Gå til innhold
  • Bli medlem

litt skranglete i kneet


varmtvann

Anbefalte innlegg

Siden firedagers tur i Rondane for ca tre uker siden så har jeg vært litt "skranglete" i venstre kne. Veldig langt fra smertefullt men litt ubehagelig innimellom og så er det liksom anderledes/unormalt sammenliknet med det andre kneet. Det føles litt svakere/at det ikke er skrudd sammen like godt som det høyre kneet (hvis det gir noe mening, veit liksom ikke helt hvordan jeg skal beskrive dette).

Noen som har opplevd noe liknende? Jeg tenkte det kanskje ville gå over etter noen dager men det fremstår som ganske konstant. Jeg har også en gammel stålpinne i det beinet som går nesten opp til kneet, så jeg vet ikke om det har noen innvirkning... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, varmtvann skrev:

Siden firedagers tur i Rondane for ca tre uker siden så har jeg vært litt "skranglete" i venstre kne. Veldig langt fra smertefullt men litt ubehagelig innimellom og så er det liksom anderledes/unormalt sammenliknet med det andre kneet. Det føles litt svakere/at det ikke er skrudd sammen like godt som det høyre kneet (hvis det gir noe mening, veit liksom ikke helt hvordan jeg skal beskrive dette).

Noen som har opplevd noe liknende? Jeg tenkte det kanskje ville gå over etter noen dager men det fremstår som ganske konstant. Jeg har også en gammel stålpinne i det beinet som går nesten opp til kneet, så jeg vet ikke om det har noen innvirkning... 

Ja har opplevd ubehag og smerter i kne ved flere anledninger i løpet av mitt korte liv. Kan være så mangt. Gir det seg ikke så er det henvisning fra fastlege for å ta bilde av kneet slik at en spesialist kan se på det og fortelle deg hvordan det ligger an :) Lykke til og håper det gir seg uten at det blir no greier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å skremme, men borreliose kan sette seg i ledd og gi lignende symptomer. Hvis det er denne formen du har fått, kan man vel si at du har vært "heldig", for den går rimelig fort over (vi snakker nok om flere måneder) og man kan ofte greie seg uten medisiner, etter hva jeg har forstått.

Men ta ikke mine påstander alvorlig - gå til legen du!

Endret av ru.mad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tubbs skrev:

Litt ubehagelig verking og føles ut som at det "lugger" og henger litt igjen inni kneet ?

 

Ja, det tror jeg beskriver det ganske godt. Akkurat som det ikke henger like godt sammen inni der som i høyrekneet. 

 

1 time siden, Martin HJ skrev:

Ja har opplevd ubehag og smerter i kne ved flere anledninger i løpet av mitt korte liv. Kan være så mangt. Gir det seg ikke så er det henvisning fra fastlege for å ta bilde av kneet slik at en spesialist kan se på det og fortelle deg hvordan det ligger an :) Lykke til og håper det gir seg uten at det blir no greier.

Takk 😊 ja, tenker jeg kanskje bør sjekke med en lege om det ikke gir seg snart. Selv om det ikke er noen store smerter eller noe sånt, så kjennes det ikke normalt ut. 

47 minutter siden, ru.mad skrev:

Ikke for å skremme, men borreliose kan sette seg i ledd og gi lignende symptomer. Hvis det er denne formen du har fått, kan man vel si at du har vært "heldig", for den går rimelig fort over (vi snakker nok om flere måneder) og man kan ofte greie seg uten medisiner, etter hva jeg har forstått.

Men ta ikke mine påstander alvorlig - gå til legen du!

Dæven, den muligheten hadde jeg ikke tenkt på 😁 nå begynte jeg å tenke litt mer seriøst på å gå til lege. Men "gå rimelig fort over" høres jo bra ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, varmtvann skrev:

Ja, det tror jeg beskriver det ganske godt. Akkurat som det ikke henger like godt sammen inni der som i høyrekneet.

