Gå til innhold
  • Bli medlem

Bekledning/varmeplagg i fuktig vær rundt null grader


Laser Kake

Anbefalte innlegg

Hei, 

Hva slags bekledning tar folk med seg på langtur når gradestokken danser rundt null i fuktig høstvær? Litt med tanke på vekt og hvorvidt det isolerer når det blir bløtt. 

Tok en langhelg i Nordmarka i helga som var og tok med følgende klær: 

toy.thumb.PNG.eef9605ceeac6c1e4265be32245e1423.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tenkt meg på tur i dag og lørdag. Værmeldingen lyder på regn 5-6 grader og vind fra 6 til 12 m/sek. Det er skikkelig drittvær, men hadde det vært fint vær,så ville det ha vært is og glatt....

Jeg har på en vanlig bokser i syntet, pluss lang også i syntet. (Vanntette Gore-tex sko - selvsagt) På overkroppen Ulltrøye (Aclima eller billig fra xxl) og en tynn flecce fra Norrøna. Og selvsagt Gore-tex jakke og bukse (Norrøna Dovre. Buksa er Norrøna Recon.) På hode, lue med skygge... (For å holde regnet vekk fra ansiktet.) + ullhansker fra Devold.

Gjennom mange år og mange turer i regnvær og lave temperaturer, har jeg funnet ut at dette fungerer best for meg. (Tidligere brukte jeg skjorte med ull som mellomlag, men det er nesten umulig å finne nye av. Den tynne fleecen fra Norrøna fungerer nesten bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv planlegger jeg en tur ut fra lørdag til søndag oppi marka i nærområdet, rett over tregrensa. Værmeldingen viser 1-5 grader på dagtid, regnbyger og lite vind. Dette er bekledningen jeg planlegger å bruke:

På kroppen:

Keen Targhee fjellsko

Varmesokken

Devold Multi-Sport longs

Devold Duo Active Zip Neck trøye

Norrøna Falketind GTX bukse

Norrøna Trollveggen warm/wool hettejakke

Jotunheim ullcaps.

Litt av eller på etter vær:

Norrøna Falketind GTX jakke

Norrøna Falketind Primaloft100 jakke

Craft hansker med vindklaff

Ullbuff

Til natta:

Et ekstra par Varmesokken

Devold Duo Active longs

Devold mellomtykk lue

 

Ull til det meste her altså. :)  Unntaket er hanskene, men de har en vindtett vott til å trekke utenpå, og de er veldig praktiske. Tar også med min syntetiske boblejakke (Falketind Primaloft) i stedet for dunjakke. Det som bekymrer meg mest her er fjellskoene - de er ikke spesielt tette. Men jeg har ikke funnet noen god erstatning enda... :) 

Endret av ketilring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.