Gå til innhold
  • Bli medlem

Jerven duk eller lignende


can

Anbefalte innlegg

Noen som har tips eller synspunkter og komme med? Formålet er hjortajakt, postering i dårligt vær, ofte trange poster så viltet kommer tett innpå.

Skal ikke brukes til alt muligt annet rart, har lurt litt på helsport sin extreme https://www.xxl.no/helsport-fjellduk-x-trem-kamuflasje-brun/p/1024349_1_style denne her alltså.

Noen som har prøvd? Litt av problemet er at jeg ikke har hatt noe sånt før så jeg vet ikke helt hva jeg skal ha.

klar øve at ekspertisen befinn seg på kammeret, men fekk så dårleg respons der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har mange døgn til sammen i Jerven Hunter på hjortejakt i regnfulle vestlandslier gjennom de siste 6 årene. Mitt tips er enten Hunter eller Extreme. Noen ganger blir det kaldt med Hunter når det er rundt null og det blåser og da har jeg ønsket meg Extreme. Hunter veier ca 1500g og Extreme 2000g men for min del spiller ikke det noen rolle. Det viktige for meg er å ikke fryse. En kald jeger er en dårlig jeger. Jaktkompisen har både Hunter og Helsportvarianten, men velger Hunter hver gang uten at jeg har merket meg hvorfor. Mener det var noe med enkelheten til jervenduken. 

Vi begge er uansett enige om at det kun er børsa som er viktigere enn Jervenduken når vi posterer.  

EDIT: Kommer en Extreme fra Fjellsport til meg i dag btw. Topp også som soveposeforsterker på tur med ungene. 

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså du spør helt riktig sted. Jeg drar omtrent aldri på overnattingsturer uten min Jerven extreme. Deres fjellcamo er VELDIG bra for mennesker (jeg har ikke spurt noen hjort). Jerven selv sier de har tenkt på både termisk avtrykk og lukt i designen slik at den er skapt for jakt. 

Jerven holder til i Odda og storviltjakt var deres nisje da de lanserte fjellduken. Jeg hadde ikke tvilt et sekund. Jeg har ikke prøvd hunter så mye, og vektforskjellen er såpass liten at det spørs om det er verdt det.

Merk dog at glidelåsene ikke er helt vanntette, og det er hull i hjørnene (maljer).

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sjekket selv, men en jeger jeg kjenner velger Jerven framfor Helsport fordi den etter hans oppfatning bråker mindre og man vil være stille på jakt.

Endret av Miamaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har brukt helsport sin i mange år. Den er kjempefin med armer og hette. Selges med jevne mellomrom billig på xxl. Kondens er alltid en utfordring i dårlig vær. Jeg fyrer med 2-3 telys mellom beina når været er som værst og man blir sittende noen timer på post. Han tar kondens og gir behagelig temp. Viktig å ha nesa utenfor. Passer også på å sitte slik at lysene brenner mellom knærne. Om det skremmer elgen vet jeg ikke men det gjør det svært behagelig å sitte på post. Ett lys blir for lite, men to på kanten, mens 3 er helt perfekt. 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.