Gå til innhold
  • Bli medlem

Carvingpakke eller mer allround til nybegynner?


Larsdx

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe bakkeski til junior og da må også far i sving. Er som nybegynner å regne, dama er noe mer dreven. 

Om jeg får dreis på teknikken ser jeg for meg at det blir en god del turer i Tryvann og Hemsedal i løpet av sesongen. Skal få noen timer med instruktør straks det er forhold for bakkeski. 

Jeg er klar over at det normalt anbefales å kjøpe en rimelig carvingpakke til nybegynnere og det er vel det jeg i utgangspunktet har tenkt jeg også. Men kjenner jeg meg selv rett kommer jeg til å få lyst til å prøve meg på noen enklere toppturer i løpet av vintersesongen. Vi skal for eksempel til et område i Sogn i jula hvor det ikke er tilgang på heis uten å ta ferge, men svært bra forhold for toppturer.

Kan jeg gå for en "allmountain"-pakke eller kommer det til å ødelegge mye i starten? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er bedre å kjøre to forskjellige sett. Spesielt siden du sier det blir mye bakke. Jeg er nybegynner og fikk veldig god start av carvingpakka. Det er uten tvil enklere i preppa bakke. 

Har også et enkelt og greit oppsett for topptur kjøpt brukt. Men bruker de innimellom i bakke for å trene. Men det er myke og vanskeligere å stå i bakke med disse. Støvlene er også mykere. 

Men det er umulig egentlig for meg og si hva som er best til deg. Men personlig er jeg glad jeg har dobbelt sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gittiamo, ja det er jo på en måte logisk det du skriver. 

På den andre siden: Det finnes tydeligvis en del all moutnain-pakker som skal være bra både til bakke og enklere toppturer. Da snakker vi naturligvis ikke haute route eller mange timers anmarsj. 

Jeg har også flere par langrennski, fatbike og flere andre vintersykler. Vet jeg sikkert bare kan kjøpe et par carvingski brukt og supplere seinere, men har en liten djevel i hodet som alltid vil ha noe nytt og fint. 

Merk også at det er allmountainski jeg vurderer som et alternativ til carving og ikke mer rendyrkede randonnegreier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan slå deg til ro med litt tungt utstyr til de toppturene så trenger du ikke tape så mye i forhold til bakkekjøring. Det blir jo mer slitsomt oppover på topptur, men til gjengjeld kan du gi mer gass nedover igjen med en tung og stabil ski.. Rammebindinger ala Marker Tour/Duke funker fint i bakken. Ville ikke valgt noe bredere enn 90 cm for å kante skien godt på hardt føre.  Du kunne se på Dynastar Mythic 87 for eksempel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint å kjøre med allmountain ski i bakken. De er tross alt ALL mountain. Det som skiller dem fra carvingski, på generelt grunnlag, er at de ofte er litt mykere i flex, de har litt større radius (mindre innsving), og de er litt mer lekne. Det vil selvfølgelig variere fra modell til modell, men generelt tror jeg ikke du kommer til å hate en all mountain ski. Jeg er også enig at du ikke bør kjøpe for brede ski. Ski som er bredere enn 110mm på midten (da er de bredere i endene!) er vanskeligere å styre og kante. Bindingsvis så kan du fint komme unna med en Marker F12 som ikke er spinnvilt dyr. Det vil bli dyrere enn carvingpakker. Skal du gå topptur med ski må du også ha feller, støvler som man kan "låse" opp ankelen på slik at du kan gå. Da blir det dyrere. Du kan jo selvsagt gå med skiene på sekken, og støvlene på skiene og ha med et ekstra sett med sko. Det gjorde vi tross alt "back in the day".

Hvis du ikke har god teknikk "on piste" så kommer du ikke til å automatisk trives off piste. Forholdene er variable, og du kan møte alt fra is, skare, til gjennomslagsføre i samme tur og samme linje. Du kan selvsagt også finne nydelig pudder, men det er ikke det det er mest av på fjellet. Hvor god skien din er spiller ikke allverden i gode forhold, og det finnes heller ikke én randonneeski som takler alt. Det som i all hovedsak skiller denne type ski er at turen opp blir langt mer spiselig.

Jeg tror jeg ville kjøpt noe brukt jeg. Da får du mer for pengene, og hvis du kjøper brukte carvingski fra nybegynneren i fjor som skal ha bedre ski i år så får du de til knallpris, og du kan selge dem videre til neste års nybegynner. Støvler er mer personlige, så der tror jeg at jeg ville kjøpt egne og heller lagt pengene der.
NB! Ikke alle støvelstørrelser passer på skiene. Bindinger er ofte skrudd for størrelsen til den støvelen som skulle brukes. Sjekk derfor at bindingen passer før du kjøper brukt hvis du ikke har kompetanse til å flytte den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ender opp med å være fornuftig og kjøpe disse brukt: 
https://www.skis.com/2015-head-rev-78-ski-review/osvr-363206,default,pg.html

Også handle støvler og andre ting jeg trenger på markedet til Oslo sportslager. 

Da er nok tanken at jeg kan supplere med noe all mountain eller randonnee om jeg blir hekta. Bør jeg ha det i bakhodet når jeg kjøper støvler, eller må det da uansett bli to par?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mine Scarpa Maestrale både i bakke og på tur. Pass bare på at du kjøper et par som passer i alpinbindinger. Mange randostøvler har for liten vinkel i ankelen til å være gode i bakken. 

En fordel med randostøvler i bakken er at man kan åpne låsen til gåmodus veldig lett, og det er duperdigg å slappe av i heisen uten å måtte stå med vinkel i kneet. Hvis du skal på messa til Sportslageret får du god hjelp der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Larsdx skrev:

Da ble det faktisk skoene @Lompa anbefalte. Så får vi se om det dukker opp noe randoski i løpet av vinteren...

Brukte randoski er ofte bra "value for money". To viktige ting du skal sjekke:

1. Sålen har ikke riper som går inn til kjernen. Små riper som går et par mm ned går fin an å fikse. Riper til kjernen kan ødelegge skien.

2. Sjekk at støvlene dine passer. Randobindinger kan nesten ikke justeres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Larsdx skrev:

Litt på siden, men ville dere kjøpt sesongkort på Tryvann eller Varingkollen? Kjøretid blir omtrent det samme avhengig av rushtider, Nittedal litt billigere på grunn av bompenger

Forrige sesong så fikk man kombinert Drammen og Tryvann på samme sesongkort. Da er det faktisk et veldig godt alternativ. Dramme er bra. 

Men Tryvann alene er ikke så kult om du skal stå etter jobb. Min erfaring er at det er mye organisert trening og som «turist» der stiller man bakerst i rekka på nedfartene. Men kan være det er dager det ikke er trening. 

Beste ville dog vært om Varingskollen, Tryvann og Drammen gikk på samme sesongkort 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.