Gå til innhold
  • Bli medlem

Bredde 2-mannstelt


Fotogubbe

Anbefalte innlegg

Hvorfor produserer Exped m.fl. 2-mannstelt med bredde på 120cm og 125cm når mange bruker LW og MW underlag? Bredden av to LW/MW er 130cm. Det er sikkert et vekt og prisspørsmål, men føles litt merkelig ut for det. Føles ut som om at gammel telt-bredde på 2-mannstelt henger igjen, mens utviklingen av underlag følger det som folk etterspør.

Exped Orion ll og ll UL er vel 125cm. Reinsfjell er 120cm osv.

Endret av Fotogubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er no slett ikkje alle som brukar breie underlag. 

Eg nyttar M underlag, det samme gjer mine tenåringskids. Kan skjønne at store menn treng større, men elles er det jo fornuftig å halde både telt og underlag nede i vekt, ved å ikkje lage dei større enn nødvendig for tiltenkt bruk.

Kjøp deg eit tremannstelt? 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Tessatroll skrev:

Det er no slett ikkje alle som brukar breie underlag. 

Eg nyttar M underlag, det samme gjer mine tenåringskids. Kan skjønne at store menn treng større, men elles er det jo fornuftig å halde både telt og underlag nede i vekt, ved å ikkje lage dei større enn nødvendig for tiltenkt bruk.

Kjøp deg eit tremannstelt? 

Exped sier i en av sine videosnutter at mange sover på siden (husker ikke andel), da fungerer jo M utmerket. For en ryggsover havner armene mine utenfor, derfor LW eller MW.

Har kjøpt meg 3-manns Helsport Spitsbergen, 2017-modell på XXL :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en allment akseptert sannhet at det bare er tynne, smale folk som går på tur. Derfor er alt utstyret tilpasset slike. At et "wide" liggeunderlag er 65cm bredt er jo egentlig litt komisk, på samme måte som at en mann på 80kg passer "Extra Large" i klesstørrelse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i situasjonen der både typen og jeg skal kjøpe oss nye liggeunderlag, og jeg sitter og vurderer nettopp dette, hvor langt og bredt liggeunderlag bør jeg kjøpe. Har alltid tenkt at to voksne mennesker trenger et tremannstelt for å ikke få klaustrofobi, men det er vel avhengig av nettopp hvor brede underlag man har og hvor god plass man liker å ha rundt seg. Heller litt romslig enn litt for trangt, tenker jeg, og skal derfor kjøpe 3-manns. 

Men for å svare direkte på spørsmålet ditt: De kaller vel teltene 2-mannstelt nettopp fordi mange bruker "vanlige" liggeunderlag og vil kunne få plass til to av disse i disse teltene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder å finne seg liten og/eller tynn turpartner. 😄 Då kan man reservere plass til LW size underlag til seg selv og tilby mindre plass til turpartner. 

Alternativt sjekke hvilke underlag som passer i hvilke telt og gå for en kombo som passer sitt behov.

Jeg har f.eks. hatt 2 Exped Downmat LW i følgende 2-pers telt:

  • Exped Orion II Extreme
  • Hilleberg Staika
  • Hilleberg Nammatj 2 (litt trangt innerst)

I f.eks. MH EV2 og Salewa Litetrekk II går det med ett LW og ett M men ikke  to LW.

Mange liggeunderlag er med mumieform og disse er enklere å plassere i telt som smalner av innover inneteltet, eller at man kan ligge i motsatt retning av hverandre og utnytte et kvadratisk innertelt bedre ift bredeste punkt på liggeunderlaget.

Som andre har vært inne på, å gå opp en størrelse til 3 pers telt for 2 persomer gir en del mer plass, også når man skal bevege seg. Men med litt økt teltvekt. Spesielt på vinteren med store/tykke soveposer og en del eksta klær er det godt med litt ekstra plass.

Jeg/vi bruker kvadratiske Downmat's mest på vinteren og mumieformet Thermarest NeoAir xtherm resten av året. Noen Large/LongWide size og noen Regular/Medium. 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, KamillaE skrev:

Nå er det bare 30g forskjell i vekt på f.eks. Exped Orion II og III da, så ofte er ikke prisen i vekt så voldsom å betale for romsligere telt.

300g mener du vel? 😊 Men det er heller ikke voldsomt, om du ikke er lettpakkefokusert turgåer da. 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er vel ganske like egentlig. 40 cm bredere og en smule lengre om jeg ikke husker feil. Litt kjipt for sistemann inn som må finne seg underlag på 40 cm 😉

Bruker forresten selv Orion 3 når jeg har med en eller to unger. Fungerer helt flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Terka skrev:

Jeg/vi bruker kvadratiske Downmat's mest på vinteren og mumieformet Thermarest NeoAir xtherm resten av året.

Ikke at jeg skal pirke nå men kvadratisk er en firkant der alle sider er like lange og alle vinkler er like :) (kvadratmeter o.l )
Rektangulært liggeunderlag derimot.................

 

Endret av tubbs
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

300g mener du vel? 😊 Men det er heller ikke voldsomt, om du ikke er lettpakkefokusert turgåer da. 😄

Men hvis man først er lettpakkefokusert, velger man vel UL - og der er forskjellen mellom II og III faktisk bare 100g, for å gjøre det litt vanskeligere ;) 

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, tubbs skrev:

Ikke at jeg skal pirke nå men kvadratisk er en firkant der alle sider er like lange og alle vinkler er like :) (kvadratmeter o.l )
Rektangulært liggeunderlag derimot.................

 

Din besserwisser! 😁  Rektangulært omriss med noe avrundede hjørner da om vi skal pirke videre 😅

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Terka skrev:

Din besserwisser! 😁  Rektangulært omriss med noe avrundede hjørner da om vi skal pirke videre 😅

Jammen, du ser jo at slik feilinformasjon kan forvirre en eldre håndtverker på 189cm og som har meget smal
kropsfasong?   Ett 65cm bredt kvadratisk liggeunderlag hadde gjort natten ganske så ubehagelig :D

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, tubbs skrev:

Ett 65cm bredt kvadratisk liggeunderlag hadde gjort natten ganske så ubehagelig :D

Krype tre runder rundt liggeunderlaget ,og deretter krølle dine 189 cm sammen som en ball oppå det 0,42 kvm store liiggeunderlaget @tubbs?

Trenger ikke så lang sovepose da, forsåvidt ikke så langt telt heller. 🤔

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2019 den 19.37, Omnilite skrev:

Det er forsåvidt heller ikke plass til 3LW underlag i et 3-manns, så der har du det gående...

Jeg tenker at de fleste som kjøper 2-manns tenker å være to, derfor denne tråden. Luksus med 2-manns alene, men ikke uvanlig det.

Jeg har et par netter i telt og jeg kunne aldri tenkt meg å stable tre voksne i et 3-manns, derfor er ikke denne problemstillingen relevant for meg, heller ikke fire voksne i et 4-manns. Godt innspill!

Endret av Fotogubbe
La til "Godt innspill"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare å droppe å lese tallet bak teltnavnet da og kjøpe det som har spec (herunder bredde) og funksjon som passer ditt bruk?

Jeg har sovet 2 personer i telt på 110 cm bredde, og 2 personer i telt på 210 cm bredde, og ville ikke ha byttet dem om i det andre på de turene. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.