Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe telt brukt


Anders P

Anbefalte innlegg

Annonse

Har kjøpt og solgt telt brukt. Ville ikke hatt noen betenkeligheter, men man må sjekke nøyere enn om man går i butikken. Man må ta ut teltet av posen, og aller helst sette det opp. Sjekke at alle barduner er der. Se over duken etter rifter osv. Se også på bunnduken. Er duken "krisp" og føles ny? Er fargen som ny? Hvis teltet er falmet, er sjansen stor for at UV har svekket duken. Virker alle glidelåser? Er det et ultralett telt ville jeg sett ekstra nøye etter, for de kan være litt skjørere pga veldig tynn duk.

Det er lurt å spørre om hvordan det er oppbevart (Bør ligge mørkt). Hvor mange overnattingsdøgn? Er sømmene tettet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både kjøpt og solgt brukte telt. Ingen er lurt av meg hvertfall og de jeg har kjøpt har også svart til forventninger og beskrivelse. Handlet kun via Finn med Posten og Vipps/konto. Betaler alltid, og krever alltid, betaling før posting. Handler om magefølelsen jeg har for selger. Googler selvsagt alltid personen, "alle" er jo på Facebook så man får jo et inntrykk. OK bilder av det aktuelle teltet er alltid en forutsetning, kun bilder lånt fra produsent holder ikke i min bok.  

Endret av SnorreL
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt brukt et par ganger, en gang fra en kjenning men så ikke teltet først da han bor på annen kant av landet, det var bedre enn forventet. (Han igjen hadde kjøpt det av en annen forumist her, og var også fornøyd den gang.) Har også kjøpt et annet nå mer nylig, det var også som beskrevet såvidt jeg har oppdaget. Betaling, frakt og alt sånt fungerte også helt fint. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både kjøpt og solgt brukt.

Er det snakk om dyre telt så møter jeg gjerne selger personlig, samt tar en forhåndssjekk slik @SnorreL gjør.

Telt som selges slår jeg opp og går nøye over og sjekker før de selges. Eventuelle avvik fra ny-tilstand informeres om samt type bruk og bruksdøgn i mitt eie. Har kjøper mulighet til å hente hos meg så tilbyr jeg å slå opp teltet før avhending.

Aldri blitt lurt eller fått telt i dårligere stand en den tilstanden jeg har oppfattet før kjøp, og har også fått mer teltplugger etc en teltene kommet med nye. Håper også de som kjøper av meg heller ikke blir skuffet over kjøpene de gjør her. (Aldri fått noen negative tilbakemeldinger på salg.) 😊

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Prøvde å kjøpe telt på finn. Det gjekk bra eine gongen, men den andre gongen verker det som om selger reagerte negativt på at eg spurte inngåande spørsmål om tilstanden til teltet. Av geografiske årsaker har eg ikkje moglegheit til å sjå teltet sjølv, så eg må berre stole på han og dei bildene han gir meg. Følgjeleg ønskja eg å få det svart på kvitt at teltet var i tipp-topp stand.

Så eg lurte berre på om eg hadde brutt ein slags tillitts-kodeks for fjellfolk om at ein aldri skal spørre og grave om slike ting :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anders P skrev:

Hei. Prøvde å kjøpe telt på finn. Det gjekk bra eine gongen, men den andre gongen verker det som om selger reagerte negativt på at eg spurte inngåande spørsmål om tilstanden til teltet. Av geografiske årsaker har eg ikkje moglegheit til å sjå teltet sjølv, så eg må berre stole på han og dei bildene han gir meg. Følgjeleg ønskja eg å få det svart på kvitt at teltet var i tipp-topp stand.

Så eg lurte berre på om eg hadde brutt ein slags tillitts-kodeks for fjellfolk om at ein aldri skal spørre og grave om slike ting :) 

Den er verre, men det bør nok gå bra.  Ta sceeenshot av annonse og all kommunikasjon sånn tilfelle det er noe tull her. 

Har du googla duden? Det er alltid lurt å gjøre før et kjøp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det må være helt innafor å spørre som sånt. 

Jeg har nettopp kjøpt mitt første brukt-telt (på vei i posten nå) og jeg er ganske spent. Jeg spurte ikke like detaljert som ovenfor (det burde jeg sikkert har gjort), men stilte overordnede spørsmål om at alt var i orden med teltet. Det var langt unna så det var uaktuelt å inspisere personlig før kjøp. Så jeg venter i spenning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har solgt ett telt, kjøpt ett telt og en Trailstar (som vel bare halvveis kan kalles et telt), alle via " Kjøp, salg og bytte"-kategorien her på FF. Ikkeno finn, her nei :ermm:

Begge kjøpene mine ble gjort med postforsendelse, og begge ganger erfarte jeg at FF-erne som solgte hadde gitt gode beskrivelser. (Første gangen jeg kjøpte var det i tillegg en funksjon her for å gi karakter til selger - og han hadde toppkarakter. Funksjonen kunne godt ha blitt vekket til live igjen, selv om man selvsagt også får et inntrykk av personer gjennom innleggene deres her.)

Salget mitt var kontantsalg med personlig oppmøte, prøveoppsett og avsluttende håndtrykk - det gjorde at jeg kunne føle meg trygg på at kjøper fikk se de få skavankene som jeg visste om og kunne akseptere dem. Sendte en PM en måneds tid senere, og kjøper var da godt tilfreds - og da var jeg også det :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.10.2019 den 17.00, varmtvann skrev:

Jeg har nettopp kjøpt mitt første brukt-telt (på vei i posten nå) og jeg er ganske spent. Jeg spurte ikke like detaljert som ovenfor (det burde jeg sikkert har gjort), men stilte overordnede spørsmål om at alt var i orden med teltet. Det var langt unna så det var uaktuelt å inspisere personlig før kjøp. Så jeg venter i spenning...

Dette gikk fint ☺️ har fått et flott, grønt Niak inn døra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.