Gå til innhold
  1. Pettit

Pettit

2. Tessatroll

Tessatroll

3. Jan Erik Hansen

Jan Erik Hansen

4. Erlend Gudvangen Bjørkeng

Erlend Gudvangen Bjørkeng

• Lignende innhold

• Av Sondre.S
      Hei,
      I løpet av sommeren har jeg planlagt å ta to uker sammenhengende i telt på Hardangervidden, helt alene. Det blir min første ordentlig langtur, så jeg vil gjerne ha noen tips, og tilbakemeldinger på planene mine.
      Planen er å pakke minst mulig mat, og leve mest mulig av naturen. Fiske blir derfor viktig. Jeg har også sett at det er mulig å koke mose dersom man ikke har andre alternativer, og det er noe jeg synes høres artig ut. Hva annet kan man leve av på vidden? I utgangspunktet har jeg tenkt å ta med meg 8-10 feltrasjoner, og satse på at jeg klarer å skaffe meg mat de resterende dagene.
      Jeg har spekulert i en rute som tar meg fra Gaustatoppen til Dyranut, men er veldig åpen for andre forslag. Jeg ønsker å få med meg de råeste og vakreste stedene nasjonalparken har å by på.
      Under følger utkastet jeg har skrevet til pakkelisten min. Punktene som er markert med stjerner, er ting jeg må gå til innkjøp av. Her vil jeg veldig gjerne ha gode produktanbefalinger.
      Mesteparten av utstyret mitt er veldig light-weight. Teltet, for eksempel, er ikke mer enn 2,3 kg. Tursekken jeg har nå, rommer ikke mer enn 45 liter, så jeg må ha en ny. Hvor stor sekk trenger jeg?

Telt/camp
      Telt
      Sovepose
      Liggeunderlag
      Chair kit
      Bekledning
      Ullundertøy, 2 sett
      Turjakke
      Turbukse
      Shorts
      T-skjorte, merino*
      Lett regnbukse
      Poncho
      Mat
      Fiskestang + sluker*
      Sløyekniv*
      Primus (gass eller rødsprit?)*
      Flytende margarin
      Aluminiumsfolie
      Feltrasjoner, 8-10
      Feltbestikk
      Foldacup
      Life-straw, flaske*
      Energigele
      Chorizo-pølser
      Annet
      Multitool*
      Gnagsårplaster
      Førstehjelpsutstyr*
      Magnesiumtenner*
      Led-pære til teltet
      Sitteunderlag
      Kompresjonspose
      Zalo
      Svamp
      Anti-bac
      Solkrem
      Tannkrem
      Tannbørste
      Powerbank(er)
      Kart
      Kompass

Tips til pakkelisten ønskes også velkommen!
    • Av Aura
      Heisann.
      Mat fra naturen er i vinden, og stadig våkner nye sankere til liv og fyller kurver og poser med bær, planter og sopp. Informasjon om det "typisk" folk sanker i dag florerer både på nettet og i bokformer, og det er jo supert.
      Men! Jeg sitter med helt andre spørsmål som jeg sliter litt med å finne info om. Jeg er nemlig på jakt etter informasjon om spiselige røtter fra flerårige viltgroende planter, og lurer på om det er noen kyndige her som kan tipse meg om planter eller litteratur som kan hjelpe meg på vei?

mvh Aura

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.