Jump to content

Guest fightingfalcon
 Share

Recommended Posts

Guest fightingfalcon

Hvilken type fuel bruker folk til primusene nå som vinteren kommer?  Jeg er mest vant med gass, men har brukt primus powerfuel og colemanfuel da dette

har vært det de har hatt på sportsbutikkene. Jeg ser folk handler både på biltema, felleskjøpet og bensinstasjon? Er alt dette 4 takts alkylatbensin, eller er det

forskjeller? jeg prøvde å finne litt om det på forumet. Jeg leste at noen hadde dårlig erfaring med Cirkle K sin alkylatbensin.

Prisforskjellen er jo betydelig mellom de forskjellige produsentene. Jeg ser at powerfuel kostet 119,- pr liter sammenlignet med biltema sin til 34,90,- ?! 😮

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, fightingfalcon skrev:

har du en favorittleverandør av 4-takt alkylatbensin, eller er det hipp som happ?

 

Jeg regner med at disse er laget etter en standard, som gjør at maskinene de er laget for skal fungere som de skal, og dermed er trolig variasjonen lite eller ingen. Jeg tipper at mange merker kommer fra samme raffineri.

Jeg har bare kjøpt på bensinstasjonen jeg.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Sig Man skrev:

.. mener å huske at FK mente at holdbarheten var 3mndr på åpnet flaske (nå er sikkert primusen mindre kravstor enn en forbrenningsmotor.. men..)

Høres litt rart ut da folk som selger gressklippere, snøfresere og motorsager anbefaler at man kjører litt  på alkylatbensin og fyller opp tanken pga at den ikke forringes på samme måten som vanlig "pumpebensin" :)
Kjenner mange som nettopp gjør dette og de er kvitt problemet med motorer som er vriene å starte etter lang tid
uten å ha vært i bruk.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Sig Man said:

Viktigste er at alkylaten ikke er gammel, ett år går greit, tre år gammel var ikke noe suksess.. mener å huske at FK mente at holdbarheten var 3mndr på åpnet flaske (nå er sikkert primusen mindre kravstor enn en forbrenningsmotor.. men..)

Her er hva Aspen sier om sin alkylat:
" Normalt kan Aspen alkylatbensin oppbevares i flere år uten at egenskapene forringes. Holdbarheten avtar imidlertid hvis man slurver med å skru igjen korken, lar dunken stå lenge i direkte sollys, eller hvis man på annen måte utsetter dunken for høye temperaturer. "

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Sig Man skrev (På 6.10.2019 den 22.53):

Viktigste er at alkylaten ikke er gammel, ett år går greit, tre år gammel var ikke noe suksess.. mener å huske at FK mente at holdbarheten var 3mndr på åpnet flaske (nå er sikkert primusen mindre kravstor enn en forbrenningsmotor.. men..)

Hø? Eg har berre årgangsbensin på brennarane våre, ingen av oss som hugsar kva tid alle den suppa blei kjøpt. Funkar som berre det, kva skulle eg eigentleg merke? 

Link to comment
Share on other sites

Det er til intern forbrenning i en motor, ikke ekstern forbrenning i en jetmotor som primusene våre lagringsegenskaper betyr noe særlig.

Fossilbensin taper seg fortere da den inneholder mere flyktige stoffer og er mindre raffinert enn alkylatbensin som inneholder mere stabile stoffer.

Hva væska blir lagra i spiller også en stor rolle. Permeasjon er noe du finner i de fleste stoffer, plast svetter mere enn feks. tretønner, som man bruker for å oksidere/redusere vin i.

Glass og metall er å foretrekke, god gammaldags jerrykanne.

Octane Stability: High Octane vs Low Octane Fuels

Etter ei god stund får nok bensinen egenskaper som parafin, diesel har et oktantall på rundt 25.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet litt forskjellig 4-takt bensin. Jeg fikk ikke den til jula til å brenne like bra som biltema og felleskjøpet sin. Fikk periodevis litt gul flamme og litt blafring. Om det var rusk et eller annet sted eller noe med bensinen vet jeg naturligvis ikke. Men så det verken før julakanna og ikke etter. 
Nå bruker jeg stort sett bare biltema sin, billig og man får de i litersflasker.

Link to comment
Share on other sites

Kjører du Østerdalen så ta med ei kanne og fyll parafin fra pumpe på Tynset, Circle-K eller Max oppi gata.

Parafinparafin, ikke noe lampeolje, tennvæske, varmeolje eller annet parafinderivater.

Når det er sagt så er lampeparafinen til Biltema gullegod, det er nafta, feedstocken de bruker til å lage bensin, parafin og annet.

Eneste er at den er "tung", lite raffinert, og tåler dårlig å mikses om du har flasker med ymse skvetter, gelerer seg lett i blanding, men ellers som smør å fyre med.

Ikke helt som coleman-fuel som også er nafta, men den er "lett".

