Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av liggeunderlag - Exped Downmat UL Winter vs. Therm-a-Rest NeoAir Xtherm


Laser Kake

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen som har erfaring med  Exped Downmat UL Winter LW og/eller Therm-a-Rest NeoAir Xtherm Large? Vurderer sistnevnte siden det er noe lettere, men er litt stressa for slitestyrke, hvor enkelt det er å blåse opp (sammenlignet med motparten), samt at jeg har hørt at det bråker mye når en beveger seg på det. 

Det gamle liggeunderlaget bestemte seg for å si BANG i Femundsmarka og er derfor på jakt etter et nytt 4-sesongs liggeunderlag :P Andre forslag er også velkomne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har erfaring med Exped Downmat 7 MW, Synmat 9 LW og Synmat 9MW før jeg nå har kjøpt og sovet noen netter på Neoair Xtherm Max. Ingen lyd å høre når jeg sover på det, opplever det selvsagt så varmt som produsenten oppgir. Lettere som du selv sier. Tar utrolig mye mindre plass å lagre iom at ExpedDownmat må lagres ukomprimert for å bevare isolasjonsevnen best mulig og pakker mindre i sekken. I tillegg er det ikke utsatt for fuktproblemer fra pusten om man mått ønske å bruke lungene fremfor Schnozzle bag til å blåse opp med.  

Hadde jeg begynt på nytt hadde det blitt Xtherm til alle oss i her i huset, uten tvil og med skyhøye kneløft. 

Endret av SnorreL
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke noe under dersom det ikke er røff bakke under; typ spisse steiner etc,  og det er det jo ikke på vinteren, da er det snø. Setter uansett ikke opp teltet på skarpt underlag... Schnozzlebag er Exped sitt produkt, kjappere enn å bruke enn integrert pumpe. Puste inn i et Exped er for meg helt uaktuelt, siden det selvsagt ikke er bra med fukt i fyllet.  Thermarest inneholder ikke isolerende fyll som syntet eller dun slik Exped gjør. 

Thermarest har Neoair Pump Sack som jeg bruker. Vurderer uansett å kjøpe meg Thermarest Neoair Mini Pump. 

Anbefaler å bruke litt tid på youtube og nettet forøvrig for å lese reviews. 

https://www.outdoorgearlab.com/topics/camping-and-hiking/best-sleeping-pad

 

https://www.trekkinn.com/utendørs-fjell/therm-a-rest-neoair-mini-pump/136470979/p?utm_source=google_products&utm_medium=merchant&id_producte=5056326&country=no&gclid=Cj0KCQjwrfvsBRD7ARIsAKuDvMP1DD4AmX1ISiN2MrJk18w7MG79wt1c1ogvd0WwraHgdNfQFt7PuOQaAgKTEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Endret av SnorreL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Downmat 7 LW, men byttet til Therm A Rest Xtherm (enda ikke brukt) og har fra før Synmat UL Winter LW (9 cm). Har brukt Synmat noe, både sommer og vinter. Meget behagelig og varmt nok for meg. Jeg solgte Downmat etter én sesong med sporadisk bruk. Synes det var mye vedlikehold og litt tungt.

Endret av Fotogubbe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært igjennom diverse Exped, Mammut, og Thermarest underlag. 

Har til slutt endt opp med Exped Downmat for glamping, eksta komfort, og turer med ekstra kulde. For alle andre turer bruker jeg Thermarest Neoair XTherm. 

Er litt skeptisk til en del av de som skal  være "ultralette" (Xtherm er mer en lett nok for min del), de er gode nok på sommeren men jeg opplever de som mer "variable" som vinterunderlag (min subjektive oppfatning). Her er et eksempel:

Ellers det @SnorreL skriver.👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SnorreL og @Terka, hva er mest komfortabel av Exped og Thermarest gjennom natten etter deres preferanser?

 

@Terka, jeg har hatt Exped Synmat Winterlite MW på vintertur. Ligger du på ryggen, blir det jævlig kaldt på armene. Møkkaløsning å kutte ut isolasjon i kantene, men sikkert uproblematisk om du ligger på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

@SnorreL og @Terka, hva er mest komfortabel av Exped og Thermarest gjennom natten etter deres preferanser?

 

@Terka, jeg har hatt Exped Synmat Winterlite MW på vintertur. Ligger du på ryggen, blir det jævlig kaldt på armene. Møkkaløsning å kutte ut isolasjon i kantene, men sikkert uproblematisk om du ligger på siden.

Jeg har akkurat samme underlag som Terka. 

Ligger godt på siden uansett underlag. Treffer ikke bakken. Fordelen med thermarest er at kanalene går på tvers og personlig synes jeg det er digg for underlaget «gynger» ikke og former seg bedre til kroppen. Men bredden og fastheten på downmat er luksus og komfort så det holder. Jeg har mumifasong på thermaresten og må derfor ligge litt roligere. Men varme og komfort for rygg er bra. 

Jeg synes begge er veldig gode men velger downmat når jeg skal gå kort og thermarest når jeg skal gå langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marius Engelsen skrev:

@SnorreL og @Terka, hva er mest komfortabel av Exped og Thermarest gjennom natten etter deres preferanser?

@Marius Engelsen, i stor grad det @Gittiamo skrev.

Jeg synes dog Downmat 9 LW gir noe mer komfort en xTherm Large. Godt mulig det et fordi jeg er tyngre  og ligger mye på siden. MEN på alle turer hvor det er bæring i sekk velger jeg likevel xTherm om det ikke er grisekaldt pga vekt og pakkevolum. Og jeg er trives også med de tverrgående kanalene. Til kajakkturer, pulkturer, of bilnær basecamp er det stort sett Downmat som har blitt med.

XTherm i mumieform er også bedre å få plassert i innertelt som smalner av innoverom det kniper på plassen.

thermarest_neoair_xtherm.jpg.90526700b5d76131c448715066de98bc.jpg

Om kvadratisk liggeunderlag foretrekkes så er jo xTherm MAX et alternativ.

xTAR-XTherm-MAX-1.jpg.pagespeed_ic.P6eaOiT6mM.jpeg.598386f27d04c6bf08be148e936ce5b5.jpeg

Downmat 9 til sammenligning

20191011_224656.jpg.8fc698cb67cb3ba9f20811fdf5988ea7.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Exped synmat 3D og Synmat UL 7 i MW utgaver.

Jeg synes de er gode å ligge på, men skulle gjerne forsøkt ett Xtherm Max Large en hel natt som sammenligning (bredden er viktig for meg, som ligger på ryggen). For jeg synes komforten begynner å avta sakte etter 5-6 timer, men ingenting er vel like bra som sengen hjemme ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

skulle gjerne forsøkt ett Xtherm Max Large en hel natt som sammenligning

Tja  hvis du skulle ha lyst til å låne mitt halvgamle et par-tre døgn, så er det bare å sende meg en PM - det er jo ikke lange avstanden mellom Askøy og Laksevåg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, a_aa skrev:

Tja  hvis du skulle ha lyst til å låne mitt halvgamle et par-tre døgn, så er det bare å sende meg en PM - det er jo ikke lange avstanden mellom Askøy og Laksevåg :) 

Gjerne det! Jeg tar kontakt neste gang jeg skal på tur.

Jeg har Synmat 3D MW og Synmat 7 UL MW, eller telt, du kan få låne tilbake om du skulle ønske :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Terka. Kan utheve at jeg sover godt også på siden med Xtherm Max med mine 112kg fordelt over 200cm. Funket fint i natt i hengekøye også forresten. Vil dog mene at Exped 9 LW er hakket mer luxuriøst, som Terka også skriver. 

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.