Gå til innhold
  • Bli medlem

Rødt eller grønt telt


tttime

Anbefalte innlegg

Annonse

Alltid mange gode poenger her på forumet, får en til å tenke over hva som er viktig og hva som ikke er viktig. Jeg har nok utstyr, skrev noe om at utstyret er verktøyet, men ikke den reelle turgleden. Må moderere meg litt da det går an å ha begge deler. Før elsket jeg å teste hvor mye dårlig vær teltet tålte og hvor mange minusgrader soveposen holdt, var faktisk en viktig del av turgleden.

Endret av Fotogubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Terka said:

Jeg har hatt grønt Helsport telt siden åttitallet (og grå og svarte turklær). På ett eller annet tidspunkt så ble jeg drit lei "kjedelige" og tamme farger.

Der er jeg også! Godt voksne menn har gjerne en tendens til å kle seg i anonyme nyanser av grått og svart, mitt  personlige lille eldreopprør er å bruke fargesterke klær, både jakker, bukser og sko. Jeg stortrives med å være godt synlig..... :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Klodrik skrev:

Skulle ønske tresesongsteltene til Helsport kom i rødt.

Her representert ved Helsport Reinsfjell SL3 i photoshop-rødt, da jeg ønsket å se hvordan det ville se ut. 

Helsport_RED_S.jpg

Send bildet til Helsport? Fint bilde av et bra telt i storslagne omgivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Fotogubbe skrev:

Send bildet til Helsport? Fint bilde av et bra telt i storslagne omgivelser.

Jo takk! Tenkte på å sende både grønt og rødt bilde til Helsport, da spesielt med en forespørsel om de kan produsere tresesongs i rødt. 

 

Epost med forespørsel om røde Superlight-telt er nå sendt avgårde. :) 

Endret av Klodrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Klodrik skrev:

Jo takk! Tenkte på å sende både grønt og rødt bilde til Helsport, da spesielt med en forespørsel om de kan produsere tresesongs i rødt. 

 

Epost med forespørsel om røde Superlight-telt er nå sendt avgårde. :) 

Supert! Hold oss gjerne orientert hvis de svarer deg :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønt er favoritt fargen. På Ringstind Pro 2 som er en 2017 modell er de "nye" fargene. Både ytter telt, inne telt og teltbunn.De gir litt wow opplevelse for meg. Jeg synes de tar seg mye bedre ut enn det gamle Ringstind Pro 1 teltet jeg har. Blåfargen til Helsport er grei men ikke noe mer, men jeg har allikevel to SL telt i blåfargen. Jeg synes Hilleberg har mer vellykkede farger.

151824204_RPro2.thumb.JPG.63452cc663d104e294a93097d9959a9a.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Fotogubbe skrev:

@Per Fredrikflott område og fin teltplass. Hvilket vann ligger du ved?
Edit: Vil tippe sydende av Ørteren? Gått fra Fagerheim? Spør fordi en slik tur er innenfor rekkevidde for noe late dager på vidda til sommeren :) 

Helt riktig det, går ofte hit første dagen. Dagen før har jeg parkert på Fagerheim og spiser middag der og en solid frokost dagen etter.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 3.10.2019 den 19.07, Fomle skrev:

Med fare for å spore av helt så kunne jeg faktisk tenkt meg dette teltet fra The North Face

 

Skjermbilde 2019-07-21 kl. 11.31.55.png

Fant ikke teltet du la ut bilde av der, men dette😍 Kanskje jeg må kjøpe meg det, men begynne å bare telte i blomsterenger sånn at jeg fortsatt kan passe inn i landskapet...
Ikke så gæernt tungt heller, med tanke på at det er et campingtelt - ca. samme som min Exped Orion Extreme, som forøvrig har ca. samme farge som @Miamaria sitt - med den forskjell at jeg digger fargen☺️ Jeg har jo attpåtil bare brukt 6 år på å oppnå den, i motsetning til 20. års jubileumsutgaven.
image.png.9e00ae8fed3aaddc6d2529fff6107a5a.png

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, RoyN skrev:

Ikke at det behøver å ha noen betydning for valg av teltfarge, men rødpigmenter falmer visstnok fortere. Det er bare å se på litt tilårskomne røde biler som gjerne blir rosa med årene. 

