Gå til innhold
  • Bli medlem

Et par ting angående Falketind


Martin HJ

Anbefalte innlegg

Tenkte å ta turen opp første halvdel i august neste år via normalveien. Jeg bare lurer på hvor man parkerer hvis det ikke er plass langs veien i Koldedalen og hvor mange er det plass til der inne? Er det noe rom for å snu bilen om det er fullt? Tenkte å ta med packraften og padle meg gjennom Morka-Koldedalen, så kan eventuelt parkere lenger ned langs Koldevatnet om det ikke er plass ved bommen.

Når man har kommet opp det bratte partiet etter Andrevatnet så tenkte jeg å gå rett opp til høyre ved siden av breen da jeg ikke har erfaring med brevandring, for så å følge ryggen til topps. Her leser jeg at man må vise forsiktighet når man går i den løse morenemassen, hva innebærer dette? 

Er det mulighet for å sette opp telt noe sted rundt Andrevatnet eller er det bare stein der inne?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Parker før du kommer til Koldervatn. Har du grei bakkeklaring kan du parkere nedi dumpa ved elven rett etter den siste broen (i svingen). Her er det god plass men ofte teltere. 

Kan sikkert telte ved Andrevatn. Det er noen fine plasser der på høyden mellom vannene. Nydelig plass. 

Men tenker du å gå i ura under skavlen? Vet mange erfarne fjellfolk ikke gikk der i sommer. Kalte det galskap. Jeg hadde ikke turt 😳 men hvordan den skavlen ser ut neste år er jo umulig å si nå. Greit å høre med fjellfører fra Fondsbu osv før du går opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Gittiamo skrev:

Parker før du kommer til Koldervatn. Har du grei bakkeklaring kan du parkere nedi dumpa ved elven rett etter den siste broen (i svingen). Her er det god plass men ofte teltere. 

Kan sikkert telte ved Andrevatn. Det er noen fine plasser der på høyden mellom vannene. Nydelig plass. 

 

Det er notert, da skal jeg se etter teltplass der :) 

30 minutter siden, Gittiamo skrev:

Men tenker du å gå i ura under skavlen? Vet mange erfarne fjellfolk ikke gikk der i sommer. Kalte det galskap. Jeg hadde ikke turt 😳 men hvordan den skavlen ser ut neste år er jo umulig å si nå. Greit å høre med fjellfører fra Fondsbu osv før du går opp. 

Tenker du på den snøskavlen ved 1291 vannet? Så er det ikke den jeg mener, den padler jeg forbi siden jeg tenker på å bruke packraften helt inn til Andrevatnet. 

Jeg tenkte på breen som ligger mellom Stølsnostinden og Falketind som man kommer til etter man har klatret opp fra Andrevatnet. Man kan gå på høyresiden av denne i såkalt løs morenemasse - og her sier folk at man må være forsiktig. Hva kan skje her? Kan deler av den skli ut og lage steinsprang? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Martin HJ skrev:

Jeg tenkte på breen som ligger mellom Stølsnostinden og Falketind som man kommer til etter man har klatret opp fra Andrevatnet. Man kan gå på høyresiden av denne i såkalt løs morenemasse - og her sier folk at man må være forsiktig. Hva kan skje her? Kan deler av den skli ut og lage steinsprang? 

Om du vil unngå breen helt så kan du enten gå rett opp langs eggen (lilla) eller følge kanten på breen i morenemassene. Disse er kan være løse å gå i og man kan falle/skli med et stykke om man er uheldig. (Mange som velger å gå slik.) 

20191014_182512.jpg.f4d5a2df3076f1311741039df2dda998.jpg

Vær obs på at man de siste årene ikke har anbefalt normalruta pga en steinsprang opp siden fra Andrevatnet.

Endret av Terka
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Terka skrev:

Om du vil unngå breen helt så kan du enten gå rett opp langs eggen (lilla) eller følge kanten på breen i morenemassene. Disse er kan være løse å gå i og man kan falle/skli med et stykke om man er uheldig. (Mange som velger å gå slik.) 

20191014_182512.jpg.f4d5a2df3076f1311741039df2dda998.jpg

Vær obs på at man de siste årene ikke har anbefalt normalruta pga en steinsprang opp siden fra Andrevatnet.

Flott, da har jeg fått svar på det jeg trenger :) Da tar jeg med hjelm mtp. steinsprang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.