Gå til innhold
  1. TO

TO

2. Arntrooney

Arntrooney

3. Sig Man

Sig Man

4. meisal

meisal

5. JohnF

JohnF

6. Megalep

Megalep

7. In reach

In reach

8. Kjell Iver

Kjell Iver

• Lignende innhold

• Av Hans-Rasmus Breistein
      Hei.
      Jeg planlegger en 14 dagers fottur på Finnmarksvidda i september med stor oppakning og hund. Tenker å fly til Lakselv, Karasjokk eller Alta for å starte turen der. Ønsker å ende opp i nærheten av en flyplass slik at jeg slipper timer i buss/taxi.
      Jeg er veldig usikker på avstandene på vidda og ønsker at turen skal ligge på det nivået at jeg ikke absolutt MÅ gå langt hver dag for å nå frem til målet i tide. Jeg ser for meg mellom 10-20 km pr dag. God tid til camp og fiske er ønskelig. Å ta inn på en åpen hytte en gang imellom hadde jo vært fint.

Har sett litt på Lakselv (fra nasjonalparksenteret), ned gjennom Stabbursdalen og videre til Alta. Er  dette en fin tur på 14 dager?
      Tar gjerne imot tips om  "flyplass" til "flyplass"- turer på finnmarksvidda, hvis noen vil dele. Gjerne med mulighet å sove over på en hytte/gamme noen ganger iløpet av turen.
      Håper at noen kan dele noen erfaringer.
      Mvh
      Hans-Rasmus
    • Av ahh777
      Hei, er på jakt etter ny gassbrenner etter at min Trangia gassbrenner sluttet å fungere. Vurderer Eagle gassbrenner FMS105. ( Skjult lenke - logg inn for å se den )
      Noen som har erfaring med den? Ønsker primært en gassbrenner som er lett å regulere og som fungerer godt til matlaging også på svak varme, helst med god spredning av varmen. Jeg lånte nettopp en GS2000-brenner (Go System) som passer inn i stormkjøkkenet mitt, MEN den lot seg ikke finjustere og reagerte seint når jeg skrudde ned varmen (levde litt sitt eget liv...) og er derfor uaktuell.
      Til vinterbruk ønsker jeg å kjøpe en ren bensinbrenner og vurderer foreløpig Whisperlite International siden jeg ikke trenger gassfunksjon slik "storebroren" Whisterlite Universal har (og dermed er mye dyrere). ( Skjult lenke - logg inn for å se den )
      Svært glad for råd og tips, men ønsker altså å skaffe meg både gassbrenner primært for matlaging og en multifuel som går på bensin til oppvarming vannkoking og matlaging vinterstid. 3-mannsteltet er ikke veldig høyt (forteltet hvor jeg vil kokkelerer i dårlig vær), så flammen på multifuelen må ikke være for høy.
      Grunnen til at jeg ønsker to brennere, er at jeg da har en reserveløsning på langtur om en løsning skulle svikte.
    • Av pulknewbie
      Med tanke på marsjfart, er det hips om happ om man velger en en pulk, eller brett?  Er pariserbrett og Fjellpulken Transporter 155 jevnbyrdige, eller hva er å foretrekke av de to?  Noen som har meninger om det?
    • Av Klatremusen
      Jeg og en venn planlegger en tur (7-8 dager) med telt og pulk på Finnmarksvidda. Har noen her tips til rutevalg? Vi tenkte i utgangspunktet en rundtur med utgangspunkt i Kautokeino, men åpen for andre forslag. Vi unngår gjerne hytter, scooterløyper osv. da vi ønsker å være mest mulig i "villmarka". Er det fint å gå feks østover mot Øvre Anarjohka nasjonalpark? Vi kommer til å ha med isbor og fiskeutstyr, så vi går gjerne forbi noen fiskevann også. Noen som er kjent i området?
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.