Gå til innhold
  • Bli medlem

Kor mange soveposer ?


Anders P

Anbefalte innlegg

Gøy med en liten vareopptelling i skapet. :) Her er de posene jeg bruker for tiden:

Sommer: Warmpeace Solitaire 250. Dunpose med 750 cuin gåsedun på 585g. T-lim +4. Om jeg er nøye med fordeling av dun holder jeg meg varm ned til 5-6 plussgrader med denne. Lett, og kan pakkes ned til størrelse med en håndball, så denne blir ofte med på dagsturer også.

Vår/Høst: Warmpeace Solitaire 500. Dunpose med 750 cuin gåsedun på 1035g. T-lim -9. En fantastisk deilig sovepose, med god hette, varmekrage og nok "fløff". Til bruk her ved trøndelagskysten hvor vi ikke har vinter fungerer den fint som vinterpose også. Tåler fuktighet og røff bruk forholdsvis bra (samme gjelder 250).

Høyfjellssommer: Cumulus Lite Line 300. Dunpose med 850 cuin gåsedun på 620g. T-lim 0. Kjøpte denne for bruk i høyfjellet sommerstid, men har endt opp med å bruke denne utover høsten også pga. komfort og vekt. En utrolig bra pose, men den må behandles pent.

Ikke lenger i bruk:

Helsport Alta. God, gammel fiberpose med T-lim -5 på 1925g (!). Den første posen jeg kjøpte selv, på Villmarksbutikken på Jessheim for omlag 15 år siden. Jeg har overnattet i -13 på et skumunderlag i denne posen. Det var faktisk ikke så kaldt som det høres ut som, men jeg antar det er min utrolig selektive hukommelse som slår inn her. Det er eldstedattera som har brukt denne de siste årene.

Mammut Nordic Spring. Fiberpose med T-lim +4 på 1035g. Min tidligere sommerpose. En solid og god pose som jeg låner bort til andre i ny og ne.

Mammut Nordic OTI Summer. Fiberpose med T-lim +10 på 615g. Kjøpte et par av disse på salg for å ha en lett og rimelig "hyttepose" på sommeren, og de har fungert bra. Jeg har fundert på å bruke denne som ytterpose utenpå Solitarie 500 for ekstra isolasjon og beskyttelse mot fuktighet på vinterstid. Kanskje får jeg testet hvordan det fungerer nå i vinter. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fire. Men trenger egentlig bare to av dem. 

Mountain hardwear rook - 9

Mountain hardwear phantom 0

Det er bare disse to jeg trenger, og kan ha de utenpå hverandre om det er ekstra kaldt. Har også jerven hunter å evt supplere med. 

Har også en fiberpose fra Nemo som funker fint vår, sommer høst. Tror den er 0 grader. Den er egentlig veldig god, men Phantom tar mye mindre plass. 

Har også en veldig gammel med komforttemperatur 15 grader, som jo var helt latterlig å kjøpe for meg som er en frossenpinn og bruker pysj året rundt 😛 den har kun blitt brukt en sommerferie i Hellas. Den er også sikkert en halvmeter for lang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to.

Montbell Downhugger 900 #2 Long, (For folk opp til 198cm) t-comf: 1, t-lim -5. 756gr. Bruker denne vår/sommer/tidlig høst, blir litt kjølig ved 2-3 kuldegrader.

Montbell Downhugger 800 #0 Long, modellen er ikke EN testet, men anslår t-comf til -15. 1432gr.

 

Har lagt min elsk på Montbellposer da de er spiralsydd med stretch slik at man virkelig kan bevege på beina samtidig som posen holder seg tett på kroppen.  

Endret av Bsv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3, etter å ha kvittet meg med en ca 40 år gammel Caravan Skvader - dunpose.

Helsport Alta (syntetisk)
RAB Neutrino Endurance 400 (dun), bare brukt en ned til 4-5 grader, men da er den veldig varm.
Helsport Rago Extreme (kjøpt på 25% rabatt i høst og ikke brukt enda)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut at jeg må ha tre ;-) Tidligere hadde jeg en Helsport Alta jeg brukte i mange år, men som jeg stort sett frøs i og hadde dårlige minner med. Valgte å kaste den for noen år siden..

Mammut Tyin 5-season. Til de kalde pulkturene. Altfor stor for sekk, men solid pose som holder meg varm og tåler mye fukt.

Hagløfs Leo -10. Skikkelig 3-sesongs dunpose. Veier kun en kilo. Brukes tidlig vår og sen høst

Mammut Sphere Spring. Komforttemp 0, dun og veier cirka 650 gram. Brukes så fort det blir plussgrader på våren til det er fare for minus på høsten. Litt varm midt på sommeren.

