Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski og hund


Anbefalte innlegg

Jeg har en fast firbeint turkompis som stort sett er med på tur. Jeg oppgraderte skiparken i fjor med nye fjellski av typen Åsnes Breidablikk uten stålkant. Jeg er ikke helt fornøyd med disse skiene. Jeg syns de blir for brede og utstabile med hensyn til ankelen. Jeg kan følgelig ikke ha fjellski med stålkant på grunn av faren for å kjøre over en hundepote. Er det noen som har andre anbefalinger på fjellski uten stålkant? Ser Åsnes har en annen variant som heter Finnmark. Denne ser noe smalere ut. Er det noen som har prøvd den? Evt. andre forslag? Bruksområdet mitt er i hovedsak langtur/ Haradangervidda, etc. Uten pulk, men med sekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnmark er etter mitt begrep ei super ski. Eg lot vere å kjøpe dei andre modellane nett pga det du nevner, og venta på Finnmark som eg visste skulle komme. 

Skia har særs gode allroundeigenskapar, og funkar godt under vekslande forhold, nett som ein kan finne på Hardangervidda.

Brukte mine Finnmark omlag 20 dagar i fjor, med alt frå pulk med bikkja framfor meg, til sekk og "rompetasketur". På turar med pulk eller slede mellom meg og bikkjene føretrekk stålkantar pga kreftene i sving, men då er det også minimal fare for uhell.

Må dog seie at Finnmark sitt overraskande godt også på hardt føre. Hadde eit par unnakjøringar i fjor som var greit friske med pulk og bikkjer på hardt føre, gjekk som ein drøm. Skal nevnast at eg har ganske vridningsstive skisko. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror strengt tatt det er støvlene som er problemet.

For at BC systemet skal fungere på noe annet enn islagte vann (satt på spissen) må støvlene ha stor grad av stivhet. For myk såle fører til at den vrir seg, da hjelper det ikke om ankelstøtten er god heller. 

Du kan prøve å vri på støvlene, de skal ikke oppføre seg som en svamp. Har du mulighet til å låne et par ski av noen bekjente for en liten testrunde kan du få prøvd de støvlene på et par andre ski før du evt. kjøper nye (og risikerer å være like langt).

Crispi Stetind er en god BC støvel, jeg byttet til den fra Alfa Skarvet som er håpløs myk. Det var som natt og dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er muligens litt kritisk her nå, men jeg synes det er rart at man monterer BC -binding på så brede ski i utgangspunktet. Jeg har sågar sett Kongsvold med BC bindinger og jeg skjønner ikke hvordan dette kan gi god kjørefølelse.

Selv har jeg både Breidablikk og Kongsvold, begge med Voile 3 pin cable 75 mm. Det er mulig det er Åsnes og sportsbutikkene som i mangel av tilgang på skikkelig 75 mm tyr til BC, men optimalt kan det neppe være når skia blir bredere enn Åsnes Nansen. Både Breidablikk og Kongsvold blir begge gode og stabile ski med 75 mm binding og dertilhørende sko. Kongsvold krever igjen enda stivere sko enn Breidablikk for optimal kontroll med pulk og hund...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Omnilite skrev:

Crispi Stetind er en god BC støvel, jeg byttet til den fra Alfa Skarvet som er håpløs myk. Det var som natt og dag.

Det er desse eg har au. Knallgod. 

Det skal dog seiast at Finnmark er ei rankare og smalare ski, så den vil i tillegg vere hakket betre på kant uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.