Gå til innhold
  • Bli medlem

Enda et «hvilken størrelse på Ally»-spørsmål


tttime

Anbefalte innlegg

Dere er muligens rimelig lei disse spørsmålene. Har lest gjennom alle trådene jeg har funnet, men er ikke helt i mål med valget. Håper jeg kan få litt mer ekspertise.

 

Siden jeg har skjønt at man ikke kan få én kano som er best til alt, har jeg tenkt å skaffe meg to Ally kanoer. Begge skal stort sett brukes alene eller sammen med én ekstra person. Vurderer én 16,5 modell og én 17 modell. Drar ofte ut på turer med telt og annet turutstyr og liker å fiske.

 

Ønsker å ha en jeg kan bruke på turer i både elv og i flatt vann (derav 16.5), og en som kan brukes når turen primært går i flatt vann (17). Er det noen andre kombinasjoner av to ally båter som dere ville annefalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 minutes ago, Barskekarsten said:

Må du ha Ally?

Litt avhengig av hva slags elv og last kommer du lengre enn de fleste tørr i en 17'

Jeg har hverken bil eller oppbevaringsplass, så er Ally jeg har sikret meg inn på, ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg invester i bil før kano.

Kanopadling er en bilsport. Jeg padler elv i kano en gang i uka og det er ofte det blir flere timer i bil enn på elva. Har du ikke bil skal du ha noen som er veldig glad i å kjøre deg skal du få mye glede av Allyen. Med Ally blir det enda verre forhold bil/padletid om du må slå den opp og ned hver gang også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Barskekarsten said:

Da hadde jeg invester i bil før kano.

Kanopadling er en bilsport. Jeg padler elv i kano en gang i uka og det er ofte det blir flere timer i bil enn på elva. Har du ikke bil skal du ha noen som er veldig glad i å kjøre deg skal du få mye glede av Allyen. Med Ally blir det enda verre forhold bil/padletid om du må slå den opp og ned hver gang også.

Bor i en knøttliten leilighet i Oslo sentrum, så både bil og oppbevaring er uaktuelt før om noen år. Jeg setter pris på rådet, men må gjøre det beste ut av levestandarden så blir en kano man kan slå sammen.

 

Har mulighet til å låne bil relativt ofte, så får tatt meg en tur til noen fine vann.

 

Blir nok oftere helgeturer enn dagsturer, så monteringstid går greit

Endret av tttime
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, CarlG said:

Tenk nøye over hvilket knøttlille rom den skal befinne seg i. «Slå sammen» betyr «mindre», ikke «liten». 

Bergans oppgir mål for pakket Ally på nettsiden sin. 

 

Noen flere ting jeg jeg burde tenke på først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for en 17' og sett først om det holdt eller ikke.

En 17' holder fint til de elvene de fleste har lyst til å padle i en Ally. Ally har det problemet at de blir veldig veldig ødelagt om du pinner så det et lurt å padle godt innenfor komfortsonen. Da holder en 17' helt greit om den ikke er lesset tyngre enn for helgetur for de aller fleste.

En 16,5 foter er vesentlig kjipere på flattvan, så jeg synes ikke de litt bedre egenskapene i elv veier opp for det.

Ellers vil jeg anbefale et padlekurs og sikkerhetskurs før du setter ut på elv.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Barskekarsten said:

Jeg hadde gått for en 17' og sett først om det holdt eller ikke.

En 17' holder fint til de elvene de fleste har lyst til å padle i en Ally. Ally har det problemet at de blir veldig veldig ødelagt om du pinner så det et lurt å padle godt innenfor komfortsonen. Da holder en 17' helt greit om den ikke er lesset tyngre enn for helgetur for de aller fleste.

En 16,5 foter er vesentlig kjipere på flattvan, så jeg synes ikke de litt bedre egenskapene i elv veier opp for det.

Ellers vil jeg anbefale et padlekurs og sikkerhetskurs før du setter ut på elv.

 

Det er verdt å tenke på!

Hvordan vil 15.5 være i forhold til 17 når det gjelder solobruk? 

