Gå til innhold
varmtvann

litt skranglete i kneet

Anbefalte innlegg

Siden firedagers tur i Rondane for ca tre uker siden så har jeg vært litt "skranglete" i venstre kne. Veldig langt fra smertefullt men litt ubehagelig innimellom og så er det liksom anderledes/unormalt sammenliknet med det andre kneet. Det føles litt svakere/at det ikke er skrudd sammen like godt som det høyre kneet (hvis det gir noe mening, veit liksom ikke helt hvordan jeg skal beskrive dette).

Noen som har opplevd noe liknende? Jeg tenkte det kanskje ville gå over etter noen dager men det fremstår som ganske konstant. Jeg har også en gammel stålpinne i det beinet som går nesten opp til kneet, så jeg vet ikke om det har noen innvirkning... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, tubbs skrev:

Litt ubehagelig verking og føles ut som at det "lugger" og henger litt igjen inni kneet ?

Ja, det tror jeg beskriver det ganske godt. Akkurat som det ikke henger like godt sammen inni der som i høyrekneet. 

1 time siden, Martin HJ skrev:

Ja har opplevd ubehag og smerter i kne ved flere anledninger i løpet av mitt korte liv. Kan være så mangt. Gir det seg ikke så er det henvisning fra fastlege for å ta bilde av kneet slik at en spesialist kan se på det og fortelle deg hvordan det ligger an :) Lykke til og håper det gir seg uten at det blir no greier.

Takk 😊 ja, tenker jeg kanskje bør sjekke med en lege om det ikke gir seg snart. Selv om det ikke er noen store smerter eller noe sånt, så kjennes det ikke normalt ut. 

47 minutter siden, ru.mad skrev:

Ikke for å skremme, men borreliose kan sette seg i ledd og gi lignende symptomer. Hvis det er denne formen du har fått, kan man vel si at du har vært "heldig", for den går rimelig fort over (vi snakker nok om flere måneder) og man kan ofte greie seg uten medisiner, etter hva jeg har forstått.

Men ta ikke mine påstander alvorlig - gå til legen du!

Dæven, den muligheten hadde jeg ikke tenkt på 😁 nå begynte jeg å tenke litt mer seriøst på å gå til lege. Men "gå rimelig fort over" høres jo bra ut. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 minutter siden, tubbs skrev:

Som de andre skriver så sjekk med lege :)
Symptomene jeg beskriver er menisk som er sliten (har operert begge knærne)
Om kneet skulle begynne å henge seg opp og låse seg litt så er det rimelig sikkert menisk

Takk 😊 da tror jeg at jeg kanskje bestiller en legetime. Og googler menisk... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Magávi skrev:

Som andre skriver så kan knesmerter være mye forskjellig. Tur i Rondane (med noen topper flere dager på rad) var det som ga meg mine første kneproblemer, rett og slett fra overbelastning (mange høydemeter, mye stein). Det merker jeg som smerte rett nedenfor kneskåla/i underkant av den, midt foran, noen ganger med litt smerte nedover framsiden av leggen, og det merkes spesielt i nedoverbakkene. Seinere har jeg pådratt meg en skade i et hopp/fall, som sitter der den ene lårmuskelen er festet i oversiden/innsiden av kneet. Den merker jeg spesielt ved dype knebøy, hvor det gjør vondt på oppsiden av kneskåla. Hvis smerten du får spesielt oppstår ved vridninger av kneet (f. eks. hvis du lar en fot stå i gulvet og snur på resten av kroppen) er det større sannsynlighet for at det er leddbånd/korsbånd/sener eller slik som har tatt skade. Jeg er ingen ekspert, anbefaler som andre å gå til lege hvis det ikke har gitt seg på kanskje 2 uker eller noe etter turen. Men for å få best mulig hjelp fra legen, så gjør ditt beste på forhånd for å finne ut i hvilke situasjoner/bevegelser smerten trigges og hvor på kneet den sitter. God bedring!

Tusen takk for gode tips! 😊 Jeg har egentlig ikke vært så veldig oppmerksom på når ubehaget oppstår, utover at det er greiere å gå oppover enn å gjøre andre ting, og at det noen ganger er litt ubehaglig når jeg står stille (e.g. på T-banen). Jeg skal prøve å holde litt mer øye med det. Og så bestille en legetime, det har snart gått fire uker... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk Skjult lenke - logg inn for å se den og Skjult lenke - logg inn for å se den! Her var det masse gode tips, og blir glad av å høre at trening sannsynligvis er den beste løsningen. Jeg skal teste de forebyggende øvelsene du lenka til, Terka. Jeg har også slurva med treningen siden i sommer, så denne knegreia er en god dytt for å komme i gang igjen. Jeg er blitt for gammel til at jeg kan slurve med sånt og komme unna med det... Har spurt litt rundt for å finne en "knefysioterapeut", kjenner noen fysioterapeuter så har spurt dem om råd. Bor rett utafor Oslo så bør være mulig å oppdrive. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen :) 

Skjult lenke - logg inn for å se den jeg har nå bestilt en time hos fysioterapeut, tenkte litt det samme som deg, at legen min antakelig henviser meg videre. Tusen takk for tips utenfor Asker - det er motsatt side a byen for meg, men hvis jeg ikke blir fornøyd der jeg har bestilt nå så kan det hende at jeg tar turen. Prøver det først og så ser jeg om jeg eventuelt vurderer kiropraktor Skjult lenke - logg inn for å se den

Skjult lenke - logg inn for å se den skal ta med meg dette hvis jeg trenger operasjon - men føler meg heldigvis litt bedre nå enn jeg gjorde da jeg først posta her, så nå er jeg egentlig positivt innstilt til at trening skal hjelpe. Skal over på treningsstudio om en times tid og skal se etter det der balansebrettet. Har sett at de har det der. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.