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg testet den lampeparafinen til Biltema men synes den var tung å forvarme. Testet den på 111 og 111T. Virket som jeg trengte mer enn en kopp røsprit for at det skulle bli varmt nok. Synes tennveska de har fungerte mye bedre. På bensinbrennerne bruker jeg Kemetyl sin. Coop Obs hadde tilbud på 6 liter for kr 100.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Similar Content

    • By thomas christensen
      Hei, jeg forsøker å montere på multifuelkit 737380 for Gravity, riktig noozle er satt inn og nettingen er på, men når jeg skrur på forvarmingsdelen med pute, får jeg ikke foldet det ene beinet på primusen inn og ut. (Den delen er litt i veien for beinet.) Kan ikke se at det står noe om det i bruksanvisningen. Har sjekket youtube, der er det tutorial for Primus Spider, men jeg blir ikke noe klokere der. Kanskje noen kan hjelpe?
    • By orca
      Hei!
      Jeg skal kjøpe meg en teltovn for bruk i både lavvo litt større telt. Jeg er på utkikk etter en ovn som går på diesel/parafin. Vekt og størrelse er av mindre betydning, da det blir scooter eller andre kjøretøy til denne type bruk.
      Velle volcano M94 er jo en norsk "klassiker" som både er driftsikker og stabil. Samtidig sier flere at denne er utviklet primært for F34 drivstoff (parafin), og at den brenner dårligere, og med mye mer soting når man bruker diesel. Tilgangen for oss "sivilister" på F34 vet jeg ikke noe om, og ren parafin har jo blitt veldig dyrt..
      https://www.velle.no/vaare-avdelinger/velle-mekaniske/vaare-produkter/volcano-sauna-multi-fuel/
      https://www.fjellsport.no/velle-volcano-multifuel-stove-m94.html
      En annen løsning jeg har sett på er Canadiske "Pioneer heaters" Disse er utviklet for å brenne diesel, og både trekker og expedition modellen ser greie ut. De har ikke like mye futt som velle volcano, men mer enn store nok for vanlig telt bruk.
      https://www.portablespaceheater.ca/expedition/
      https://www.portablespaceheater.ca/trekker/
      Kokeløsninger, og løsninger for piperør er greie på begge, så det bunner mest ut i hva som vil være best?
      Har noen av dere erfaringer med de Canadiske ovnene? Tenker spesielt på driftssikkerhet og kvalitet?
      Regner med langt flere har erfaring med M94 ovnen, men hva er deres erfaringer med diesel på denne?
      Det enkleste hadde nok vært M94 med F34 drivstoff, men vet noen hvor man kan få kjøpt slikt drivstoff, og til hvilke priser?
       
      Mvh
      Ole Petter


    • By Franke
      Etter lang tid om et ønske om en sit on top kajakk for å fiske på områder mann ellers ikke når fra land, så ble det en prøve fra biltema sin. Hadde ingen forhåpninger eller forventninger. Men jaggu ble jeg overrasket over den. Så fornøyd etter test tur, at det ble en til oss begge to.
      Hadde oss en test tur sammen og en liten fiske prøve.
      Rimelig og moro. Meget stabil, retningsstabiliteten er ok, tar bølger greit. Jaggu moro sak.
      Ble enten denne eller den fra jula som er kortere og bredere. Men jeg kommer til å bytte ut årer mot noen som er 10-20cm lenger. Fisker finfint i den. Fin start på «sjølivet»😃



    • By Thor-Øyvind Ødegaard
      Har en primus multifuel jeg kjøpte for ca 10 år kanskje 15 år siden. Skal kjøpe repsett til denne og husker ikke hva for en modell dette er.  Noen som greier å se det på dette bildet?

    • By Aerosani
      Hei!
      Mitt første innlegg her, ser det er mye kunnskap og visdom på dette forumet og lurte på om dere kunne hjelpe meg med noe. 
      Jeg er ute etter å kjøpe min første primus, og det står mellom en optimus 111T eller MSR whisperlite (evt. international). Stillebrenner er noe jeg prioriterer, da jeg vil kunne ha den i teltet uten å måtte skrike for å gjøre meg forstått. Liker også å ha valget mellom bensin, gass og parafin, altså en multifuel. Har lekt med tanken å kjøpe en optimus 111T, da jeg har et inntrykk av at disse er solide og virker som de skal. Tenkte eventuelt å kjøpe fra Olav Teigen med repsett til 1495,-. Har også sett på en Whisperlite international på Finn.no, og eventuelt kjøpe en separat liten gassbrenner, typ pocketrocket, for å ha med på korte turer eller backup. Siden jeg liker tanken av å kunne bruke gass ville jeg kjøpt en sånn med 111Ten også. Hadde det vært en ide å kjøpe en bråkebrenner, Omnifuel el. for å lage mat ute og ha en liten gassbrenner i teltet til å koke vann osv.? Hva tenker menigheten? Er det best å kjøpe en MSR Whisperlite Universal og ha alt i en pakke, eller gå for det som har funket i flere tiår, en 111, eller kjøpe en brukt International og brukt PocketRocket?
      Hjertelig takk på forhånd for hjelp
      M
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy