalitet som holder i evigheter, men for en hundrelapp så blir man jo ikke ruinert av å prøve. UllBH (de har flere størrelser og endel andre ull og ull/silkeprodukter på tilbud også) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Boggabogg skrev:

Jeg har to Smartwool merino seamless racerback bra som jeg roterer på. Kjempefornøyd og merker ikke at de har blitt dårligere etter mange vask. Ingen sømmer, passe støtte og ikke for stram til å få av og på.  Jeg er ikke blant de mest topptunge, så dette vil selvfølgelig virke inn. Litt tykke til sommerbruk, men velger disse foran polyester på alle turer som innebærer pauser underveis.

Har også en Devold-sak som er ubrukelig (vaskeklut med smale stropper...)

En mer velutstyrt kjenning sverger til Northern Playground sin Zip Bra

Mi erfaring er pgså at Norhern Playground Zip Bra er funksjonell og held seg godt i bruk/vask.
https://www.northernplayground.no/nb/shop/undertoy/zipbra/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg funker Devold sin enkle greit, men den er nok slapsete og gir lite støtte hvis man har større pupper. Aclima sin med glidelåsåpning mellom puppene gnager for meg, men det er mulig det har med størrelsen å gjøre. 

 

Den jeg er mest fornøyd med er en amme-bh fra Boob. Den har faktisk 80% ull. Funker fint selv om man ikke ammer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er de der fra Northern playground i størrelsen? Har sett etter ull-BH med støtte i flere år og den der så faktisk ut som den var litt fast i fisken. Men størrelsesguiden virker som den er mer laget for andre typer tøy. Noen som vet sånn ca. hvilken omkrets/skål str. Large vil tilsvare? Jeg er ikke akkurat spinkel, men XL høres litt voldsomt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fomle skrev:

Hvordan er de der fra Northern playground i størrelsen? Har sett etter ull-BH med støtte i flere år og den der så faktisk ut som den var litt fast i fisken. Men størrelsesguiden virker som den er mer laget for andre typer tøy. Noen som vet sånn ca. hvilken omkrets/skål str. Large vil tilsvare? Jeg er ikke akkurat spinkel, men XL høres litt voldsomt ut. 

NP skal være ganske normale i størrelsen. 

Jeg tenker jeg kjøper meg en slik en selv. Liker plasseringen av glidelåsen.
 

Her er deres størrelsesguide. Så lenge omkretsen er passe så passer nok cup’en og? 
 

1B6B009D-F3F7-4F36-9587-71D886B2F727.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Gittiamo skrev:

NP skal være ganske normale i størrelsen. 

Jeg tenker jeg kjøper meg en slik en selv. Liker plasseringen av glidelåsen.
 

Uæ, ser ut som jeg får gi XL en sjanse ut fra den tabellen. Vil gjerne puste når jeg går tur. Bestilling lempet inn så får jeg bare se når den kommer. I verste fall får jeg bare bytte. 

Ser fram til å få ull "øverst" også når jeg er ute. Til nå har jeg brukt vanlige sportsBH'er for turer som er mer enn vanlig søndagsrusletur men blir jeg svett (og det skjer jo gjerne) så blir de heller våte og kalde. Satser på at ulla holder tempen noe bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Fomle skrev:

Uæ, ser ut som jeg får gi XL en sjanse ut fra den tabellen. Vil gjerne puste når jeg går tur. Bestilling lempet inn så får jeg bare se når den kommer. I verste fall får jeg bare bytte. 

Ser fram til å få ull "øverst" også når jeg er ute. Til nå har jeg brukt vanlige sportsBH'er for turer som er mer enn vanlig søndagsrusletur men blir jeg svett (og det skjer jo gjerne) så blir de heller våte og kalde. Satser på at ulla holder tempen noe bedre. 

Hold oss oppdatert. 
Jeg har tidligere laget en tråd her om sportstopper/bh. Men det er ikke et produkt som har vært særlig prioritert hos ullprodusentene. Men nå ser det ut å løsne. 
 

Disse sportstoppene man får over alt, er jo helt ubrukelig. Kunne like gjerne tapet fast en plastikkpose rundt puppa.  Ekkelt og klamt og de sitter dønn fast om man er litt klam/svett 🤪  jeg fant en fra Casall med glidelås foran og den er OK. Men stoffet puster for lite der også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gittiamo skrev:

Disse sportstoppene man får over alt, er jo helt ubrukelig. Kunne like gjerne tapet fast en plastikkpose rundt puppa.  Ekkelt og klamt og de sitter dønn fast om man er litt klam/svett 🤪  jeg fant en fra Casall med glidelås foran og den er OK. Men stoffet puster for lite der også. 