Bergans sier at det går helt fint å bruke 17 solo. Blir 15.5 litt liten for to pers med sekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper du klarer deg med èn kano, med mindre du skal padle mye og stor stri elv. Det er først der jeg opplever at kjølen blir et problem på elv. Jeg bruker kano en del på flomstore lakseelver for å krysse og der foretrekker jeg helt klart kano uten kjøl som 16,5. Denne bruker jeg en del alene på flatt vann også og det funker greit selv alene om man plasserer sekk og annet slik at man ikke løfter baugen for mye...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Espen Ørud said:

Jeg tipper du klarer deg med èn kano, med mindre du skal padle mye og stor stri elv. Det er først der jeg opplever at kjølen blir et problem på elv. Jeg bruker kano en del på flomstore lakseelver for å krysse og der foretrekker jeg helt klart kano uten kjøl som 16,5. Denne bruker jeg en del alene på flatt vann også og det funker greit selv alene om man plasserer sekk og annet slik at man ikke løfter baugen for mye...

 

14 hours ago, Barskekarsten said:

Jeg hadde gått for en 17' og sett først om det holdt eller ikke.

En 17' holder fint til de elvene de fleste har lyst til å padle i en Ally. Ally har det problemet at de blir veldig veldig ødelagt om du pinner så det et lurt å padle godt innenfor komfortsonen. Da holder en 17' helt greit om den ikke er lesset tyngre enn for helgetur for de aller fleste.

En 16,5 foter er vesentlig kjipere på flattvan, så jeg synes ikke de litt bedre egenskapene i elv veier opp for det.

Ellers vil jeg anbefale et padlekurs og sikkerhetskurs før du setter ut på elv.

 

Tar i mot de gode rådene og holder meg til èn kano i første omgang. Valget står mellom 15.5 og 17 fotern.  Noen som har en idè eller erfaring med hvordan soloegenskapene til disse er, og hvordan er padling for to personer med last for overnattinger i telt er i disse kanoene? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To personer med oppakking - jeg ville valgt 17 fot uten tvil. Mulig jeg drasser med meg for mye, men å ha med litt ekstra for komforten er en av grunnene til å dra på kanotur for meg. Har 17. fotern selv og padler mest solo (men med hund) legger oppakningen fremst og det funker strålende. På dagsturer uten oppakning setter jeg meg bare litt lenger frem i kanoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2019 den 6.37, Barskekarsten skrev:

En 16,5 foter er vesentlig kjipere på flattvan, så jeg synes ikke de litt bedre egenskapene i elv veier opp for det.

Jeg har egentlig motsatt erfaring. Før hadde jeg en Pelican 15.5 med kjøl, og problemet med den er at den er treg å få endret retning på siden den er såpass stabil, så jeg har endt opp med å mene at min Ally 16.5 er enklere på flattvann enn Pelicanen var, rett og slett fordi den lystrer med mye mindre kraftanstrengelser.  Dette gjelder med 2 som padler.

 

Vet at teorien skal være det motsatte av dette, men det er ikke min erfaring overhode.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville gått for en kano selv, og visst du vet du skal padle både vann og elv, så gå for en som er tryggest på elv, har selv den 16,5 og den er god i elvene, også registrerer jeg at folk mener den ikke er like bra på flatt vann.. hva bruker dere allyen på i flatt vann? jager veldig mange av dere kilometer i en kano? den blir vell brukt til fiske og komme seg i kanofart fra a til b

velger du en som er god i elva, så er sikrere enn og ha en som er "kjapp" på flatt vann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å velte på elva er ikke noe problem. Tåler du ikke en velt i de forholdene du padler under burde du ikke padle i det hele tatt.  Sikkerhet på elva kommer ikke fra stabil kano, men fra gode risikovurderinger.

Forskjellen mellom 15,5 og 16,5 kommer i praktisk bruk mest til syne i forhold til hvor retningsstabile de er. 15,5 og 17, er vesentig rankere enn 15, 16,5 og 18. Det gir en lengre vannlinje som gjør det lettere for en nybegynner å padle "rett fram" på flattvann. Da pleier de fleste å bli mindre frustrerte og ha en finere tur uansett hvor fort en padler.

(Alt over 10' er en monsterkano i elvekanopadlesammenheng, Ally er ikke en god elvekano uansett)

 

 

Endret av Barskekarsten
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎16‎.‎10‎.‎2019 den 23.38, CarlG skrev:

Tenk nøye over hvilket knøttlille rom den skal befinne seg i. «Slå sammen» betyr «mindre», ikke «liten». 

Jeg har to Ally'er i kjellerboden til min leilighet. Det går fint å være bonde i byen om man er litt kreativ.

De to jeg har er en 15' og en 16'. Sistnevnte er det ingen som har nevnt i denne tråden. Den er vel mest å regne som en hybrid mellom 15 og 17. Jeg liker denne godt. Den er ganske retningsstabil og krengningsstabil (om det er et ord …). Den selges fremdeles, men er sjelden å se på bruktmarkedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.