Gå til innhold
  • Bli medlem

Tape til teltsømmer


Kåbbåi-kåre

Anbefalte innlegg

Annonse

Dette blir litt synsing siden jeg ikke har utført det selv, men min erfaring er at det er veldig vanskelig å få bort gammel tape som har begynt å sprekke opp. Skal du bytte teip er du avhengig av å fjerne den gamle for å få ny til å feste og "forsegle". Jeg ville satset på seam sealer som @tronn nevner.
Spørsmålet er om det er verdt det.. Jeg vurderte det på en gammel Helsport lavvo, men la det fra meg når jeg skjønte hvor mye jobb det faktisk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Kåbbåi-kåre skrev:

Ja, nei, er usikker selv. Trodde det var sånn at seam sealer funket på visse typer nylon/søm, og tape på andre. Men jeg vet ikke, så derfor jeg lurte. Har vurdert å kladde på den forseglergugga, men kommer det til å funke da? «Det» er spørsmålet. 

Man får sømforsegler til både silikonert duk og polyuretanbelagt duk. Om hukommelsen står meg bi heter de hhv "SilNet" og "SeamGrip". Er det teip på duken er den trolig polyuretanbelagt og da er det altså SeamGrip som brukes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være lurt å sende en epost til Vaude og spørre om duken på det teltet har silikonbelegg eller PU-belegg. Eller kanskje begge deler; PU-belegg på den siden av duken som er tapet, og silikonbelegg på andre siden. Alternativt teste med en 2-4 dråper ulike sømforseglere på et par lite synlige steder og se hva som fester seg godt nok til at det kan lønne seg å gjøre jobben på alle sømmene. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kåbbåi-kåre skrev:

På teltet står det bare at ytterduken er 100% polyester, og innerduken 100% polyamid. Kanskje like greit å sende en mail til Vaude ja. 

Hvis det er et gammelt telt, som du skrev, så tror jeg at det er 99% sikkert at ytterduken har et belegg av polyuretan (PU) - det er bare noen få år siden at polyester med silkonbelegg begynte å få litt "fart" i tarp-/teltsammenheng (ofte benevnt "silpoly"). Da kan du glemme SilNet og selvblandete silkonløsninger, mens SeamGrip, AquaSure, StormSure og andre uretanbaserte forseglere/lim burde ha muligheter for å fungere greit. En dråpetest kan uansett være lurt å gjøre først ;) Tipper det kan være lurt å sveipe kjapt over med en en liten fille med sprit i for å fjerne fett/skitt der du skal teste. 

Hvis du satser på å gjøre forseglingsjobben, så ikke vær gnien på herdetiden - la det gjerne tørke 3-4 ganger så lenge som antydet på tuben. Hvis halvherdete "fuger" kommer  kommer i kontakt, klistrer de øyeblikkelig seg sammen med stor styrke - og det vil du ikke :huh: (Enkelte bruker også litt talkum for å være helt sikker, men det skal egentlig ikke være nødvendig.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.