Gå til innhold
  • Bli medlem

Er Android-emulator og navigasjonsapp OK for turplanlegging?


a_aa

Anbefalte innlegg

Bruker appen Locus Map Free (https://www.locusmap.eu/) på mobilen (Moto G4 Plus) til både å planlegge og spore turene som jeg tar i områder der jeg ikke er særlig kjent.

Men jeg synes planleggingsjobben blir knotete med mine tykke fingrer på den lille mobilskjermen. :)  Jeg ønsker derfor å gjøre dette ved å kjøre appen på PC med velkjente grensesnitt og kart, og deretter overføre gpx-filer til mobilen når ruten er ferdig snekret. Og da må jeg vel til med en eller annen emulator for å få kjørt appen på PC-en.

Noen som har gode eller dårlige erfaringer med noen slike emulatorer brukt til å kjøre navigasjonsapper for Android? Gode råd å komme med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 timer siden, Anders_G skrev:

Hva med å koble til en mus på mobilen/padden din? Da slipper du å bruke unøyaktige pølsefingre :)

Det samme ved å kjøre Teamviever på mobil og Pc og overta styringen av mobilen fra Pc. 

Bruker det masse mot mutterns mobils osv når hun trenger hjelp til et eller annet i en eller annen app...

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, gramjeger skrev:

Under planlegging før turen og analyse etter turen bruker jeg Viking (https://sourceforge.net/projects/viking/). Men under selve turen er Locus Map gull til både navigering og endring i planene for ruta.

Takk! Vet du om det er mulig å trikse det til så man kan bruke Eniro-kart i Viking?

9 timer siden, Anders_G skrev:

Hva med å koble til en mus på mobilen/padden din? Da slipper du å bruke unøyaktige pølsefingre :)

Takk! Antar du mener via BT? Moto-en min har to store svakheter; null kompass og bortimot ikke-fungerende BT... Men den begynner vel snart å bli på tide å skifte ut, kjøpte den for 2 1/2 år siden - får se om noe skjer på cyber monday eller januarsalget :) 

4 timer siden, Espen Ørud skrev:

[...] kjøre Teamviever på mobil og Pc og overta styringen av mobilen fra Pc [...]

Genialt! Dersom jeg får det til på høvelig vis da... Da kan jeg til og med slippe å flytte over ruter, jobber jo rett på mobilen med PC-som fjernkontroll og TV-en som skjerm?

Edit: Det gikk nesten, og var veldig lovende - men meldingen med bitteliten tekst som sa "Denne enheten støtter kun skjermdeling" forklarte hvorfor jeg ikke fikk noe respons når jeg klikket med musen, utover en blå stor peker på mobilskjermen for å markere det. Men denne løsningen skal jeg definitivt teste på en ny mobil, når jeg finner det for godt å skifte ut Moto-en :) 

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, a_aa skrev:

Takk! Vet du om det er mulig å trikse det til så man kan bruke Eniro-kart i Viking?

Eniro-kart er jeg ikke sikker på, HVORDAN den støtter. Men Kartverkets topo-kart funker helt fint (https://sourceforge.net/p/viking/wikiallura/Maps/#norway). Skal jeg på en lengre tur starter jeg ofte med å laste ned div .gpx-filer fra ut.no/fjellforum.no osv. Så åpner jeg dem i Viking og klipper og limer sammen de delene som passer, og fyller ut tomrommene imellom ved å zome inn på kartet fra Kartverket. Til slutt laster jeg ned DEM-laget og legger på høyde (https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Viking). 

De ferdige .gpx-filene legger jeg i Dropbox, og åpner dem i Locus Map på mobilen den veien. På tur kan en da lett se om en er på riktig vei, og har gode muligheter til å finne alternative ruter mens man er på tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

@Ivan Lé Hjelmeland Du må lage et nettbasert planleggingsverktøy for turer - en naturlig forlenget arm til din Topokart app 😊😁 

Støtter @Tor-Erik-L-77! Det hadde vært helt genialt! "Kopier" gjerne konseptet til Lommekjent. Det var veldig bra når det fungerte. Da hadde du hatt en unik pakke som mange vil være villige til å betale abbonement for.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.