Som de andre skriver så sjekk med lege :)
Symptomene jeg beskriver er menisk som er sliten (har operert begge knærne)
Om kneet skulle begynne å henge seg opp og låse seg litt så er det rimelig sikkert menisk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tubbs skrev:

Som de andre skriver så sjekk med lege :)
Symptomene jeg beskriver er menisk som er sliten (har operert begge knærne)
Om kneet skulle begynne å henge seg opp og låse seg litt så er det rimelig sikkert menisk

Takk 😊 da tror jeg at jeg kanskje bestiller en legetime. Og googler menisk... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, tubbs skrev:

Symptomene jeg beskriver er menisk som er sliten (har operert begge knærne)
Om kneet skulle begynne å henge seg opp og låse seg litt så er det rimelig sikkert menisk

Har operert det ene kneet og vurderer å fixe det andre ... Men noe som (utrolig nok) har hjulpet meg er noe så enkelt som å ta to kapsler med Triomar - Ledd (omega3) om dagen. Har nå tatt dette i noen år, og jeg har mindre smerter i knærne og veldig det er lenge mellom hver gang de låser seg. For eksperimentets skyld  har jeg prøvd å kutte ut kapslene noen mnd, og etter ca 3 uker begynner det å verke igjen. 

Siden noe så enkelt som å svelge 2 kapsler om dagen kan utsette en operasjon ser jeg ingen grunn til å la vær å ta de kapslene ;-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre skriver så kan knesmerter være mye forskjellig. Tur i Rondane (med noen topper flere dager på rad) var det som ga meg mine første kneproblemer, rett og slett fra overbelastning (mange høydemeter, mye stein). Det merker jeg som smerte rett nedenfor kneskåla/i underkant av den, midt foran, noen ganger med litt smerte nedover framsiden av leggen, og det merkes spesielt i nedoverbakkene. Seinere har jeg pådratt meg en skade i et hopp/fall, som sitter der den ene lårmuskelen er festet i oversiden/innsiden av kneet. Den merker jeg spesielt ved dype knebøy, hvor det gjør vondt på oppsiden av kneskåla. Hvis smerten du får spesielt oppstår ved vridninger av kneet (f. eks. hvis du lar en fot stå i gulvet og snur på resten av kroppen) er det større sannsynlighet for at det er leddbånd/korsbånd/sener eller slik som har tatt skade. Jeg er ingen ekspert, anbefaler som andre å gå til lege hvis det ikke har gitt seg på kanskje 2 uker eller noe etter turen. Men for å få best mulig hjelp fra legen, så gjør ditt beste på forhånd for å finne ut i hvilke situasjoner/bevegelser smerten trigges og hvor på kneet den sitter. God bedring!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Magávi skrev:

Som andre skriver så kan knesmerter være mye forskjellig. Tur i Rondane (med noen topper flere dager på rad) var det som ga meg mine første kneproblemer, rett og slett fra overbelastning (mange høydemeter, mye stein). Det merker jeg som smerte rett nedenfor kneskåla/i underkant av den, midt foran, noen ganger med litt smerte nedover framsiden av leggen, og det merkes spesielt i nedoverbakkene. Seinere har jeg pådratt meg en skade i et hopp/fall, som sitter der den ene lårmuskelen er festet i oversiden/innsiden av kneet. Den merker jeg spesielt ved dype knebøy, hvor det gjør vondt på oppsiden av kneskåla. Hvis smerten du får spesielt oppstår ved vridninger av kneet (f. eks. hvis du lar en fot stå i gulvet og snur på resten av kroppen) er det større sannsynlighet for at det er leddbånd/korsbånd/sener eller slik som har tatt skade. Jeg er ingen ekspert, anbefaler som andre å gå til lege hvis det ikke har gitt seg på kanskje 2 uker eller noe etter turen. Men for å få best mulig hjelp fra legen, så gjør ditt beste på forhånd for å finne ut i hvilke situasjoner/bevegelser smerten trigges og hvor på kneet den sitter. God bedring!

Tusen takk for gode tips! 😊 Jeg har egentlig ikke vært så veldig oppmerksom på når ubehaget oppstår, utover at det er greiere å gå oppover enn å gjøre andre ting, og at det noen ganger er litt ubehaglig når jeg står stille (e.g. på T-banen). Jeg skal prøve å holde litt mer øye med det. Og så bestille en legetime, det har snart gått fire uker... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er greit som de andre anbefaler, å ta kontakt med lege for å få en sjekk av kneet og evt opplegg videre med bilde av kneet invendig + evt bånd. Legen kan anbefale opplegg og kan evt sette deg i kontakt med fysio for treningsopplegg.

