Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som vet om noen fine områder rundt Asker/lier/drammen?


MichaelK

Anbefalte innlegg

Hei. jeg er tilflyttet fra nordland og leter etter noen flotte områder for å dra på telttur nå på høsten?

Jeg vil komme meg litt unna populære terrenger og syns det har vært vanskelig å finne følelsen av og være "aleine" :)

 

tar imot alt av tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje litt "over the hill"  "å være aleine" i områdene her. Jeg er kjent i Asker, og erfaringen er at det er en og annen person nesten "overalt", og det kan dukke opp folk der du minst aner det. Ville tippe det samme i Drammensmarka og på Konnerud-siden av Drammensdalen der jeg er litt kjent. Jeg ville foreslå å saumfare kartet og finne steder som er langt fra hytter/bebyggelse, langt fra stier og langt fra utsiktspunkter og fine topper. Dra på tur utenom ferier, helger og helligdager. Jeg jobber turnus og er derfor på tur på slike dager da folk flest jobber. Selv da treffer man på pensjonister og andre som har anledning til å gå på slike tidspunkt. Det fine med pensjonister er at man sjelden treffer dem utenom stien, de kommer gjerne i i små grupper på 2-5 personer og skravler hele tiden slik at man hører dem på lag avstand og kan unngå dem hvis man ønsker det ved å gå ut av stien. Man hører folk, men man trenger ikke nødvendigvis å se dem om en ikke ønsker. Du kan stå 5m fra stien og folk som skravler senser deg ikke. Jeg har selv ett elg som står 5m fra stien, og skravlebøttene som går forbi ser ikke en tøddel av elgen, men den står jo da helt i ro. Selv bruker jeg å følge stier til et område jeg finner interessant og soser rundt der utenom stier i skrenter og kratt. Da føler jeg meg ganske alene.

Rådene mine er altså som følger:

1. Saumfar kartet og let frem steder langt fra hytter/bebyggelse, stier, utsiktspunkter, populære utfartsområder og fine topper

2. Dra på tur utenom ferier, helger og helligdager

3. Allikevel, vær forberedt på å møte folk overalt der du minst aner det

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Jeg er klar over at det ikke er så lett å være helt aleine her nede, men man kan jo drømme :)

har tatt tipset ditt og sett meg ut finnemarka som første lokasjon jeg skal prøve meg på. Om man går litt utenom stiene som du sier finner man sikkert noen fantastiske leirplasser.ø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MichaelK skrev:

Jeg er klar over at det ikke er så lett å være helt aleine her nede, men man kan jo drømme. har tatt tipset ditt og sett meg ut finnemarka som første lokasjon jeg skal prøve meg på.

I sentrale strøk, er det ofte folk i naturen (også jegere).  Finnemarka er fin. Minst folk er det nok i de nordlige områdene, som Bredli området. (Søk Bredliflaket 702  m.o.h. og området rundt).  Raskest tilgang (til fots) er nok  fra bl.a. fra Røyne, på Øverskogen, i Lier. Ellers er det andre veier inn fra nord og vest, samt flere skogsbilveier. Men de nordlige områden er høyt oppe, så snøen kommer tidligere der. Mange fine områder i den mittere delen av Finnemarka også, men ønsker du å være mest mulig aleine, bør du et stykke fra skogsbilveg og de mest brukte stiene.

Vestmarka (del av Nordmarka), er nok også et alternativ. Samme med Hurum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er kanskje blitt nemnt før, men eg kan tilråde deg å sjekke ut Finnemarka. Eg og ein venn gjekk frå Vikersund til Drammen på ei helg. Var ein fin tur. Sidan det er så mykje skog der føles det også ganske trygt. Utsikta er ikkje alltid ekstremt god og det er litt dårleg dekning så du bør helst bruke kart og kompass for å navigere. 

**

I Vikersund finst det også ein veldig fin og stor hoppbakke. Å gå opp den er ganske god trim, og viss du går opp på toppen der treng du ikkje å gå mange metrene før du er heilt aleine og kan slå opp teltet ditt. Men dog det er jo ein viss kjøretur frå Drammen til Vikersund. Det går elles buss til Vikersund også viss du ikkje har bil. 

 

Kjenner meg forsåvidt igjen i din søken etter alenefølelse. Då eg budde i Oslo fekk eg alltid opplevinga av at eg måtte gå svært langt i Nordmarka før eg endeleg kom til ein stad der det var heilt stille og der eg ikkje risikere å støte på folk og bråk. 

 

Endret av Anders P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips fra Østlending som har flyttet andre veien (Finnmark) og stort sett fortsatt har til gode å møte folk på tur ;-)

Sjekk kart. Start gjerne med sti/vei, men sikt så på et område tilsynelatende uten stier. Kommer du 200 meter vekk fra sti møter du stort sett aldri noen. Det krever innimellom at du må brøyte deg litt vei gjennom gratt og kjerr, men det er fin trening og er stort sett alltid verdt det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.