Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips om godt kompass


Vimsehue

Anbefalte innlegg

Etter at det meste gikk til helvete i jakta nå, da tåka kom oppå vidda, så man så knapt hånda foran seg. Først døde gps, noe som er greit nok, da jeg alltid har med kompass for å redde meg ut av slike situasjoner.. Men etter en stund så oppdaga jeg at den bare tulla og klarte ikke å bestemme seg for hvilken retning som var nord... Så da sto man der da... 

Så nå tør jeg ikke bruke dette kompasset lenger, og lurer på om noen har tips om et godt kompass? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både Silva og Suunto lager gode kompass. Du må velge om du vil ha speilkompass eller ikke, og om du har behov for stillbar korrigering av misvisningen. Fordelene med speilkompass er at huset er beskyttet, du får større presisjon (særlig hvis du må krysspeile), og det kan være greit å ha et speil på tur :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Silva expedition S med speil, clinometer og justering for misvisning.

Hold mobil, Gps, armbåndsut, metallknapper etc borte fra kompasset under bruk.

Det har ramla frå kvarandre ved fleire høver for meg, for venner, fleire her på forumet og i ei gruppe turleiarar eg traff hadde nesten "alle" hatt eit slikt som ramla frå kvarandre. 

Eg vart så lei at sidan har eg kjøpt suunto mc-2 (trur det er det modellen heiter). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Tessatroll skrev:

Det har ramla frå kvarandre ved fleire høver for meg, for venner, fleire her på forumet og i ei gruppe turleiarar eg traff hadde nesten "alle" hatt eit slikt som ramla frå kvarandre. 

Eg vart så lei at sidan har eg kjøpt suunto mc-2 (trur det er det modellen heiter). 

Har hatt mitt i 10 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to siste kompassene jeg kjøpte var fra Kasper & Richter. Modellene K1L og March Special.

Den førstnevnte virker solid, men det er en messing ring inne i kompasshuset som gjør at det er sjurt i bruk. Det kan fort bli verre hvis den irrer. Kom med en solid rød nakkestropp.

 

Det andre kompasset virker tilforlatelig. Men tåler neppe hard bruk. Det er et fritidskompass heller enn et friluftskompass. 360 grader i fem graders inndeling. Dessuten maritim 64 skala. 

De andre platekompassene fra K&R virker utsatt for slitasje. Hvit eller selvlysende ring der skalaen sitter. Med konsistens som er bare litt hardere enn viskelær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, Tessatroll said:

Det har ramla frå kvarandre ved fleire høver for meg, for venner, fleire her på forumet og i ei gruppe turleiarar eg traff hadde nesten "alle" hatt eit slikt som ramla frå kvarandre. 

Eg vart så lei at sidan har eg kjøpt suunto mc-2 (trur det er det modellen heiter). 

Jeg bruker også Suunto MC-2 , det fungerer perfekt og virker som et svært velbygd og robust kompass. Jeg har ikke prøvd nyere Silva-modeller, men har et speilkompass som sikkert er 35-40 år gammelt, og det har fått veldig mye juling. Like bra den dag i dag. Men det er mulig nyere Silva-kompass er av en helt annen kvalitet - det flere skriver her tyder på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vimsehue skrev:

Først døde gps, noe som er greit nok, da jeg alltid har med kompass for å redde meg ut av slike situasjoner.. Men etter en stund så oppdaga jeg at den bare tulla og klarte ikke å bestemme seg for hvilken retning som var nord... 

Synd hvis kompasset ikke var i orden. :( Men håper ikke du lurte deg selv da, med å ha kompasset for nære våpnet, eller omvendt. :) Skal du bruke kompass på jakt, må våpnet være på ryggen, eller minst en halv meter unna kompasset. Dette vet du sikkert, men alle kan glemme seg bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Tiur3 skrev:

Synd hvis kompasset ikke var i orden. :( Men håper ikke du lurte deg selv da, med å ha kompasset for nære våpnet, eller omvendt. :)Skal du bruke kompass på jakt, må våpnet være på ryggen, eller minst en halv meter unna kompasset. Dette vet du sikkert, men alle kan glemme seg bort.

Vel.. når jeg står der i tjukkeste tåka, så er jo ikke akkurat hagla i hånda for å si det sånn :P Men ja, alle forhåndsregler, med mobil, hagle og død gps ble lagt unna også, for å prøve, men selv med flere skritt unna så ville den ikke.. Og er jo ikke første gang jeg må navigere med kompasset på jakt, men bare første gang den ikke ville fungere.. For å si det sånn; jeg hadde nå en god del timer på å prøve og feile, føre jeg måtte bite i det sure eplet.. Og nei kompasset vil fremdeles ikke fungere selv når jeg kom hjem nå. Er en eldre Silva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tessatroll skrev:

Jau du finn det mange stader. Kjapt søk gir treff både hjå Fjellsport og amfibi. 

Jeg finner ikke denne MC-2 på fjellsport, men fant den nå ved å gå inn på amfibi, takk! Google bare kom opp med amazon og sånt nemlig 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nils Einar Ljosland skrev:

Hvis du bare skal bruke den i Norge, så holder det med nordlige halvkule. Global trenger du strengt tatt bare hvis du skal syd for ekvator.

Det er dessuten enkelte som mener at global nål er mer stabil. 

Begge deler holder i massevis i Norge.

 

ok takk for hjelpa :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.