Gå til innhold
varmtvann

litt skranglete i kneet

Anbefalte innlegg

Tror det er greit som de andre anbefaler, å ta kontakt med lege for å få en sjekk av kneet og evt opplegg videre med bilde av kneet invendig + evt bånd. Legen kan anbefale opplegg og kan evt sette deg i kontakt med fysio for treningsopplegg.

En ting er evt operasjon,  men trening er minst like viktig. I dag er det en del skader/feilfunksjon og smeretesymtomer som man har kommet frem til løses best med trening. Og å trene riktig etter en operasjon er viktig for å bli smertefri.  F.eks. etter siste operajon i mitt venstre kne (jeg har over tid 4 operasjoner (menisk/bånd/brusk) i dette kneet., så var kneet like vondt, men smertene forsvant over tid med tid trening.  Stabilitetstrening, styrketrening for å styrke muskler rundt kneet, og tøying for å ikke får stramme/iriterte muskelfester rundt kneet. "Styrkebalanse" i muskulatur ifbm kneet er viktig for å få bevegelsen i kneet til å gå riktig, f.eks ungå en bue sideveis sett forfra nå kneet bøyes med belastning, og stabilitetstreningen er viktig for å ikke får sideveis ("skjelvende") bevegelser når kneet bøyes med belasning.

Jeg har nå igjen smerter 24/7 bare av å gå noen kilometer nå, antagelig for jeg siste året ikke har gjort den treningen/aktiviteten som har hjulpet best på mine knær, sykling (funker på mine knær, men funker ikke for en syklist som har skade pga for mye sykling.) Opptrening er delvis avhengig av hva slags aktiviteter du har holdt på med tildiger, fysisk tilstand per nå og type skade. Jeg er i gang med sykkel på rulle, med tilnærmet null belastning for å trene opp igjen god bevegelse (rett linje i kneet sett forfra under bøying/utstrekk), og vil deretter øke belastning på sykkel samt etterhvert trene knebøy med kroppsvekt på ustabilt underlag (pute), før jeg øker belasningen. Vil forsøke dette før en eventuell femte operasjon.

 

Her er noen eksempler på forskjellig trening, men anbefaler å få oppfølging på hva du evt bør trene på før du setter hardt i gang:

  • Forebyggende trening: Skjult lenke - logg inn for å se den 
  • Opptrening etter meniskskade (andre programmer for andre typer skader): Skjult lenke - logg inn for å se den

 

Første mål for min del er snille toppturer på ski, og lengre turer med pulk. Deretter lavt smertenivå på fjellturer neste barmarkssesong.

Hilsen en som har ødlagt det meste som kan ødelegges i et kne. 🙈

 

Endret av Terka

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.