Har også med hell kombinert de to dunposene på vinteren da de til sammen opptar bare halvparten av volumet til Tyin om jeg må bære i sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ultralett sommerpose i dun (komfortgrense null grader)

3-sesongs fiber, husker ikke merke, kjøpt på Gsport. Brukes primært på turer med tarp e.l. og / eller familieturer hvor vekt ikke har noe å si. 

En tykk og varm Nanok dunsovepose som er oppgitt å tåle -30 . Ikke den letteste vintersoveposen , men ikke den tyngste heller. Med pulk har ikke vekt sååå mye å si. 

Det er aldri noe galt med utstyrshysteri så lenge man har råd, men ser ikke behov for flere poser akkurat nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Litt endring i soveposestrukturen da vinterposen ble retunert. Blir heller å bruke to-pose system dersom jeg skulle forville meg ut på vinterovernattinger.

Sommerpose: Forstsatt Mountain Hardware Phantom Spark på 648 gram (T-comfort 2 og T-limit -2)

Vår og høstpose: Rab Neutrino 600 på 955 gram (T-comfort -5 og T-limit -12)

Fuktige høstnetter pose: Mountain Hardware Lamina 15F/-9 på 1559 gram

Syntetposen kombineres med sommerposen dersom jeg begir meg ut på vinterovernatting, noe jeg ganske sikkert gjør. Men det blir så få turer at jeg ikke kan forsvare en kostbar vinter dunpose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som kombinerer sommer- og høstpose til vinterpose. Forestiller meg at det blir rimelig skvis å ha 2 poser i en, blir det ikke som å å stappe masse isolasjon i et tynt rør, som i praksis ikke gir mye mer stillestående luft (dvs isolasjon) enn høstposen? Hva er erfaringene her??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, fjellkaren skrev:

Til dere som kombinerer sommer- og høstpose til vinterpose. Forestiller meg at det blir rimelig skvis å ha 2 poser i en, blir det ikke som å å stappe masse isolasjon i et tynt rør, som i praksis ikke gir mye mer stillestående luft (dvs isolasjon) enn høstposen? Hva er erfaringene her??

 

2 minutter siden, fjellkaren skrev:

Hadde det ikke vært bedre å ha en pose med liten diameter inni en med stor diameter for å få et tykkere isolasjonslag?

Jo men min dunpose er liten og syntetposen større så det funker gull. Den største må ytterst. 
 

Jeg har en tendens til å snu meg helt rundt et par ganger i posen og våkner ofte med hetta over ansiktet 🤪 men med to poser så holder den innerste seg normalt rundt kroppen. Det funker veldig bra for kålormsoving også. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 poser

Helsport Rago Spring Long (0 grader)

Warmpeace Viking 600 (-9 grader)

i tillegg kjøpt meg en Halite overbag som skal gi masse varme og beskyttelse. Skal teste komboen med Helsport og Halite for første gang i morgen i 0 grader og sludd. 
Totalvekten for begge er da knappe 2 kg og lite pakkevolum så passer bra. Håper jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fjellkaren skrev:

Takk @Gittiamo  Jeg har en vinterpose m ekstrem på -45. Problemet er at den er et blytungt dyr på bortimot 3kg som er en stor motstander mot komprimering. Skal prøve sommer- og høstposen min sammen å se hvordan de funker utover høsten. Uhyre sjelden jeg er på tur når det nærmer seg -30! 😎

Høres litt overkill ut ja 😂 min første erfaring med to-pose var en sliten Helsport Alta inni en høggammal Iglo med comf.temp på +5. Sov ute i -10 uten problem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2019 den 19.38, Larsdx skrev:

En tykk og varm Nanok dunsovepose som er oppgitt å tåle -30 . Ikke den letteste vintersoveposen , men ikke den tyngste heller. Med pulk har ikke vekt sååå mye å si. 

Hvis det er en Ajungilak Nanok dunpose er den knallbra. Jeg hadde en slik, grønn utvendig og oransje innvendig. Den tålte fint -25 grader. Sov som en baby :) 

Edit: Nanok? Det var vel de som startet opp for seg selv når Ajungilak ble kjøpt opp av Mammut. Egentlig en sorgens dag. Da er det ikke den posen jeg hadde. Min var ganske lett.

Endret av Fotogubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pettit skrev:

Jeg har 2 poser

Helsport Rago Spring Long (0 grader)

Warmpeace Viking 600 (-9 grader)

i tillegg kjøpt meg en Halite overbag som skal gi masse varme og beskyttelse. Skal teste komboen med Helsport og Halite for første gang i morgen i 0 grader og sludd. 
Totalvekten for begge er da knappe 2 kg og lite pakkevolum så passer bra. Håper jeg

Jeg hadde gjort samme som deg (hadde jeg hatt en sånn Rago også). Min viking blir litt kald når det bikker 0. Sov ute for litt siden i restene av Dorian. Det var sagt det var -3 på toppen av Gaustatoppen. Men med vind var det nok en del mer. Tåka frøys til is. Den natta var kald og jeg sov med dunjakke inni posen. Det hjalp masse. Men jeg var skikkelig kald på labbene den natta.  Sov med ett par ullsokker. Må ha raggsokker også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gittiamo skrev:

Jeg hadde gjort samme som deg (hadde jeg hatt en sånn Rago også). Min viking blir litt kald når det bikker 0. Sov ute for litt siden i restene av Dorian. Det var sagt det var -3 på toppen av Gaustatoppen. Men med vind var det nok en del mer. Tåka frøys til is. Den natta var kald og jeg sov med dunjakke inni posen. Det hjalp masse. Men jeg var skikkelig kald på labbene den natta.  Sov med ett par ullsokker. Må ha raggsokker også. 

