Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om sekk


Anders P

Anbefalte innlegg

Hei, 

eg er på utkikk etter to sekker. Ein på rundt 50 liter og ein på rundt 90 liter. Pr. idag har eg Norrøna recon Syncroflex 125 liter (over fem kilo)  og ein Gregory sekk på 58 liter 2,2 (kilo)

Så eg lurte litt på å skaffe meg to litt lettare sekker. 

Eg ha høyrt mykje godt om Osprey epos 48 liter. Denne veg 1,2 kilo 

Og så har eg sett at Gregory Baltoro 95 kunne vere den store sekken. Denne veg 3 kilo. 

Kva tenker folk om dette ? Har dykk andre alternativ til to sekker som kunne vere gode, altså komfortable og gå med og relativt lette ? 

Eg tenker å bruke 50 literssekken (Osprey) til dagsturer og helgeturer med overnatting (telt og sove). 

Og så tenkte eg å bruke den store sekken (Baltoro) til ukesturer. 

 

Eg sett pris på alle forslag. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har dameutgaven av Gregory Baltoro (85 liter) og er i all hovedsak godt fornøyd. Fant en brukt til en god pris, og gikk for den blant annet fordi den har blitt høyt rangert i en del tester. Jeg liker bæresystemet og synes den sitter godt på ryggen. Det eneste er at jeg har slitt med gnagsår fra hoftebeltet når jeg har vært på lengre tur over flere dager (har en egen tråd om dette), men jeg vet ikke i hvilket grad det handler om sekken eller andre ting. Jeg liker godt måten sekken er organisert på, med et unntak: sidelommene er litt ubrukelige fordi de "forsvinner" når sekken er full (rommet fylles ut av de tingene som ligger i hovedrommet). Men akkurat det er ikke noe dealbreaker for mitt bruk. 

Jeg kunne tenke meg å også teste ut en Osprey Xena (husker ikke helt hva herreversjonen heter men den finnes jo). Har et finn-søk gående og kommer til å slå til om jeg finner noe, og så sammenlikne de to sekkene over tid og så etter hvert selge den jeg liker minst av de to. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det personlig var såpass stor forskjell på Gregory Deva (Baltor), Xena (Xenith) og en Low Alpine at jeg anbefaler folk å prøve flere opp mot hverandre flere ganger. Jeg var i butikken tre ganger, før jeg valgte Osprey 😂 hadde Low Alpine som nr to. Putta vektskiver oppi sekken og trampe runde på runde i butikken. De er såpass forskjellige at man må kjenne etter hva man selv er komfortabel med. 

Endret av Gittiamo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.10.2019 den 13.49, Anders P skrev:

Eg ha høyrt mykje godt om Osprey epos 48 liter. Denne veg 1,2 kilo

Jeg vil også anbefale Osprey Levity 45. Den veier 830g og kan fint håndtere totalvekt på rundt 11-12kg. Den har tre utvendige, ekspanderende lommer i tillegg til hovedrommet slik at du får plass til ganske mye. Den har ganske høy villedende pris, men jeg fant min på salg til 1499,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jo Bergans Helium 55 et alternativ også, på 1kg. Har bruke denne som lettvektssekk i mange år og er veldig fornøyd. Så fornøyd at jeg i høst kjøpte en ny fordi den gamle var så mye brukt over mange år at den var totalt utslitt. Ligger fortsatt ute på gsport til 989:

https://www.gsport.no/188333-bergans-of-norw-helium-55-tursekk?#758=347915&761=79732

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med hyperlite mountain gear sin porter sekk. 4400 er rundt 70L og 5400 er rundt 90L. Den finnes i mindre versjoner og, men kun de to sistnevnte er tilgjengelig i norsk nettbutikk (packraft Norge). 3400 og 2400 kan bestilles fra USA, men mulig de finnes i svenske nettbutikker. 

Edit: Backpackinglight.se har et godt sortiment av disse sekkene, og de har bedre returpolicy enn å bestille fra USA. I tillegg går det fortere. https://backpackinglight.se/varumarken/hyperlite-mountain-gear/

Ulempen med disse er at de er dyre, og at de er veldig enkle. Det er kun mulig å komme inn i dem via toppen. 

Men de er helt vanntette og laget i et ekstremt robust materiale. 

Jeg har akkurat bestilt meg den nye prism topptursekken dens på rundt 40L

Endret av Prebb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.