Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt utstyr


JohnF

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på utkikk etter en del nytt utstyr nå. Herunder ser jeg blant annet etter en ny skalljakke, men jeg sliter med å finne en som passer mine behov. Ser etter følgende kriterier:

- Slitesterk jakke som tåler slitasjen fra en tung sekk

- Jakke som kan brukes under høy intensitet. Den kan altså ikke være for tett. Må ha mulighet til lufting under armene.

- Jakken skal kunne brukes under ekstremforhold, type langturer på vidda vinterstid.

- Jakken skal kunne tåle vind og regn.

- Samtidig ønsker jeg en jakke som kan brukes i kombinasjon med mellomjakke og ullnetting under lav aktivitet vinterstid.

- Har ikke satt noen maksimal pris, så er åpen for å finne den modellen som best passer disse kriteriene.

Har foreløpig Arc'Teryx Alpha SV som favoritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norrøna Trollveggen Gotetex Pro Light.

Fjellreven Keb Eco shell eller bergtagen eco shell

NB! Sjekk garantivillkårene før du kjøper nye skallklær! Norrøna gir 7 år som rayalty medlem, i tillegg til den uavhengige 5 års garantien til Goretex. Fjellreven gir 2 år mot fabrikasjonsfeil..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også ut ArcTeryx Beta SV.  Den er litt lengre foran og bak, gir bedre beskyttelse mot vær.  Alpha SV er høyere, spesielt foran da den er tilpasset klatreutstyr. Beta SV har N80p-X stoff og er litt lettere og smidigere enn Alpha SV sin N100p-X. Beta SV puster muligens ørlitt bedre pga dette. N80P-X har fortsatt god slitestyrke for bæring av sekk. Ellers samme hetteløsning. Sportsnett i Oslo har solgt mye Beta SV til folk som skal vandre til fots eller på ski i tøffe forhold.

Endret av rogers
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare Arc'Teryx Theta som hadde SVX-modellen? I så fall er det den jeg har brukt til den bruken du skisserer de siste årene. Jeg bruker den også på uværsdager på jakta og ettersom jeg går en del støkkjakt på lirype så er jeg gjerne bulldoser i busker og kratt. Jakka er like hel. Har den siden 2015. Like hel. 

Det skal sies at jeg bruker den bare når jeg MÅ. F.eks jakter jeg gjerne i bare genser når det duksregner, men tar den frem når regn og vind i kombinasjon blir for mye. Samme på vinteren. Går helst uten, men tar den på når man må. Bruker den f.eks aldri på tur i godvær osv. Ønsker å bevare den typen plagg så lenge som mulig. 

Modellen var vel den lengste de hadde og er noe av det som vil være mest sammenlignbart med alternativene dine. MEN: Det er skall = du blir klam i høy aktivitet selv med all lufting åpen. Det blir jeg med alle skallplagg og ikke noe mer i denne enn noe annet. 

Når det er sagt så har den fungert som værrustning for meg og en trygghet om at om man sakker ned tempo og ikke jobber for hardt så holder den meg tørr om jeg må. Holdt meg tørr i drittvær på snaufjellet på jakt hele helgen som var: 



Holdt meg visst tørr på jakta i fjor også: 
 

Hadde uten å nøle handlet maken i morgen. 


OBS: Har ikke fulgt med på jakke markedet siden jeg handlet min og har vel hørt rykter om at modellen har gått ut, men dette var den lengste utgaven (og kraftigste) på tidspunktet jeg handlet fra denne produsenten?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.