 

Noe som gir kred btw 👍🏻 Utstyr som ser solid og brukt ut, viser bare at det er kvalitet og at det brukes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Per Fredrik skrev:

Detter er sommer ""teltet" mitt. Hilleberg Tarp 5 og Hilleberg Mesh tent 1. Flott rød farge synes jeg. Lett og bære med seg og lite pakkevolum også.

T5MT1.thumb.JPG.b2c38d06752a544f0eb497961284b15e.JPG

 

Fungerer det bra? Har også kjøpt Mesh telt 1, men har Tarp 10 UL (2.9 x 3.5 meter). Den dekker mer når regnet kommer vannrett, men usikker. Tenkte det som lettvektsalternativ på ikke så vindfulle sommerdager. Totalvekt 1.1 kg frister, i tillegg til god lufting :)

Endret av Fotogubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Fotogubbe skrev:

Fungerer det bra? Har også kjøpt Mesh telt 1, men har Tarp 10 UL (2.9 x 3.5 meter?. Den dekker mer menusikker. Tenkte det som lettvektsalternativ på ikke så vindfulle sommerdager. Totalvekt 1.1 kg

Jeg synes det fungerer slik jeg håpet på. men det forutseter at været er bra. Kan nok bli en våt opplevelse hvis det kommer mye regn og vind. Små regnskurer er o.k. Det har jeg opplevd noen ganger. Sendte en mail til Hilleberg hvor jeg foreslo at de sydde på en hel teltduk ved fotenden, men fikk ikke noe ordentlig svar. Jeg lurte lenge på Tarp 10, men synes det ble for mye vekt og volum.

1064942812_H2juninm.thumb.JPG.40c86187d824e37ed2b7d7cb7b1f9c06.JPG

 

 

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, RoyN skrev:

Ikke at det behøver å ha noen betydning for valg av teltfarge, men rødpigmenter falmer visstnok fortere. Det er bare å se på litt tilårskomne røde biler som gjerne blir rosa med årene. 

 

Sant nok det! Skal ha teltet lenge, håper på at Soulo blir like slitt og falmet som mitt gamle Norrøna telt :) På solrike turer kan tarp over og foran teltet hjelpe, vil jeg tro. I tillegg et flott uteområde under tak :) 

Endret av Fotogubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar!

 

Har egentlig ikke bestemt meg enda. Vurderer Unna som helårstelt, dvs at jeg bytter ut det gule innerteltet med mesh innertelt når vintern er over. Heller mot rødt, men jeg er litt redd hvordan det er å oppholde seg i med mesh innertelt. Noen erfaringer når det gjelder dette? Har egentlig lagt fra meg grønt, så står mellom sand eller rødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, tttime skrev:

Har egentlig ikke bestemt meg enda. Vurderer Unna som helårstelt, dvs at jeg bytter ut det gule innerteltet med mesh innertelt når vintern er over. Heller mot rødt, men jeg er litt redd hvordan det er å oppholde seg i med mesh innertelt. Noen erfaringer når det gjelder dette? Har egentlig lagt fra meg grønt, så står mellom sand eller rødt.

Jeg har et rødt Akto som jeg har netting-innertelt til, som jeg stort sett bruker kun med tarp.  Den ene gangen jeg brukte netting-innerteltet med det røde ytterteltet var det merkbart mørkere inne i teltet, sammenlignet med hva det ville vært det vanlige innerteltet.   Jeg tror ikke du vil se særlig til ytterteltfargen gjennom nettingen, bortsett fra når sola skinner på teltet.

Vanlig innertelt og netting veier omtrent like mye, så du sparer ikke noe vekt.  Men det vil bli et litt luftigere telt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.