Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøplugger eller snøanker?


Bibi

Anbefalte innlegg

Skal igang med teltturer på vinteren og lurer litt på hvordan jeg skal "feste teltet i snøen"...

Hva foretrekker dere; snøplugger på 30 eller 50 cm eller snøanker? Og hvorfor?

Kommer selvfølgelig til å bruke ski og staver til bardunene...

Endret av Bibi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker lite ski og staver fordi det..

1. Gjerne brukes på dagen (Har mye campaktig adferd på vinteren der teltet står samme sted hele helgen.)

2. Gjerne er krise om en stavtopp eller trikse blir ødelagt fordi de fryser fast i snøen.

 

Foretrekker 30 til selve teltet og 50 cm til barduner. Pleier ha med to brøytestikker som er 2 meter som jeg gjerne bruker på vindsiden. Disse ankrer jeg også gjerne teltet med under oppsetting i vind. Har også positiv effekt at de har refleks i toppen. (Ikke rapp noen langs veien 😉)

 

Har normalt så mange pakksekker osv med at jeg kan ofre et par slike og grave ned som anker om det er veldig løse forhold. Det kan jeg også gjøre med en lengre grein f.eks og feste 2-3 barduner i samme stokk og grave ned.

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Espen Ørud skrev:

Foretrekker 30 til selve teltet og 50 cm til barduner. Pleier ha med to brøytestikker som er 2 meter som jeg gjerne bruker på vindsiden. Disse ankrer jeg også gjerne teltet med under oppsetting i vind. Har også positiv effekt at de har refleks i toppen. (Ikke rapp noen langs veien 😉)

Slår et slag for brøytestikkene, de fungerer veldig godt til formålet. Fester seg  godt til snøen og ødelegger ikke bardunene. Biltema selger pakker, hver med 6 stk stikker, så det er ikke nødvendig å stjele de som står langs veien 👌🏼 Iallefall ikke før de ender opp som nedfallsfrukt i veggrøftene på vårparten engang.... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Gikk nylig til innkjøp av 30cm og 50cm snøplugger fra helsport ifra sportsnett.no. Hadde fra før 3-4 fra MSR.  Min erfaring tidligere var at granbar og lignende funket like bra som teltplugger, men med gjester denne gangen ville jeg være forsikret at alt funket. Sukk, 1000kr senere. Helsport sine plugger er ganske svære og veier mye, men burde duge. Som andre har kommentert, sub-optimalt bruke ski og staver osv hvis du skal i fra teltet og la den stå. Hvis du har lysst å spare peng, foreslår rett og slett kvister osv, gjerne med barnål på. Nå er innkjøpet gjordt, jeg slipper tenke på det..men 8x 50cm teltplugger var kanksje unødvendig, kan ikke se for meg det blir så my snø i Vestlandet i framtiden..siste 5-8 år har vært katastrofalt...8x30cm derimot kan komme godt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/23/2019 at 12:19 PM, Emanuel Desperados said:

Hvis du bestemmer deg for 31cm snøplugger, vil jeg anbefale ebay. Der finner du disse i pakker med 5 stk for mellom 50-100 kr og gratis frakt, kontra 3-400 kr som helsport sine koster. Laget i aluminium og gjør jobben og vel så det. 

for sent. Ble helsport sine..men hadde en tidsfrist...og leste innlegget bare nå etter å ha hentet snøpluggene. Vel vel, jeg som er vanligvis en god ebayer..nå vet jeg til neste gang...fa..n heller...

Endret av squidman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har laga mine eigne snøpluggar på Gjerdesaga. ca 25cm lange, firkant i tverrsnitt og topp som vanlege pluggar. Eg har alltid med meg slike pluggar til alle festepunkta på teltet. Dei har fungert for meg, men eg har aldri brukt dei nedi skogen, kun på fast snaufjellsnø. Dei frys fast til snøen etter kort tid, så eg må stort sett stikke spaden nedimellom for å få dei laus att.

Det største problemet eg har møtt på, er å få dei nedi hard snø. Klok av skade, har eg byrja å ha med ein vanleg, kraftig plugg til å lage hol med, dersom det er harde forhold. Med den til lage eit hol, fekk eg ned kvar einaste plugg også i påska i år. Utan den, hadde eg vel ikkje fått ned ein einste ein av snøpluggane mine.

Det hender toppen knekk av, så dei er ikkje evigvarande.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Lavvosolberg skrev (1 minutt siden):

Er det noen som vet om man får tak i 50 cm vinterplugger fra Kina eller andre plasser for en billigere penge enn her i Norge? Har lett gjennom AliExpress og eBay uten suksess. 

Finner bare 30 cm. Men de er også mye bedre kvalitet enn helsport sine.

De er malt/lakket, lettere, og ingen skarpe kanter. Helsport sine må pusses ned masse skarpe kanter på, de er myke, og tyngre.

Bruker selv anker på barduner, og 30 cm rundt teltet, men gjerne noen kraftigere/lengre på vindsiden av teltduken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

 

De er malt/lakket, lettere, og ingen skarpe kanter. Helsport sine må pusses ned masse skarpe kanter på, de er myke, og tyngre.

 

Urban legend...

Jeg har ca 50 av Helsport sine plugger i lang og kort utgave. Aldri vært behov for å pusse noe som helst...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine snøplugger fra Aliexpress har fått en rask runde med fila. Flesteparten hadde noen skarpe kanter jeg ikke vil ha med på tur. Noen var også temmelig ok.

Litt lavere forventninger med direkte leveranse fra Aliexpress kontra Helsport. Ok til prisen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (10 timer siden):

Urban legend...

Jeg har ca 50 av Helsport sine plugger i lang og kort utgave. Aldri vært behov for å pusse noe som helst...

Alldeles ikke! Ikke de jeg kjøpte ihvertfall.

Jeg kjøpte en pakke, det gikk ikke an å få de ned i posen igjen uten å kutte den opp. Jeg leverte de tilbake til helsport, og fikk en pakke snøanker tilbake som plaster på såret for dårlig produkt.

Pluggene fra Aliexpress, kjøpt i flere omgengser, kan jeg bruke som skjè uten fare for å kutte meg.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (20 minutter siden):

Alldeles ikke! Ikke de jeg kjøpte ihvertfall.

Jeg kjøpte en pakke, det gikk ikke an å få de ned i posen igjen uten å kutte den opp. Jeg leverte de tilbake til helsport, og fikk en pakke snøanker tilbake som plaster på såret for dårlig produkt.

Pluggene fra Aliexpress, kjøpt i flere omgengser, kan jeg bruke som skjè uten fare for å kutte meg.

Så at du fikk èn pose med plugger som hadde sluppet gjennom kvalitetskontrollen betyr at Helsportplugger må slipes?

Til sammenligning har jeg altså 6 poser som aldri har sett så mye som et sandpapir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (9 minutter siden):

Så at du fikk èn pose med plugger som hadde sluppet gjennom kvalitetskontrollen betyr at Helsportplugger må slipes?

Til sammenligning har jeg altså 6 poser som aldri har sett så mye som et sandpapir...

Det står plenty av brukererferinger tilsvarende mine på forumet om Helsportplugger, og da var jeg ikke overrasket når jeg åpnet min pose og den også inneholdt dårlige plugger. Det var en julegave.

Så min opplevelse er ikke unik, siden det tydeligvis er det du antyder:

Første søketreff:

3F0B1039-3E94-4498-82F4-2928790024A2.thumb.png.e2d681e6dbf4bc9a646996eb364035c3.png
 

Jeg er veldig veldig glad for at du har fått noen helsportplugger med normal kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.