Mine er Casall, -med hekte i ryggen. Jeg er alt for stiv i skuldrene til at sånne "smette over hodet" BH'er er en god idé. Får dem alltids på, men av igjen - når jeg er svett? Nope. Jeg er for gammel til å stryke med av raserianfall fordi jeg ikke får av sportsBH'en :pinch: . Casall er gode på, men de er så tykke i stoffet at blir man først svett så tørker de jo aldri. Greit nok etter trening der man hopper rett i dusjen, men ikke fullt så bra på flere timers tur. 

Tilbakemelding kommer når BH er i hus og jeg har bannet ferdig over den glidelåsen i siden. Jeg mistenker den kommer til å være vrang i starten til man blir vant til den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fomle skrev:

Mine er Casall, -med hekte i ryggen. Jeg er alt for stiv i skuldrene til at sånne "smette over hodet" BH'er er en god idé. Får dem alltids på, men av igjen - når jeg er svett? Nope. Jeg er for gammel til å stryke med av raserianfall fordi jeg ikke får av sportsBH'en :pinch: . Casall er gode på, men de er så tykke i stoffet at blir man først svett så tørker de jo aldri. Greit nok etter trening der man hopper rett i dusjen, men ikke fullt så bra på flere timers tur. 

Tilbakemelding kommer når BH er i hus og jeg har bannet ferdig over den glidelåsen i siden. Jeg mistenker den kommer til å være vrang i starten til man blir vant til den. 

😂😂 kjenner meg så alt for godt igjen. 
 

Ikke få ganger jeg ha banna intens over at toppen sitter fast og skuldrene skriker 😂 

Favoritten er en litt løs Pierre Robert med tynne stropper og slapp strikk. Null hold med holder nipplene på plass om ikke annet 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gittiamo skrev:

Ikke få ganger jeg ha banna intens over at toppen sitter fast og skuldrene skriker 😂 

For ei stund siden havnet svigermor litt brått på gjesterommet ei ukes tid i forbindelse med at svigerfar måtte på sykehus. Hun hadde ikke allverdens med klær med seg og tok en tur på den lokale coopen for å handle undertøy. Sokker og truser fant hun greit, men når hun spurte meg til råds om en PierreRobert sports-bh hun i desperasjon hadde kjøpt måtte jeg bare legge ned veto. Hun fikk i allefall forbud mot å prøve å ta den på seg mens hun var aleine heime...

 

Ellers vil jeg bare fortsette å anbefale ull innerst både oppe og nede til all aktivitet som ikke innebærer rett ut - rett inn og i dusjen. Hver gang jeg jukser og dropper ulltruse, står jeg der seinere på toppen med våt og kald mikrofiber rundt stumpen og angrer. - Det er lite varme i  svette blonder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BH i ull er bra. 

Eg har tre stykke.
Den eine er frå Pierre Robert, den eldste, og den er i 98% merino, trur eg, og den fungerar eigentleg veldig bra, men er jo ikkje lenger i salg, så uaktuelt å anbefale...

Så har eg to stk frå Mons Royale, begge to er i 83% Merino, 13% Nylon, 4% Elastane (Sierra Sports Bra og Stella X-Back Bra). Luktmessig så kan desse i likhet med 100% Merino brukast fleire gonger utan å vaskas kvar gong. Dei gir nok støtte for fjellturar, men ikkje nok for løping (eg har sånn middels store puppar).
Dei har plass til sånne polstra innlegg, som dei også blir levert med.
Størrelsen er vanleg, eg brukar medium til vanleg og dei passar bra (sjølv om dei ser ganske små ut rett ut av pakka - fekk litt sjokk!).

Mons Royale Sierra Sports Bra:

Mons Royal Sierra Sports Bra

Mons Royale Stella X-Back Bra
image.png.43e67e4dafba6604f7e600223479af58.png

Desse to kan eg anbefale. Den nedre har veldig behagelege skulderstroppar av syntestisk strikk som er veldig mjuk, men dei blir jo da klissblaute av svette under tur/trening. Men den har god bevegelighet.

Dei gir nok ikkje så god støtte for løping, men er gode nok for raske fjellturar.
For løping ute i kaldt vêr har eg ein gong brukt begge to oppå kvarandre, det gav nok støtte, men ein kunne sikkert ha brukt merino-BH innerst og tynn sportsbh på toppen.

Spesielt den nederste er veldig enkelt å ta av også når ein er svett og klam, sidan stroppen er så elastiske - så den kan eg anbefalte for ømme eller skadde skuldre! 