En ting er evt operasjon,  men trening er minst like viktig. I dag er det en del skader/feilfunksjon og smeretesymtomer som man har kommet frem til løses best med trening. Og å trene riktig etter en operasjon er viktig for å bli smertefri.  F.eks. etter siste operajon i mitt venstre kne (jeg har over tid 4 operasjoner (menisk/bånd/brusk) i dette kneet., så var kneet like vondt, men smertene forsvant over tid med tid trening.  Stabilitetstrening, styrketrening for å styrke muskler rundt kneet, og tøying for å ikke får stramme/iriterte muskelfester rundt kneet. "Styrkebalanse" i muskulatur ifbm kneet er viktig for å få bevegelsen i kneet til å gå riktig, f.eks ungå en bue sideveis sett forfra nå kneet bøyes med belastning, og stabilitetstreningen er viktig for å ikke får sideveis ("skjelvende") bevegelser når kneet bøyes med belasning.

Jeg har nå igjen smerter 24/7 bare av å gå noen kilometer nå, antagelig for jeg siste året ikke har gjort den treningen/aktiviteten som har hjulpet best på mine knær, sykling (funker på mine knær, men funker ikke for en syklist som har skade pga for mye sykling.) Opptrening er delvis avhengig av hva slags aktiviteter du har holdt på med tildiger, fysisk tilstand per nå og type skade. Jeg er i gang med sykkel på rulle, med tilnærmet null belastning for å trene opp igjen god bevegelse (rett linje i kneet sett forfra under bøying/utstrekk), og vil deretter øke belastning på sykkel samt etterhvert trene knebøy med kroppsvekt på ustabilt underlag (pute), før jeg øker belasningen. Vil forsøke dette før en eventuell femte operasjon.

 

Her er noen eksempler på forskjellig trening, men anbefaler å få oppfølging på hva du evt bør trene på før du setter hardt i gang:

 

Første mål for min del er snille toppturer på ski, og lengre turer med pulk. Deretter lavt smertenivå på fjellturer neste barmarkssesong.

Hilsen en som har ødlagt det meste som kan ødelegges i et kne. 🙈

 

Endret av Terka
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke henvisning fra lege for å gå til fysioterapeut lenger, så gå direkte dit i stedet. Det er nesten alltid dette en fastlege vil be deg om å gjøre i første omgang. Fysioen kan si mer om hva problemet eventuelt er og om det er noe som må opereres på sikt. Prøv gjerne å finne en som er spesialist/god på knær hvis du bor et sted der du har luksusen av å kunne velge.

På de fleste kneskader har en operasjon liten til ingen effekt med tanke på smertelindring, mens spesifikk trening utført på korrekt måte er den beste sjansen til å bli bra igjen - ofte uten at noen form for inngrep er nødvendig. Selvfølgelig finnes det unntak der man operere, men trening er uansett et must.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk @Terka og @Jaahan! Her var det masse gode tips, og blir glad av å høre at trening sannsynligvis er den beste løsningen. Jeg skal teste de forebyggende øvelsene du lenka til, Terka. Jeg har også slurva med treningen siden i sommer, så denne knegreia er en god dytt for å komme i gang igjen. Jeg er blitt for gammel til at jeg kan slurve med sånt og komme unna med det... Har spurt litt rundt for å finne en "knefysioterapeut", kjenner noen fysioterapeuter så har spurt dem om råd. Bor rett utafor Oslo så bør være mulig å oppdrive. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening helt fra jeg var ung har ført til at jeg har hatt færre og kortere skadeavbrekk, samt kommet meg mye raskere tilbake etter operasjoner. Har som flere her operert begge knærne. Siste skade vandret deler av menisken i kneet, med tilhørende låsninger. Jeg er så bra jeg kan være, noe smerter nå og da, men at jeg var godt trent har hjulpet mye. 

Kiropraktorer kan også mye om muskler og slikt, i tillegg til skjelett. De kan også henvise videre til ultralyd og MR. Jeg gikk til kiropraktor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint at mange råder deg til lege. Men husk at en lege har allmennkunnskap - de kan litt om alt men er ikke eksperter. I beste fall sender de deg videre, i verste fall ber de deg se det an... og de har restriksjoner på henvisninger pga kapasitet. 

