Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose vinter. Blir snøblind av alle alternativene


TomasOH

Anbefalte innlegg

Hei! Ettersom at livet plutselig flyttet seg fra varme (Varmere hvertfall) trøndelag til kalde Finnmark må jeg innse at de 3sesongs soveposene jeg har ikke duger for vinterbruk her oppe. 

Nå har jeg brukt lørdagen til å saumfare internett men har vel egentlig bare oppnådd en mellomting mellom tung forvirring og snøblindhet i soveposehavet. 

Det jeg leter etter er: 
Sovepose som man orker å pakke i sekken, altså ikke en du må ha egen pulk til. 
Tåler en stor kar, jeg er 183cm og 125kg
Lar meg, hvertfall i telt og med skikkelig underlag, sove om vinteren her oppe (T-Limit på rundt 15-20minus)
Rundt 2000kr

Har sett både på RAB Ascent 900, Mammut Tyin Winter Bison, Mountain Hardwear Lamina og Norske Isbjørn Jan Mayen / Isbjørn Bjørnøya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er en jungel der ute.. :) Uten å ha den fulle oversikt så tror jeg det blir vanskelig å finne en med de kravene til rundt 2000... så ville nok spart litt til og invistert i en dyrere pose, En god vinterpose er jo noe av det viktigste du har med deg på tur, å ligge å fryse i teltet det ødelgger fort hele turen..

Varmpeace Viking 1200 er en pose flere her inne har, og der får du mye for pengene.

Kan være vært å sjekke finn.no om du ikke har gjort det, kan fort gjøre et kupp der på poser som er brukt kun noen få netter. (fant denne på finn.no: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=159748359

Lykke til i jakten på pose! Og vellkomen til Finnmark, flyttet selv dit for 4 år siden og storkoser meg i den flotte naturen her!

Endret av Tom B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, TomasOH skrev:

Takk for svar. Noen som har erfaring med noen av de jeg spesifikt nevnte? Det er alle poser som ligger på rundt 2000kr og T-Limit på -18grader

Har dessverre ikke kjennskap til modellene du nevner, men tror du kan utelukke RAB Ascent 900 basert på at den har Skulderbredde 75 cm, og kan bli knapp for en stor kar...

Ellers vil rådet mitt være å ikke gå på kompromiss i forhold hva du trenger for at det skal passe budsjettet på 2000 kroner. Spar heller litt penger, slik at du kan kjøpe en god vinterpose som er stor nok, varm nok og som pakker minst mulig. I forhold til det siste, så vil ofte en dunpose være det som gir mest varme i forhold til størrelse og vekt. Men da må du kanskje doble budsjettet ditt for å ende opp med noe du blir fornøyd med... Den warmpeace posen som er linket til over her, får man f.eks i en utgave som er long (intill 195 cm personlengde) og wide (90 cm skulderbredde og 60 cm benbredde), men den koster 4.199.... Hvis man følger litt med, så er det ofte det er salg og rabatter, slik at man kan finne noe rimeligere. Pass bare på at skulderbredden er tilstrekkelig stor, slik at den passer deg...

Endret av Erlend Gudvangen Bjørkeng
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toposealternativ og en fjellduk i backup har vært en fin start for flere jeg kjenner i Finnmark. 

Så kommer mye an på når og hvor du skal på tur. Selv dropper jeg turen når det er spådd -32. Men har vært på flere turer der vi har hatt -25 på natta. I teltet. Det har jeg sovepose til (Som trenger egen beltevogn for å få frem til camp da den er -32 og syntetisk. (https://www.skittfiske.no/mammut/175251/mammut-denali-mti-5-season-200cm-for-barske-og-ekstremt-kalde-forhold?gclid=CjwKCAjwlovtBRBrEiwAG3XJ-5YgeIG0VxTZ1LBGhS_LuoooFCa3o3kmQlXxKFMintWK00iaCVCVABoCrAcQAvD_BwE) Link tilfeldig valgt da det var første som dukket opp på Google. Soveposen er sporadisk på tilbud til nær 2000,- som var tilfelle da jeg handlet den. 

De færreste jeg kjenner i Finnmark trives dårlig med å transportere alt til overnattingstur i sekk på ski. Med ett unntak. Han er tidligere styrkeløfter. Alle andre foretrekker pulk. Du får pulk (Paris) til ca 600 kr på en heldig dag. På den kan du både ha soveposen OG sekken. ;-). Men som sagt så er toposessystem med backup en fin start på de ikke alt for kaldeste dagene til du har resten på plass

Tenk litt ut av boksen eller lat som det ikke er noen boks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt tyin i mange år. Syns det er en pose som gir mye pose for pengene. Den er jo stor, men ikke for stor. 

Jeg ville også sett på Marmot Never summer. I fjor hadde fjellsport den på tilbud til 2000-2500 når det var Black Friday. Så ville ventet til da og sett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.