Oi. Blir du kald i Vikingen ved 0 ja. Brukte min i -10 i fjor i hengekøye med masse vind og da var det akkurat på grensen. 1 lag tynn ull på kroppen. 

Fryser som regel uansett hva jeg har på meg før jeg legger meg men når jeg kommer ned i soveposen blir det godt å varmt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Pettit skrev:

Oi. Blir du kald i Vikingen ved 0 ja. Brukte min i -10 i fjor i hengekøye med masse vind og da var det akkurat på grensen. 1 lag tynn ull på kroppen. 

Fryser som regel uansett hva jeg har på meg før jeg legger meg men når jeg kommer ned i soveposen blir det godt å varmt

Var nok mer -10 effektive nå sist pga vinden og iståka. Var meldt -3 på kvelden. Men ja jeg ble kald. Og ved 0 så kan jeg kjenne litt på det. Går fint. Fryser ikke da men er på nippen til å bli kjølig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Gittiamo skrev:

Var nok mer -10 effektive nå sist pga vinden og iståka. Var meldt -3 på kvelden. Men ja jeg ble kald. Og ved 0 så kan jeg kjenne litt på det. Går fint. Fryser ikke da men er på nippen til å bli kjølig. 

Jeg har også Viking 600.

Jeg sover med ullundertøy, sokker og balaclava. Posen holder greit til noen få minus når jeg sover inni telt, men ikke mer enn det(Sammen med Synmat 3D (-17 grader).)

Til sommerbruk kan den bli litt varm og klam, men da kan man buke den som dyne.

9 timer siden, Pettit skrev:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg har også Viking 600.

Jeg sover med ullundertøy, sokker og balaclava. Posen holder greit til noen få minus når jeg sover inni telt, men ikke mer enn det(Sammen med Synmat 3D (-17 grader).)

Til sommerbruk kan den bli litt varm og klam, men da kan man buke den som dyne.

Det er det. Sist når jeg frøs så var det endukstelt, mye vind og iståke og føttene var mest eksponert. Var god og varm på overkropp men den delen av teltet var godt beskyttet utenfra. Nå sist var det varmt og godt i posen ved et par plussgrader. Det er innimellom marginer som utgjør om det er kaldt eller varmt. Men jeg synes dun funker best for det regulerer temperatur mye bedre enn syntet. Og den er mulig å justere lettere også. Når syntet har blitt kald da er den også skikkelig kald 🥶

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Det er det. Sist når jeg frøs så var det endukstelt, mye vind og iståke og føttene var mest eksponert. Var god og varm på overkropp men den delen av teltet var godt beskyttet utenfra. Nå sist var det varmt og godt i posen ved et par plussgrader. Det er innimellom marginer som utgjør om det er kaldt eller varmt. Men jeg synes dun funker best for det regulerer temperatur mye bedre enn syntet. Og den er mulig å justere lettere også. Når syntet har blitt kald da er den også skikkelig kald 🥶

Ser den har t-lim -9 og t-comf -3 så ikke så rart..

Gleder meg til å teste overbagen min.. Testa hjemme og den er så romslig at jeg fikk både warmpeace og Exped syntmat 9 L inne i overbagen og plass til å sove og sprelle litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips ville være å kjøpe en enkel syntet sommerpose og tre den utenpå Rab-posen. Da dekker du den mellomkalde perioden billig og greit. :)

Mitt oppsett er: 

Ajungilak et eller annet - sommerpose - fiber. Brukes svært sjelden alene, i så fall sommer

Western Mouteneering Apache - opprinnelig ekstremtemperatur -28/komf dame -3. Denne er nå veldig godt brukt og holder ikke lenger opprinnelige temperaturgrenser. Jeg bruker den sommer og vår/høst så lenge jeg regner med at den holder. Den er med på skolgtur denne helga, men ryddes nok snart bort for vinteren.

Warmpeace Viking 900, ekstremtemp -34/komf dame -7

I praksis greier jeg meg altså med to poser, men WM-posen har blitt så slitt at jeg har kjøpt erstatning for den. Bruker den likevel så i de tilfellene det er mulig, for å få maks bruksdøgn ut av posen før den kasseres.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.