Som eit lite apropos: 
Devold laga ein "Ull-BH" for mange år sida (2006?) - og den var eigentleg laga av ullblanding (mest syntestisk), med frotte-liknande materiale innerst. Og den brukte eg jamnt på løpeturar ute, med få plagg over (helst ull), og den funkar eigentleg utruleg bra. BHen har eg av og til sett i nettbutikkar, og vurdert å kjøpe den igjen, sidan min takka for seg for mange år sida.
Eg trur det må vera den fleece/frotté-liknande innsida som gjorde at den faktisk fungerte utruleg bra i kaldt vêr - framfor glatte materiale i vanlege andre BHar.
Så er ein ikkje ute etter 100% ull, etter mest mogleg ull, så fungerar denne her faktisk ganske bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja eg er jo eigentleg veeeeldig ute etter 100% ull. Og er fortsatt nøye med det når det gjeld alle andre plagg.
Men så har eg innsått at det finst rett og slett veldig få sports-BHar av 100% - kanskje akkurat fordi ulljersey er for elastisk til å gjera jobben sin?
Når det er sagt så er den gamle frå Pierre Robert veldig smart: det innerste laget er lagt "på tvers" viss du skjønner - dvs det er null elastisitet og gir dermed støtte. Den er også veldig godt fasongsydd og passar bra. Det ytterste stofflaget er plassert vanleg. 
Høyrest merkeleg ut, men den funkar bra. Men så har eg også smale skuldre og god bevegelighet, og får BHen av meg utan problem.
Men ja eg har vurdert å sy inn ein glidelås sjølv ;)

Den nedre frå Mons Royal likar eg virkeleg godt - har til og med brukt den til styrketrening sidan den ser så sporty ut.
Einaste er som sagt at desse super-elastiske stroppane blir litt kalde når dei er våte, men BHen i seg sjølv fungerar virkeleg bra.
Eg har vurdert å kjøpe to til, ein av kvar, for å ha noko meir å bytte på - dei kjem stadig på salg rundt omkring (fjellsport har salg på dei nå).

Aclima har forresten ein sports-BH i 100% Merino, men eg har ikkje prøvd den. Har derimot Aclima ulltruse og den funkar heilt topp! :D
Edit: Sports-BHen frå Aclima er ikkje 100% merino likevel - det var misvisande info frå ein nettbutikk...🙄 er faktisk mest syntestisk...

 

Endret av imiiki
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tatt meg tid til å lese hele tråden, så jeg vet ikke om denne har blitt nevnt/anbefalt, men jeg tenkte jeg kunne legge til mine erfaringer.

Aclima Hotwool Sports Top https://www.aclima.no/aclima/101683/hotwool-230-gr-sports-top-woman

Det er jo endel "tull", istedenfor ull i den, men det er utenpå. Altså har den en ganske glatt og stram utside som gir bedre hold (og holdbarhet?) enn ren ull, mens innsiden er nok mer eller mindre ren merino, som er "sydd i små løkker" - kanskje det som heter ullfrotté? Så den er veldig varm og god, og jeg har ikke syntes at den blir kald og klam når jeg er svett.

Jeg kjøpte min i 2009, rett før jeg dro på en friluftsskole hvor vi bodde utendørs (og jeg bodde i den) fra januar til juni, og var på skitur i 7 uker; så jeg kan love at den har blitt testet godt :D Den ble mye brukt i årene etterpå også, men nå merker jeg at syntetfiberene er ganske utslitt (og slipper sikkert fra seg enda fler partikler 😖). I den forbindelse står denne her på handlelista mi: https://www.northernplayground.no/nb/nyheter/guppyfriend-vaskepose/ Selges flere forskjellige steder tror jeg. Jeg har jo ingen garanti for at effekten er så god som de sier, men det er i alle fall et lite tiltak jeg kan gjøre ved siden av å unngå syntetiske klær i størst mulig grad.

Redigert: Det er faktisk bedre info om bh-en her enn på deres egen side + en anmeldelse som ser ut til å ha ganske lik erfaring som meg: https://www.outnorth.no/aclima/hotwool-sports-top?gclid=CjwKCAjw9L_tBRBXEiwAOWVVCR6S4olh_PWxPAPO8hiCNLBsaCg8TthDlX6DqKMx5sFvG_dHo1vZehoCNDwQAvD_BwE#JetBlack

Endret av Magávi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2019 den 12.54, Gittiamo skrev:

Hold oss oppdatert. 

"Northern Playground" er ankommet og prøvd på og jeg er litt usikker. Stoffet virker forholdsvis fast til ull å være så det er bra. Jeg endte med XL og er ikke helt enig med meg selv om valget. Syntes den ble litt trang over selve puppene og litt vid under, men jeg slett ikke sikker på at L ville vært særlig mye lurere.  Glidelåsene kjennes greie ut selv om glidelås "nr 2" er litt klønete å lukke. Hvis noen ser for seg hvordan man enkelt klarer å holde to BH halvdeler sammen på samme tid som man får glidelåsen til å "ta gjengene" og begynne å gli, så fortell meg. Jeg har åpenbart en hånd for lite... Men det gikk, med litt lirking og uten alt for mye banning. :sweat:

Det jeg derimot ble en anelse skeptisk til var at da glidelås "nr 2" var pent og pyntelig lukket så var glidelås nr. 1 på full fart til å åpne seg. Mulig det var jeg som ikke hadde trukket den langt nok opp i starten. 

