Gå til innhold
  • Bli medlem

Lime sko


Miamaria

Anbefalte innlegg

Jeg har et par Crispi Besseggen av den første varianten. Det var ikke allverdens kvalitet på detaljer, disse hektene både bøyde seg og knakk, det ble hull i kanten oppå etter kort tid, og litt sånt. Men de holdt tett! Så tett, at jeg helst ikke vil kaste dem sjøl om nå solen på den ene skoen har løsnet bakfra til ca. midt på.

Den har ikke løsnet fra selve skodelen, det er liksom den ene halvdelen av solen som har skilt seg fra den andre. Så det er gummi mot gummi (eller hva det er de lages av) som må limes.

Jeg har tenkt å prøve, for å kunne ha disse til enkel bruk en stund til, mens Besseggen 2.0 får ta over den vanlige bruken. Spørsmålet er da, hva slags lim bør jeg bruke for denne reparasjonen? Jeg har fått en beskjed om å bruke "kontaktlim", er det uansett type, Biltema osv er det ok? (Der jeg har sett noe som heter det.) Eller fins det annet lim som er bedre? Noen som har gjort lignende og har erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Limet til Biltema holder sikkert :)
Jeg har limt flere par støvler men har brukt Karlsons lim etter anbefaling fra en kompis som er skomakermester.
Det viktigste er å få begge flater reine og så vente lenge nok etter at man har påført limet før man presser flatene
sammen. Og gjerne ha press på skoen en liten stund
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Et foto ville kanskje forklare mer av skaden?

Jeg har en del lime erfaring - til og med et lime kurs! Det første mine unger kunne si var nesten: "Papa lime", når leker gik itu. 

Det viktigste er forarbeidet (som ved maling!) Renske for støv og fett, mattslipe "gummiflatene" så de ser velour-aktige ut, renske for gummistøv. Smøre kontakt lim på forholdsvis tynt og la tørre så det kan berøres. Smøre kontaktlim på 2. gang og la tørre til "nappe"tørt. Press limflatene hardt mot hverandre. Bruk evt skruetrekker skaft- hammer - annet til å presse endda hardere mot hverandre. Ved tynne sykkel gummilapper er det viktig å unngå luftbobler eller presse dem ut av kantene.

Til såler ville jeg klart velge kontaktlim. Biltema OK, Casco kontaktlim kanskje hakket bedre. Det er mulig å bruke Aquasure (dyr) eller tilsvarende "gummireparasjon" fra Biltema - (nesten) like bra og meget rimeligere. Men så skal hele limningen være i press ca. 24 timer. Det kan være vanskelig å få til med sko, når man ikke har skomakerlest med presse. 

Jeg ville ikke bruke "lynlim" (cyanoakrylat), da den ikke er fleksibel og eldes over nogle år. Det er mulig at "Karlson" også gjør en kontakt lim, men den tradisjonelle "Karlsons Klister" er heller ikke fleksibel (visst celluoseklister?).

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rengjør begge flater grundig og rubb opp overflatene før de blåses rene for løse rester. Påfør lim på begge flater (legg noe i mellom så flatene ikke kommer i kontakt) og la det bli fingertørt.

Før siste og avgjørende del av jobben, finn fram en hammer og tre støvelen over en 2x4" som står mot bakken, alternativt en 2"x2" vist liten sko / liten åpning. (erstatning for lest)

Aktiver limet ved hjelp av en hårføner noen sekunder og føy sammen sålene for hånd. Bruk nå hammeren å slå på undersiden av sålen mot 2x4" du tredde skoen på. (ikke bruk for lang tid før du begynner å slå)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Slitesålen har tilsynelatende skilt lag med det støtdempende materiale. @Rayun og jeg er jo enige om lime prosessen. Rengjøring ved å slipe med halvgrovt sandpapir finhet ca. 100? Nå har ikke alle mulighet for å blåse rent med trykkluft, så tørke over med fnugfri fille enten med rensebesin (oppløser gummien litt , hvis gummi da.) Evt. sprit -kan gjerne være rødsprit. Poenget er at det ikke skal være "gummistøv" eller fett. Jeg mener, at du bør smøre lim -la det tørke og smøre lin en gang mer. Og kantene opp på siden må du også lime og presse godt. 

elgen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.