Gå til innhold
  • Bli medlem

Gjest fightingfalcon

Anbefalte innlegg

Gjest fightingfalcon

Hvilken type fuel bruker folk til primusene nå som vinteren kommer?  Jeg er mest vant med gass, men har brukt primus powerfuel og colemanfuel da dette

har vært det de har hatt på sportsbutikkene. Jeg ser folk handler både på biltema, felleskjøpet og bensinstasjon? Er alt dette 4 takts alkylatbensin, eller er det

forskjeller? jeg prøvde å finne litt om det på forumet. Jeg leste at noen hadde dårlig erfaring med Cirkle K sin alkylatbensin.

Prisforskjellen er jo betydelig mellom de forskjellige produsentene. Jeg ser at powerfuel kostet 119,- pr liter sammenlignet med biltema sin til 34,90,- ?! 😮

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, fightingfalcon skrev:

har du en favorittleverandør av 4-takt alkylatbensin, eller er det hipp som happ?

 

Jeg regner med at disse er laget etter en standard, som gjør at maskinene de er laget for skal fungere som de skal, og dermed er trolig variasjonen lite eller ingen. Jeg tipper at mange merker kommer fra samme raffineri.

Jeg har bare kjøpt på bensinstasjonen jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste er at alkylaten ikke er gammel, ett år går greit, tre år gammel var ikke noe suksess.. mener å huske at FK mente at holdbarheten var 3mndr på åpnet flaske (nå er sikkert primusen mindre kravstor enn en forbrenningsmotor.. men..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sig Man skrev:

.. mener å huske at FK mente at holdbarheten var 3mndr på åpnet flaske (nå er sikkert primusen mindre kravstor enn en forbrenningsmotor.. men..)

Høres litt rart ut da folk som selger gressklippere, snøfresere og motorsager anbefaler at man kjører litt  på alkylatbensin og fyller opp tanken pga at den ikke forringes på samme måten som vanlig "pumpebensin" :)
Kjenner mange som nettopp gjør dette og de er kvitt problemet med motorer som er vriene å starte etter lang tid
uten å ha vært i bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Sig Man said:

Viktigste er at alkylaten ikke er gammel, ett år går greit, tre år gammel var ikke noe suksess.. mener å huske at FK mente at holdbarheten var 3mndr på åpnet flaske (nå er sikkert primusen mindre kravstor enn en forbrenningsmotor.. men..)

Her er hva Aspen sier om sin alkylat:
" Normalt kan Aspen alkylatbensin oppbevares i flere år uten at egenskapene forringes. Holdbarheten avtar imidlertid hvis man slurver med å skru igjen korken, lar dunken stå lenge i direkte sollys, eller hvis man på annen måte utsetter dunken for høye temperaturer. "

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Sig Man skrev (På 6.10.2019 den 22.53):

Viktigste er at alkylaten ikke er gammel, ett år går greit, tre år gammel var ikke noe suksess.. mener å huske at FK mente at holdbarheten var 3mndr på åpnet flaske (nå er sikkert primusen mindre kravstor enn en forbrenningsmotor.. men..)

Hø? Eg har berre årgangsbensin på brennarane våre, ingen av oss som hugsar kva tid alle den suppa blei kjøpt. Funkar som berre det, kva skulle eg eigentleg merke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er til intern forbrenning i en motor, ikke ekstern forbrenning i en jetmotor som primusene våre lagringsegenskaper betyr noe særlig.

Fossilbensin taper seg fortere da den inneholder mere flyktige stoffer og er mindre raffinert enn alkylatbensin som inneholder mere stabile stoffer.

Hva væska blir lagra i spiller også en stor rolle. Permeasjon er noe du finner i de fleste stoffer, plast svetter mere enn feks. tretønner, som man bruker for å oksidere/redusere vin i.

Glass og metall er å foretrekke, god gammaldags jerrykanne.

Octane Stability: High Octane vs Low Octane Fuels

Etter ei god stund får nok bensinen egenskaper som parafin, diesel har et oktantall på rundt 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet litt forskjellig 4-takt bensin. Jeg fikk ikke den til jula til å brenne like bra som biltema og felleskjøpet sin. Fikk periodevis litt gul flamme og litt blafring. Om det var rusk et eller annet sted eller noe med bensinen vet jeg naturligvis ikke. Men så det verken før julakanna og ikke etter. 
Nå bruker jeg stort sett bare biltema sin, billig og man får de i litersflasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du Østerdalen så ta med ei kanne og fyll parafin fra pumpe på Tynset, Circle-K eller Max oppi gata.

Parafinparafin, ikke noe lampeolje, tennvæske, varmeolje eller annet parafinderivater.

Når det er sagt så er lampeparafinen til Biltema gullegod, det er nafta, feedstocken de bruker til å lage bensin, parafin og annet.

Eneste er at den er "tung", lite raffinert, og tåler dårlig å mikses om du har flasker med ymse skvetter, gelerer seg lett i blanding, men ellers som smør å fyre med.

Ikke helt som coleman-fuel som også er nafta, men den er "lett".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet den lampeparafinen til Biltema men synes den var tung å forvarme. Testet den på 111 og 111T. Virket som jeg trengte mer enn en kopp røsprit for at det skulle bli varmt nok. Synes tennveska de har fungerte mye bedre. På bensinbrennerne bruker jeg Kemetyl sin. Coop Obs hadde tilbud på 6 liter for kr 100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.