Så mitt råd er å gå direkte til en spesialist. Fysio på benklinikk feks. Ja de koster kanskje litt, men du får raskt hjelp. 

Kan anbefale løps- og idrettsklinikken i Asker, de -kan- bein. Feks Hege Godheim kan jeg gå god for. Scanner med ultralyd osv og kan således raskt finne riktig behandling. 

Og husk at heling tar tid, og at å få riktige øvelser osv er viktig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kne ledd er litt kompliserte og det er flere ting som kan skje der. Slakke leddbånd, korsbånd, slitasje i leddhinne eller menisk.  Få tatt et bilde av kneet og se om de finner ut noe der, og hvis de blir tale om operasjon for å fikse kneet så ikke aksepter noe annet enn en spesialist. Jeg kan anbefale en dansk spesialist på Aleris, på Nesttun utenfor Bergen hvis han fremdeles jobber der. Jeg har fått operert et kne der, en kollega av meg har operert begge sine knær der og vi var tilbake og fullt restaurert etter noen få uker. En annen kollega av meg ble kne operert på det lokale sykehuset i Stavanger og hun går aldri mer på tur i fjellet. Nå har hun begynt å spille golf, men kneet ble aldri helt bra. https://www.aleris.no/her-finner-du-oss/bergen/nesttun/       

Ellers så kan jeg anbefale samme trening med balansebrett som jeg nevnte for "Tutto" som hadde problemer med ankelen. Det styrker muskulaturen rundt kneet og hjelper med å holde ting på plass.

 

Endret av REs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen :) 

@Imp jeg har nå bestilt en time hos fysioterapeut, tenkte litt det samme som deg, at legen min antakelig henviser meg videre. Tusen takk for tips utenfor Asker - det er motsatt side a byen for meg, men hvis jeg ikke blir fornøyd der jeg har bestilt nå så kan det hende at jeg tar turen. Prøver det først og så ser jeg om jeg eventuelt vurderer kiropraktor @Fotogubbe

@REs skal ta med meg dette hvis jeg trenger operasjon - men føler meg heldigvis litt bedre nå enn jeg gjorde da jeg først posta her, så nå er jeg egentlig positivt innstilt til at trening skal hjelpe. Skal over på treningsstudio om en times tid og skal se etter det der balansebrettet. Har sett at de har det der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2019 den 10.04, tubbs skrev:

Tar selv Omega-3 men mine menisker så ut som flaskekoster og det fikser nok ikke piller :D

Du trenger ikke kjøpe Omega-3 eller andre piller med diverse "lurium" som skal hjelpe mot leddsmerter. Møllers tran gjør samme nytte. Jeg har jobbet sammen med en proff syklist, en dame som har brukt halve livet på å sykle og å trene andre syklister. Hun har vert med i VM, OL, Tour de France etc. etc. og er den eneste norske kvinnelige syklisten med VM medalje i banesykling. Det var hun som anbefalte meg Møllers tran. Den inneholder alt du trenger for å holde leddene friske. Dette er vel kjent i sykkelmiljøene rundt om i Norge, men den helbreder ikke skader. 

https://no.wikipedia.org/wiki/May_Britt_Hartwell 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, varmtvann skrev:

 

@REs skal ta med meg dette hvis jeg trenger operasjon - men føler meg heldigvis litt bedre nå enn jeg gjorde da jeg først posta her, så nå er jeg egentlig positivt innstilt til at trening skal hjelpe. Skal over på treningsstudio om en times tid og skal se etter det der balansebrettet. Har sett at de har det der. 

Som nevnt ovenfor så ødela jeg en menisk, den sprakk,  på en fjelltur for en del år siden, men den ble operert og jeg ble helt fin. I sommer var jeg en uke i fjellet med dagsetapper fra 5 til 8 timer, og de to siste dagene var smertene i kneet som ble operert tilbake. Jeg gikk på sterke rosa tabletter de to siste dagene for å komme meg hjem og det tok flere dager før jeg kunne gå en trapp på normalt vis. Slike skader som dette blir ikke bedre av seg selv, men smertene forsvinner helt til du henger en tung sekk på ryggen og går i timevis. Da kommer problemene tilbake. Et ødelagt kne blir aldri helt 100%,  men med rett behandling så blir det så mye bedre at du kan leve som normalt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.