Totalbedømmelse: Skal prøves i praksis i løpet av helga så får jeg se om det var suksess eller "katta i sekken". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fomle skrev:

"Northern Playground" er ankommet og prøvd på og jeg er litt usikker. Stoffet virker forholdsvis fast til ull å være så det er bra. Jeg endte med XL og er ikke helt enig med meg selv om valget. Syntes den ble litt trang over selve puppene og litt vid under, men jeg slett ikke sikker på at L ville vært særlig mye lurere.  Glidelåsene kjennes greie ut selv om glidelås "nr 2" er litt klønete å lukke. Hvis noen ser for seg hvordan man enkelt klarer å holde to BH halvdeler sammen på samme tid som man får glidelåsen til å "ta gjengene" og begynne å gli, så fortell meg. Jeg har åpenbart en hånd for lite... Men det gikk, med litt lirking og uten alt for mye banning. :sweat:

Det jeg derimot ble en anelse skeptisk til var at da glidelås "nr 2" var pent og pyntelig lukket så var glidelås nr. 1 på full fart til å åpne seg. Mulig det var jeg som ikke hadde trukket den langt nok opp i starten. 

Totalbedømmelse: Skal prøves i praksis i løpet av helga så får jeg se om det var suksess eller "katta i sekken". 

Takk for tilbakemelding. Men hva om man til daglig kun bruker en glidelås? Den vil jo være lett og ta av/på om man har en arm fri for klær. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fomle skrev:

"Northern Playground" er ankommet og prøvd på og jeg er litt usikker. Stoffet virker forholdsvis fast til ull å være så det er bra. Jeg endte med XL og er ikke helt enig med meg selv om valget. Syntes den ble litt trang over selve puppene og litt vid under, men jeg slett ikke sikker på at L ville vært særlig mye lurere.  Glidelåsene kjennes greie ut selv om glidelås "nr 2" er litt klønete å lukke. Hvis noen ser for seg hvordan man enkelt klarer å holde to BH halvdeler sammen på samme tid som man får glidelåsen til å "ta gjengene" og begynne å gli, så fortell meg. Jeg har åpenbart en hånd for lite... Men det gikk, med litt lirking og uten alt for mye banning. :sweat:

Det jeg derimot ble en anelse skeptisk til var at da glidelås "nr 2" var pent og pyntelig lukket så var glidelås nr. 1 på full fart til å åpne seg. Mulig det var jeg som ikke hadde trukket den langt nok opp i starten. 

Totalbedømmelse: Skal prøves i praksis i løpet av helga så får jeg se om det var suksess eller "katta i sekken". 

Lukkinga går fint med bittelitt øving. ;) Eg har også opplevd at glidelåsen kan åpne seg av seg sjølv, men kun når eg har slurva med å dra den heilt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gittiamo skrev:

Takk for tilbakemelding. Men hva om man til daglig kun bruker en glidelås? Den vil jo være lett og ta av/på om man har en arm fri for klær. 
 

Jepp, det var det jeg også tenkte men da "gikk jeg meg vill" i den 😂 . Uansett så var det den siste glidelåsen som var litt krøkkete å få igjen, for da er det jo strekk i stoffet og dermed mer plundrete å få glidelåsen til å begynne å gli. Men det gikk uten alt for mye trøbbel, så med trening blir det sikkert noe enklere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Fomle skrev:

Det jeg derimot ble en anelse skeptisk til var at da glidelås "nr 2" var pent og pyntelig lukket så var glidelås nr. 1 på full fart til å åpne seg.

Jeg så en reklamevideo for den bh-en, og der viste de at glidelåsen hadde to funksjoner: når "hempa"/glideren man holder i peker oppover så er glidelåsen i "fri", og kan åpnes bare ved å trekke i stoffet, mens når "hempa" peker nedover/ligger flatt nedover så er den låst og man må trekke i selva hempa som med en vanlig glidelås, for å åpne den. Håper det gir mening, ellers så skal jeg prøve å finne igjen videoen 😊 Man kan jo bruke det i praksis, når man skal ta den av vipper man bare opp hempa og trekker stoffet fra hverandre = enklere/mer effektivt ...? Skal sies at jeg har jo ikke prøvd den selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Magávi skrev:

mens når "hempa" peker nedover/ligger flatt nedover så er den låst og man må trekke i selva hempa som med en vanlig glidelås, for å åpne den.

Egentlig er vel alle glidelåser sånn?🤔I allfall var de det "før i tida". Da var det en bitteliten splint som låste glideren når hempa lå helt ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.